• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Növényes Bruttó 112literes kezdetektől ködös/föstös

Ez a 3 szűrő kb egy árban van, (cristalprofi olcsóbb mint a másik 2) mind a háromhoz jár gyári szűrőtöltet:

Eheim Experencie 350 pumpateljesítménye 1050l/h, szűrőtérfogat 4,9l
JBL Cristalprofi pumpateljesítménye 900l/h szűrőtérfogat 4,7l
Hydor Professional 350 pumpateljesítménye 1050l/h (gyári mért vízátfolyás 900l/h) szűrőtérfogat 6,6l

Érdemben jelentenek ezek az adatok valamit, vagy ha már az ember rászánja a forintot, "mindegy" hogy melyiket veszi, mert kb. ugyan az a kategória?
Minek akarsz még több / újabb szűrőt? Tökéletesen lelehet látni az aljára!
 
Ezt az állapotot szeretném megszűntetni, és/vagy javítani:
Ha ez zavar, akkkor egyébként érthető teljesen. az egészséges élővilág mellet az egyik legfontosabb, hogy elégedetten nézegethessétek :)
Azóta megnézem én is jobban, van hogy etetés után nekem is vannak ilyen sodródó apró szemcsék, de nálam tele van növénnyel így nem olyan feltűnő meg nem is zavar.
Összehasonlításképp, az enyém kicsit többet szűr mint a mostanid (900l/h a 112literre). De én is eggyel nagyobbat vennék, ha ma venném, mert nem sokkal drágábban jön ki.
Az Eheim biztos jó, ahogy a többiek is írják. én is csak használtan tudtam Oase-t venni, de ha Eheim jön velem szembe az is jó lett volna.
 
Bocs csak még egy ötlet eszembe jutott, nem tudom volt-e már :) nem lehet, hogy azok a darabkák apró buborékok? Nekem ma reggel azért volt ilyen bubis mert levegőt szívott a skimmer.
Tudom neked nincs skimmer a befolyón, de máshol is szívhat egy kis levegőt a szűrő. lehet benne levegő. ha megmozgatod/megrázod kicsit a szűrőt nem fúj be bubikat az esőztető?

Az algásodáson segített valamit a tápozás? Az anubiason látom még van valamennyi. A többi növény nagyon jól néz ki :)
 
Bocs csak még egy ötlet eszembe jutott, nem tudom volt-e már :) nem lehet, hogy azok a darabkák apró buborékok? Nekem ma reggel azért volt ilyen bubis mert levegőt szívott a skimmer.
Tudom neked nincs skimmer a befolyón, de máshol is szívhat egy kis levegőt a szűrő. lehet benne levegő. ha megmozgatod/megrázod kicsit a szűrőt nem fúj be bubikat az esőztető?

Az algásodáson segített valamit a tápozás? Az anubiason látom még van valamennyi. A többi növény nagyon jól néz ki :)
Szerintem nem levegő. Ha elzárom a szűrő nyomó ágát, nem kezdenek el felfele szállni. Csak lebegnek/megállnak a vízben.
Egyelőre számottevően nem javult az alga helyzet, nem is romlott. A zöld pontalga visszasziruni látszik. Talán agancs/ecset alga van az anubiason, illetve a hamis vízikelyhen is. Stabilan. 😁
 
Szerintem nem levegő. Ha elzárom a szűrő nyomó ágát, nem kezdenek el felfele szállni. Csak lebegnek/megállnak a vízben.
Egyelőre számottevően nem javult az alga helyzet, nem is romlott. A zöld pontalga visszasziruni látszik. Talán agancs/ecset alga van az anubiason, illetve a hamis vízikelyhen is. Stabilan. 😁
Perlon van a szűrőben? Bocs ha volt már kérdésként
 
Bocs csak még egy ötlet eszembe jutott, nem tudom volt-e már :) nem lehet, hogy azok a darabkák apró buborékok? Nekem ma reggel azért volt ilyen bubis mert levegőt szívott a skimmer.
Tudom neked nincs skimmer a befolyón, de máshol is szívhat egy kis levegőt a szűrő. lehet benne levegő. ha megmozgatod/megrázod kicsit a szűrőt nem fúj be bubikat az esőztető?

Az algásodáson segített valamit a tápozás? Az anubiason látom még van valamennyi. A többi növény nagyon jól néz ki :)
Bíró József egyik videója szerint ha sok a mikro táp (vagy a makro kevés) akkor tudnak úgy algásodni a növények, ahogy nálam is produkálják.
Csak carbot, és profitot adagolok napi szinten. Carbot 100l-hez való adagot, profito-ból a dobozra írt mennyiség felét. Hagyjam el a profito-t, vagy inkább kezdjek el makro tápot is adni?

szerk.: "növényekkel sűrűn telepített, vagy kevés halat tartalmazó akváriumokban a macro elemek hiánya léphet fel"
 
Utoljára módosított:
Bíró József egyik videója szerint ha sok a mikro táp (vagy a makro kevés) akkor tudnak úgy algásodni a növények, ahogy nálam is produkálják.
Csak carbot, és profitot adagolok napi szinten. Carbot 100l-hez való adagot, profito-ból a dobozra írt mennyiség felét. Hagyjam el a profito-t, vagy inkább kezdjek el makro tápot is adni?

szerk.: "növényekkel sűrűn telepített, vagy kevés halat tartalmazó akváriumokban a macro elemek hiánya léphet fel"
A következő képpen tudom elképzelni ezt a micro-macro kérdést:
A macroból sok kell, mert abból építik fel a növények a testüket.
Microból kevés kell, mert az csak hozzásegíti a növényeket ahhoz hogy felvegyék a macrot.
Tehát ha kevés a macro, akkor hiába van sok micro, nincs amit felvegyenek a növények. Ha kevés a micro, akkor hiába van sok macro elem, a növények akkor sem tudják felvenni.
Ez olyasmi, mintha csak kenyeret és húst ennénk, de vitaminokat nem vinnénk be a szervezetbe. Vagy fordítva: vitaminokat marékszámra ennénk, de energiát nem vennénk magunkhoz.
Lehet, hogy szakmailag nincs éppen toppon a hozzászólásom, de a magam részéről így gondolom el.

Viszont akár a micro, akár a macro adagolása ellenőrizetlenül, nagyon nagy bajokat tud okozni. Ezt kétféle képpen lehet elkerülni:
- vagy folyamatosan méred a vízparamétereket, és a szükségletek szerint adagolsz (én így csinálom)
- vagy EI módszert alkalmazol (RO vízzel) ahol a rendszeres vízcsere és az előre meghatározott / adagolt tápanyag mennyisége garantálja, hogy se sok, se kevés ne legyen.
 
Bíró József egyik videója szerint ha sok a mikro táp (vagy a makro kevés) akkor tudnak úgy algásodni a növények, ahogy nálam is produkálják.
Csak carbot, és profitot adagolok napi szinten. Carbot 100l-hez való adagot, profito-ból a dobozra írt mennyiség felét. Hagyjam el a profito-t, vagy inkább kezdjek el makro tápot is adni?

szerk.: "növényekkel sűrűn telepített, vagy kevés halat tartalmazó akváriumokban a macro elemek hiánya léphet fel"
Szerintem nálad egyik sem áll fent. A növény még nem túl sok, a halak meg vannak elegen :)
Jól emlékszem, hogy foszfátot még nem mértél? Lehet, hogy a NO3-PO4 arány nem jó nálad. 10:1 .. 15:1-nek kell lennie
A Nitrát viszonylag magas nálad, a csapvíz és a halak miatt is (nálam is)
Én jóideje Fosfo-t adagolok a Profito mellé, így rendben vannak az arányok. csak ez meg mérésekkel jár, amit én sem szeretek. Most 2hr APT3 Complete-t próbálom ki emiatt. Még nincs tapasztalatom, így ajánlani nem merem.
A másik, és itt a többség által preferált módszer ha EI szerint tápozol, RO vízzel és heti 50% cserével.
Mostanában olvasom, hogy pl 2hr Zero-val (micro +K, pont mint a Profito) vékony tápozással visszafogott növekedést lehet elérni szintén algamentesen. De ehhez is RO kell tudomásom szerint.

szerk: közben @elektrorudi is leírta a 2 módszert, talán jobban mint én.
 
- vagy folyamatosan méred a vízparamétereket, és a szükségletek szerint adagolsz (én így csinálom)
Ez a folyamatos mérés mit jelent a gyakorlatban? Hetente?
Milyen "teszttel" mérsz, milyen vízparamétereket?
Szerintem nálad egyik sem áll fent. A növény még nem túl sok, a halak meg vannak elegen :)
Jól emlékszem, hogy foszfátot még nem mértél? Lehet, hogy a NO3-PO4 arány nem jó nálad. 10:1 .. 15:1-nek kell lennie
A Nitrát viszonylag magas nálad, a csapvíz és a halak miatt is (nálam is)
Én jóideje Fosfo-t adagolok a Profito mellé, így rendben vannak az arányok. csak ez meg mérésekkel jár, amit én sem szeretek. Most 2hr APT3 Complete-t próbálom ki emiatt. Még nincs tapasztalatom, így ajánlani nem merem.
A másik, és itt a többség által preferált módszer ha EI szerint tápozol, RO vízzel és heti 50% cserével.
Mostanában olvasom, hogy pl 2hr Zero-val (micro +K, pont mint a Profito) vékony tápozással visszafogott növekedést lehet elérni szintén algamentesen. De ehhez is RO kell tudomásom szerint.

szerk: közben @elektrorudi is leírta a 2 módszert, talán jobban mint én.

Nem mértem még foszfátot.
6in1 tesztem ami van, gondolom csak ilyen tessék-teszt, aszerint a nitrát 20.
Egy "nomrális" tesztem van, egyelőre GH.
Igyekszem foszfát tesztet is beszerezni.
Jól értem hogy Fosfo-Profito helyett próbálod a 2hr APT3 complete-t?
 
Ez a folyamatos mérés mit jelent a gyakorlatban? Hetente?
Milyen "teszttel" mérsz, milyen vízparamétereket?
Meghagyom @elektrorudi nak a választ, ő tapasztaltabb. :)
Nem mértem még foszfátot.
6in1 tesztem ami van, gondolom csak ilyen tessék-teszt, aszerint a nitrát 20.
A nitrátot amúgy egyik sem lövi be sokkal pontosabban. kutatásaim szerint a JBL NO3 cseppteszt a legjobb felbontású. de nálam mindig 5 és 15 között mutat, ennél pontosabban nem tudom.
most akkor mennyi legyen hozzá a foszfát? 0,5 és 1,5 között? :)
A foszfát teszt pontosabb, beállítom mondjuk 0,8-ra. tapasztalati úton beállított napi adagolás mellett kb marad is.
Eddig még nem találtam jobbat csapvíz mellé. És a csapvizet sem ajánlom, csak én sem akarok időt, pénzt, vizet áldozni RO-zásra. :)
Vannak akik kevernek macro-t porból, az is egy érdekes téma, ha érdekel. engem még nem fogott meg. De ha érdekel vannak itt akik esetleg tudnak segíteni.
Egy "nomrális" tesztem van, egyelőre GH.
Igyekszem foszfát tesztet is beszerezni.
Jól értem hogy Fosfo-Profito helyett próbálod a 2hr APT3 complete-t?
Igen, már 2 napja, szóval semennyi tapasztalatot nem tudok írni. :) kb 2 hét múlva szerintem eldől, hogy beválik-e. mérni is fogom eleinte. remélem később már nem kell.
 
Meghagyom @elektrorudi nak a választ, ő tapasztaltabb. :)

A nitrátot amúgy egyik sem lövi be sokkal pontosabban. kutatásaim szerint a JBL NO3 cseppteszt a legjobb felbontású. de nálam mindig 5 és 15 között mutat, ennél pontosabban nem tudom.
most akkor mennyi legyen hozzá a foszfát? 0,5 és 1,5 között? :)
A foszfát teszt pontosabb, beállítom mondjuk 0,8-ra. tapasztalati úton beállított napi adagolás mellett kb marad is.
Eddig még nem találtam jobbat csapvíz mellé. És a csapvizet sem ajánlom, csak én sem akarok időt, pénzt, vizet áldozni RO-zásra. :)
Vannak akik kevernek macro-t porból, az is egy érdekes téma, ha érdekel. engem még nem fogott meg. De ha érdekel vannak itt akik esetleg tudnak segíteni.

Igen, már 2 napja, szóval semennyi tapasztalatot nem tudok írni. :) kb 2 hét múlva szerintem eldől, hogy beválik-e. mérni is fogom eleinte. remélem később már nem kell.
Nem vagyok tapasztaltabb, csak próbálkozok. ;)
A kálium kivételével mindent mérek (de majd azt is fogom):
pH, GH, KH, NO3, FE, PO4, SiO2, TDS. Ez a sok teszt nem olcsó, viszont drága! De ez egy hobbi, én így állok hozzá. Nem járok kocsmába, nem dohányzom, nem költök nőkre...
- Ebből a pH mérésem felesleges, mert 7,8 alá úgysem megy, mert nem adok neki elég CO2-t (vagy nem elég jó a beoldásom).
- A TDS mérést csak a RO víz minőségének mérésére használom, másra felesleges. (TDS 000-ról indultam, és most TDS 008-nál tartok, tehát rövidesen cserélem a szűrőbetéteket.)
- Az SiO2-t csak pár havonta mérem, mert állítólag első sorban az a felelős az ecsetalgáért. Lehet, bár nem vagyok róla megggyőződve.
- A többit vízcsere után mérem. Az EI is jó módszer lenne, csak nem nekem. Az feltételezi a pontosan ütemezett vízcseréket. Nálam pedig akkor van vízcsere, amikor ráérek. :censored: 1-2-3-4 hét.
Másfél éve vezetek egy Excel táblázatot a mért értékekről, és részben ennek segítségével, részben a fórum segítségével meghatároztam, hogy miből mennyi kell vízcsere után, hogy az általam ideálisnak vélt koncentrációt megkapjam.
Szóval a lényeg: vízcsere után mérek, és csak akkor tápozok, nem naponta, vagy pár naponta.
Ezeket leírtam, de ez NEM követendő példa! Ez magánakció, ami nyilván nem szakszerű. Az akváriumom sem lehetne kiálítási darab, de erre nem is pályázok.:)
 
Ezt az állapotot szeretném megszűntetni, és/vagy javítani:
Szia.
Szerintem ezt a "zavarosodást" egy kicsi infuzoria okozza.Ez alapvetően jelen van az akváriumokban de a megfelelő biológiai szűrés kialakulása után már nem látható (nem tünik el teljesen).A videómegosztón találsz videót róla(infusoria).Azonban!A túlzott elszaporodása veszélyezteti az akvárium élővilágát mert felveszi a vízben lévő összes oxigént és rátapad a halak kopoltyújára ezzel akadályozva az ő légzésüket.Megfelelő szűréssel és kevés bomlástermékkel természetesen kordában lehet tartani.
 
Szia.
Szerintem ezt a "zavarosodást" egy kicsi infuzoria okozza.Ez alapvetően jelen van az akváriumokban de a megfelelő biológiai szűrés kialakulása után már nem látható (nem tünik el teljesen).A videómegosztón találsz videót róla(infusoria).Azonban!A túlzott elszaporodása veszélyezteti az akvárium élővilágát mert felveszi a vízben lévő összes oxigént és rátapad a halak kopoltyújára ezzel akadályozva az ő légzésüket.Megfelelő szűréssel és kevés bomlástermékkel természetesen kordában lehet tartani.
Szia!
Amennyiben infuzoria lenne, az uv lámpás kezelésnek el kellett volna tűntetnie nem? 5-6 napig ment az uv napi 24 órában, és nem csökkent a zavarosodás.
 
Nem vagyok tapasztaltabb, csak próbálkozok. ;)
A kálium kivételével mindent mérek (de majd azt is fogom):
pH, GH, KH, NO3, FE, PO4, SiO2, TDS. Ez a sok teszt nem olcsó, viszont drága! De ez egy hobbi, én így állok hozzá. Nem járok kocsmába, nem dohányzom, nem költök nőkre...
- Ebből a pH mérésem felesleges, mert 7,8 alá úgysem megy, mert nem adok neki elég CO2-t (vagy nem elég jó a beoldásom).
- A TDS mérést csak a RO víz minőségének mérésére használom, másra felesleges. (TDS 000-ról indultam, és most TDS 008-nál tartok, tehát rövidesen cserélem a szűrőbetéteket.)
- Az SiO2-t csak pár havonta mérem, mert állítólag első sorban az a felelős az ecsetalgáért. Lehet, bár nem vagyok róla megggyőződve.
- A többit vízcsere után mérem. Az EI is jó módszer lenne, csak nem nekem. Az feltételezi a pontosan ütemezett vízcseréket. Nálam pedig akkor van vízcsere, amikor ráérek. :censored: 1-2-3-4 hét.
Másfél éve vezetek egy Excel táblázatot a mért értékekről, és részben ennek segítségével, részben a fórum segítségével meghatároztam, hogy miből mennyi kell vízcsere után, hogy az általam ideálisnak vélt koncentrációt megkapjam.
Szóval a lényeg: vízcsere után mérek, és csak akkor tápozok, nem naponta, vagy pár naponta.
Ezeket leírtam, de ez NEM követendő példa! Ez magánakció, ami nyilván nem szakszerű. Az akváriumom sem lehetne kiálítási darab, de erre nem is pályázok.:)
Mindenki azt csinálja ami neki bejön ;) jó, hogy így leírtad, nekem is hasznos volt.
@DrJaka, annyival egészíteném ki, hogy tápozás szempontjából az NO3, PO4, Fe mérése a fontos. A K-t le szokták spórolni, ha megy bele elég mennyiség tápból.
Csapvízben elég csak néha kíváncsiságból KH-t GH-t PH-t mérni mert amúgy nem sokat változik, felesleges megállapítani hetente, hogy magas :)
 
Mindenki azt csinálja ami neki bejön ;) jó, hogy így leírtad, nekem is hasznos volt.
@DrJaka, annyival egészíteném ki, hogy tápozás szempontjából az NO3, PO4, Fe mérése a fontos. A K-t le szokták spórolni, ha megy bele elég mennyiség tápból.
Csapvízben elég csak néha kíváncsiságból KH-t GH-t PH-t mérni mert amúgy nem sokat változik, felesleges megállapítani hetente, hogy magas :)
Valóban így van, ahogy leírtad, de véleményem szerint csapvízben maximum NO3-at és PO4-et érdemes mérni. A Fe is elhagyható, ha EasyLife termékeket használ valaki. Miért? Mert valaki itt a fórumon (burkoltan ugyan) de kinyomozta, hogy EDTA és DTPA kelátokat használnak, ami miatt vas, a pesti csapvízben órák alatt lebomlik, kicsapódik. Tehát, ha a Fe mérés alapján nyomatod a micro elemeket (Easy Life Profito és Ferro), akkor a vason kívül minden más micro elemből túl sok lesz, ami ugye nem jó.
A KH, GH, pH, pedig valóban felesleges mérni, mert ha tudod is hogy nem ideális, úgysem tudsz / akarsz ellene tenni semmit. A csíktesztről pedig sokan, sokszor leírták, hogy semmi értelme, annyira pontatlan.
Szóval kell hozni egy döntést, hogy milyen pályán akarsz focizni?
- maradsz a low-tech szinten (ez egy 6 éves gyermeknek tökéletes lehetőség, hogy ismerkedjen ezzel a hobbival), de akkor ne akarj kristály tiszta vizet ennyi hallal, mert soha az életben nem fog összejönni.
- tovább lépsz, de ez nagyon sok pénzbe és időbe kerül. Valamint tudomásul kell venni, hogy ez már nem a gyermekért van, hanem téged szippantott be az akvárium. ;)
 
Utoljára módosított:
maradsz a low-tech szinten (ez egy 6 éves gyermeknek tökéletes lehetőség, hogy ismerkedjen ezzel a hobbival), de akkor ne akarj kristály tiszta vizet ennyi hallal, mert soha az életben nem fog összejönni.
- tovább lépsz, de ez nagyon sok pénzbe és időbe kerül. Valamint tudomásul kell venni, hogy ez már nem a gyermekért van, hanem téged szippantott be az akvárium. ;)
Szívemből szóltál. 🙂 Majdnem 30 év folyamatos akvarizálás után 1 éve "bedurvultak" a hobbival kapcsolatos igényeim és azóta bőven több, mint 150e ft-ot eltapsoltam a hobbira és még lenne mit fejleszteni. 🙂 @DrJaka , dönteni kell, mit szeretnél: low-tech kis kompromisszumokkal, vagy előbb utóbb high-tech és kimaxolod a hobbit. Személy szerint neked még nem javasolnám a high-tech részt, mert azok akik hirtelen bekerülnek ebbe a hobbiba és mindent azonnal kipróbálnak, azok 1 - 1,5év után kiégnek és mindent felszámolnak. Na, ez a hobbi nem erről szól, nem percemberkéknek való, ezt vedd figyelembe. 🙂
 
El kell engednem, bele kell törődnöm, hogy nem lesz kristálytiszta a vizem.
De azért egy utolsó "próbát" teszek.
Megvettem ma az eheim experencie 350et. Holnap beüzemelem. 2 hétig párhuzamosan járatom majd a jelenlegi külső szűrőmmel, utána az atman vagy lekerül a pinyóba tartalékként, vagy eladó sorba kerül.
Függetlenül attól hogy a zavarosság/ködösség javul e, el kell kezdenem foglalkozni az algákkal, és a tápozással. A ludwigiáim lassan, de biztosan kopaszodnak alulról. Vettem JBL nitrát, és foszfát tesztet, és easylife fosfo-t. Tesztelni mindig (általában?) vízcsere után érdemes? Eredménytől függően adagolhatom a profito és a carbo mellé a fosfot?
 
Back
Oldal tetejére