• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Alsópolcos szűrők

Alsó polcos szűrő építését tervezem. Sziámi harcos halakat az az Betta Splendens-t akarok tenyészteni, a tartásuk úgynevezett barakkokban lenne megoldva a víz le meg feljuttatása ,,öntöző rendszerrel'' ( példák linkelve)

Kb. mekkora legyen a szűrő akvárium térfogata? Hozzávetőlegesen 200 liter víz szűrését látná el.

Melyik rekeszbe milyen szűrő anyagot rakjak? ( kép mellékelve)
2w3241s.jpg


Hová rakjam a fűtőt, a pumpa mellé?
 
Alsó polcos szűrő építését tervezem. Sziámi harcos halakat az az Betta Splendens-t akarok tenyészteni, a tartásuk úgynevezett barakkokban lenne megoldva a víz le meg feljuttatása ,,öntöző rendszerrel'' ( példák linkelve)

Kb. mekkora legyen a szűrő akvárium térfogata? Hozzávetőlegesen 200 liter víz szűrését látná el.

Melyik rekeszbe milyen szűrő anyagot rakjak? ( kép mellékelve)
2w3241s.jpg


Hová rakjam a fűtőt, a pumpa mellé?
1.: Mechanikai. Ez lehet egy durva szivacs, vagy kerámiagyűrű, vagy ezek kombinálva. Nem kell sok, 2-3 liter elég.
2.: Biológiai. 200 liter víz esetén (mivel nem lesz nagy terhelés) szerintem 4-5 liter minőségi, vagy 8-10 liter kommersz bőségesen elég.
3.: Semmi szűrőanyag, csak a pumpa. Ha jól szem előtt van, és minden nap rá tudsz nézni, akkor egy réteg perlonnal ideális zárni a sort, de ez könnyen el tud tömődni. A fűtő is jöhet ide nyugodtan, de bármelyik másik rekeszben is jó lenne.
 
Elkészült a rendszer pár napja. Be is üzemeltem próbára, valamint bejáratni a vizet. A szűrő még nem teljesen kész az 1. Részbe durva szivacs került, ahogy tanácsoltad 2. hiányzik még a kerámia gyűrű meg a biolabda.

Kérdésem hogy mitől sárgult egy kicsit be a víz? A csöveken látok áttetsző nyálkás lerakodást ( a vízhez adtam Nitrafin Cycle hogy beinduljon a baktérium háztartás ;) ). A kerámia gyűrű meg a biolabda hiány miatt ide rakodtak le a baktériumok?
 
Elkészült a rendszer pár napja. Be is üzemeltem próbára, valamint bejáratni a vizet. A szűrő még nem teljesen kész az 1. Részbe durva szivacs került, ahogy tanácsoltad 2. hiányzik még a kerámia gyűrű meg a biolabda.

Kérdésem hogy mitől sárgult egy kicsit be a víz? A csöveken látok áttetsző nyálkás lerakodást ( a vízhez adtam Nitrafin Cycle hogy beinduljon a baktérium háztartás ;) ). A kerámia gyűrű meg a biolabda hiány miatt ide rakodtak le a baktériumok?

A csöveken a nyálkás lerakódás valóban baci, de nem zavar ott senkit, legfeljebb egy picit visszafogja az áramlást. Amikor szűrőtisztítás van, csak párszor végig kell rajta tolni egy csőtisztító kefét (könnyen lejön), és ennyi.
Biolabdát ne tegyél sehova, legfeljebb a kukába. Az egy jól csengő szutyok, a modern akvarisztika szégyene! Kisgyerekek jól tudják gurítani, a kutya visszahozza, a kukásautó elviszi, másra nem jó. Ha szűk a keret, akkor matrix tropot próbálj meg szerezni, ha nem olyan szűk, akkor ada bio rio (ár/érték arányban szerintem a legjobb), seachem matrix (nagyon jó, de nagyon drága) vagy eheim substrat pro (kb bio rio színvonal, kicsit ugyan drágább, de talán nem fojtja annyira az áramlást) a jó választás.
A víz több dologtól sárgulhat. Különböző fa dekorációktól, a növénytápoktól (de ez pár óra alatt eltűnik), vagy attól a bacicucctól, amit beleöntöttél. Vízcsere és türelem megoldja, nem kell aggódni.
 
A biolabda nagyon jó szűrőanyag, csak tudni kell használni! A nagy térfogatú dry-wet szűrőkbe való, nem a kistérfogatú vízzel elárasztott gyári szűrőbe. A vízből a műanyag felületen megtapadó mulmban élnek a szűrőbacik. Pont annyi előnye van, mint bármelyik túlárazott márkás szűrőanyagnak. Egy tanács: Siporaxot és a Substrat pro-t ne használj betták szaporításához, mert növelik a víz pH-ját.

Hozzáteszem a dry-wet szűrés elvén működik a természetben minden igazán tiszta élővíz, legjobb példa erre a tisztavízű hegyi patak.

Ettől függetlenül én is azt javaslom, hogy ilyen szűrőben ne használj biolabdát, ha nagyon olcsón akarod megúszni, tegyél bele nagyon sok rascher hálót és mátrix tropot. Tökéletes szűrésed lesz.
 
Sziasztok!

Átolvastam a témában leírtakat, de sajnos sok ponton a magyarázó linkek elavultak már és vannak bennem nyitott kérdések.
375l-es közepesen növényes akvárium alá tervezgetem a szűrést. Az előző akvárium külső szűrővel üzemelt, most hordós vagy alsópolcos szűrőakváriumos megoldást szeretnék. Megfelelőbbnek tűnik az alsópolcos megoldás, de vannak megoldásra váró kérdéseim. A szűrő akvárium 121l-es, kb. félig töltve. Eheim Compact+ 3000 szivattyú dolgozik benne, 20-30l biológiai szűrőtöltettel.
  1. Nem vagyok túl jó fizikából és google-ből sem lettem okosabb, milyen cső vastagság mellett fog lejönni az aksiból 2500-3000l/h?
  2. Ha megfúrt üveggel tervezem, akkor a mulm felhalmozódástól tartok az alján, ugyanez a túlfolyó esetén is.
  3. Mekkora szélességű fakkokat tervezzek a szűrőakváriumba, hogy megfelelő sebességű legyen az áramlás. (A szűrő akvárium alapterülete 45cm x 45cm).
  4. Az akváriumbútor fából van, ennek védelmére is figyelnem kell a párolgás miatt, de ebbe még nem ástam bele magam.
A hordós út könnyebbnek tűnik, viszont kevésbé hatékonynak.

Előre is köszönöm.

Üdv.
Márk.
 
Sziasztok!

Átolvastam a témában leírtakat, de sajnos sok ponton a magyarázó linkek elavultak már és vannak bennem nyitott kérdések.
375l-es közepesen növényes akvárium alá tervezgetem a szűrést. Az előző akvárium külső szűrővel üzemelt, most hordós vagy alsópolcos szűrőakváriumos megoldást szeretnék. Megfelelőbbnek tűnik az alsópolcos megoldás, de vannak megoldásra váró kérdéseim. A szűrő akvárium 121l-es, kb. félig töltve. Eheim Compact+ 3000 szivattyú dolgozik benne, 20-30l biológiai szűrőtöltettel.
  1. Nem vagyok túl jó fizikából és google-ből sem lettem okosabb, milyen cső vastagság mellett fog lejönni az aksiból 2500-3000l/h?
  2. Ha megfúrt üveggel tervezem, akkor a mulm felhalmozódástól tartok az alján, ugyanez a túlfolyó esetén is.
  3. Mekkora szélességű fakkokat tervezzek a szűrőakváriumba, hogy megfelelő sebességű legyen az áramlás. (A szűrő akvárium alapterülete 45cm x 45cm).
  4. Az akváriumbútor fából van, ennek védelmére is figyelnem kell a párolgás miatt, de ebbe még nem ástam bele magam.
A hordós út könnyebbnek tűnik, viszont kevésbé hatékonynak.

Előre is köszönöm.

Üdv.
Márk.

1. 1*40 mm tuti elég, de 2*32 mm, vagy 2*25 mm is elég lehet (utóbbi mellé tennék egy túlfolyót is, tehát 3*25 mm, de lehet, hogy inkább 1*40 mm alsó vízkivétellel, és 1*25 mm túlfolyó biztonsági tartaléknak)

2. ne fúrd meg, csinál overflow-t (az enyém)

3. (3000 dm^3/h × 1000 cm^3/dm^3) / 60 min/h)) / (45 cm × 45 cm) = ~25 cm/min, mivel az ideális áramlás 30 cm/min alatt van, így a 45×45 cm éppen egy fakk ideális mérete ehhez a pumpához - nem ezt a választ vártad, asszem?! :) Már ha jól érettem a kérdésed.

4. Akkor javaslom, hogy ásd bele Magad :p
 
1. Az alábbi fúrás alapján, ha áramszünet van, akkor, amikor meglevegősödik a rendszer, tehát eléri a felső fúrás helyét, akkor megáll a víz közlekedése?
Fúrt megoldás | Flickr - Photo Sharing!

2. A megoldásod mennyire csobog? Illetve, ebben az esetben két vastag szívóágra lenne szükség, hiszen minimális az emelési magasság. Üvegből ragasztottad?

3. Ezt a számolást nagyon nem látom át. :D Mivel az akvárium alap területe 45cm x 45cm (a bútor miatt lehet ekkora), ezért a számolásod mellett nem lehet megoldás számomra a szűrőakvárium...
Az alap elgondolás szerint egy fakk: mélység: 45cm, magasság: 45cm, szélesség: 15cm-es méretekkel rendelkezhet, így 3 rekesz alakul ki és összesen 30 liter hasznos szűrő területem lenne, csak ezek szerint ebben nem megfelelő az áramlási sebesség.

4. Amint megvan, hogy tuti szűrő akvárium az ideális megoldás, elkezdem. ;)

Előre is köszi.
 
1. Az alábbi fúrás alapján, ha áramszünet van, akkor, amikor meglevegősödik a rendszer, tehát eléri a felső fúrás helyét, akkor megáll a víz közlekedése?
Fúrt megoldás | Flickr - Photo Sharing!

2. A megoldásod mennyire csobog? Illetve, ebben az esetben két vastag szívóágra lenne szükség, hiszen minimális az emelési magasság. Üvegből ragasztottad?

3. Ezt a számolást nagyon nem látom át. :D Mivel az akvárium alap területe 45cm x 45cm (a bútor miatt lehet ekkora), ezért a számolásod mellett nem lehet megoldás számomra a szűrőakvárium...
Az alap elgondolás szerint egy fakk: mélység: 45cm, magasság: 45cm, szélesség: 15cm-es méretekkel rendelkezhet, így 3 rekesz alakul ki és összesen 30 liter hasznos szűrő területem lenne, csak ezek szerint ebben nem megfelelő az áramlási sebesség.

4. Amint megvan, hogy tuti szűrő akvárium az ideális megoldás, elkezdem. ;)

Előre is köszi.

1. Nagyon jó ötlet, még én sem láttam! Köszönöm szépen! :) Igen, megáll az áramlás, majd újraindul.

2. Nagyon. De csináltam hozzá hangtompítót, én szeretem a hangját, mert zavar, ha egy akvárium teljesen hangtalan. Aludni nem tudnék mellette, de a hang fő forrása a víz szűrőakváriumba érkezése, nem a lefolyó. Én is azt hittem, hogy majd nem fog átfolyni a víz, de kb 1,5 cm különbség van az akvárium és az overflow vízszintje között. Eheim 2000 a pumpa, 1*40 mm az U-cső. Igen, üvegből.

3. A víz áramlási sebessége 45*15 cm felületen 74 cm/min. Biztosan lenne olyan része, ahol gyönyörű bacikultúra alakulna ki, de nem lenne hatékony. Ha ilyen a szekrényed, akkor hordós szűrőt építs inkább. Javaslom @nebula egyik naplóját, szeniális hordós szűrőt épített. Illetve - ha nagyon kísérletezni akarsz, és nem lesz CO2 az akváriumban -, akkor építhetsz egy DRY-WET szűrőt, ahhoz a 45*45*magasság (50-60 cm magasságot mondanék így elsőre) pont ideális. Dióhéjban: a víz fent érkezik be, szétosztod egy perforált lemezen, és végigcsordogál a szűrőanyagon. A pumpa alul van és úgy nyomja fel a vizet, hogy a szűrőanyag éppen csak nedves legyen (a víztükör csak a szűrőt lepi el, a szűrőanyagot nem). Eszméletlen szűrőkapacitás és teljesítmény. Én 0,8 liter szivaccsal szűrök így egy kókány szűrőben egy túltelepített (ideiglenes) halas akváriumot. Ammónia nincs benne ;)

+1. Szerintem ekkora akváriumot egy Eheim 2000+ is meg tudna forgatni. És ahhoz elég a 40*25 cm szűrőcella ("fakk") alapterület. Nekem ilyen van. Papíron 5* megforgatás. Ismerek ugyanakkore növényes akváriumot, amit 2 db Tetra 1200 szűr, az 6,4x megforgatás papíron.
 
A terv szerint 4x80w T5 kerül az akvárium fölé és nagy nyomású CO2, ez miatt tervezem a Compact+ 3000-et. Másrészről reaktorral oldanám be a CO2-t, ami miatt még inkább indokolt a 3000-es. Szeretném túl méretezni, s ha véletlenül sok lenne akkor is van lehetőségem még szabályozni a puma teljesítményét.
Köszönöm a tippet a @nebula kollégához. Tényleg komoly hordót épített, s ez mellett szintén Székesfehérvári is, uh lehet, hogy felveszem vele majd a kapcsolatot okulás céljából. :)
A csobogást mindenképpen minimálisra kell csökkentenem, mert mióta megérkezett a trónörökös a nappali és háló egy helység. :)
Egyre inkább körvonalazódik, hogy nem a szűrő akvárium az ideális megoldás számomra.
 
A terv szerint 4x80w T5 kerül az akvárium fölé és nagy nyomású CO2, ez miatt tervezem a Compact+ 3000-et. Másrészről reaktorral oldanám be a CO2-t, ami miatt még inkább indokolt a 3000-es. Szeretném túl méretezni, s ha véletlenül sok lenne akkor is van lehetőségem még szabályozni a puma teljesítményét.
Köszönöm a tippet a @nebula kollégához. Tényleg komoly hordót épített, s ez mellett szintén Székesfehérvári is, uh lehet, hogy felveszem vele majd a kapcsolatot okulás céljából. :)
A csobogást mindenképpen minimálisra kell csökkentenem, mert mióta megérkezett a trónörökös a nappali és háló egy helység. :)
Egyre inkább körvonalazódik, hogy nem a szűrő akvárium az ideális megoldás számomra.

nekem egy 2000+ van a hordóban - de minimumra van állítva. nem lesz szükséged szerintem a 3000+ra - persze kérdés, milyen magasra akarod feltolni a vizet, nálam kb 80-90 centi van a szivattyú és a nyomóág legfelső pontja között.

ami a hordós szűrés rákfenéje: a hordótető tömítése. arra nagyon kell figyelni, mivel két eset lehetséges
- vagy a pumpád kevesebb vizet nyom fel, mint amennyi le akar jönni onnan 140-150 centi magasból, ekkor olyan nyomással fogja dagasztani a hordót, hogy kézzel nem leszel képes teljes súlyoddal sem benyomni a tetejét, fel fog púposodni amennyire bír. ha nem tömít, szépen csordogálni vagy ömleni fog a tető alól ki a víz.
- vagy többet, ekkor viszont összeszívja a hordót, és tömítetlenség esetén leüríti, ezzel a pumpád megy gajra - és amikor leállt leégés miatt, az első eset következik be :)
 
Nekem sem lesz nagyobb távolság.
A szűrő közeg ellenállása ekkora? Hiszen a kimenő ágon kinyomja a vizet, a bejövő ágon pedig szívja. Ezek alapján mi a hordóbeli nyomás illetve, vákuum oka?
Fémcsatos hordó, vagy csavaros hordó az ideálisabb?
 
Nekem sem lesz nagyobb távolság.
A szűrő közeg ellenállása ekkora? Hiszen a kimenő ágon kinyomja a vizet, a bejövő ágon pedig szívja. Ezek alapján mi a hordóbeli nyomás illetve, vákuum oka?
Fémcsatos hordó, vagy csavaros hordó az ideálisabb?
A bejövő ágon nem a szivattyú szivása hozza a vizet, hanem a 150 centi magasság, ahol a tankod van. Kell is, hogy ez nagyobb legyen, mint a nyomóági mennyiség, hogy a szűrőanyagod mindig holtbiztosan víz alatt legyen.
Akkor lenne igaz, amit írsz, ha oldalpolcos szűrőd lenne (bár akkorse teljesen, a szívóágban a vizet akkoris a hidrosztatikai nyomáskülönbség mozgatja).

Fémcsatos mindenképp, a csavarost lehetetlen tömíteni.
 
Ezek szerint a szívóág csővastagsága a lényeg. :) Milyen vastagságú csövet használsz a compact 2000 mellé?
 
egyforma mindkét oldal - de nem szilikoncső, hanem a mosó és mosogatógépekhez használt harmonikás változtatható hosszúságú szürke cső, talán 22es a külső átmérője a csatlakozásnak. az üvegcuccok most épp 20-20 külső átmérőjűek, ha jól tippelek ez 16 vagy 17es belső átmérőt jelent, de van egy másik szett is, ott a szívóág 20as belülről.

a kockában az oldalpolcoshoz 20as a szívóág és 16os a nyomó.
 
Van "sok" módszer arra, hogy áramszünet esetén leálljon a víz lefolyása a szűrőakváriumba, majd amikor visszajön az áram, folytatódjon tovább, újra induljon a rendszer. De mi van akkor, ha a lefolyás szakad meg valamiért (egy levél eltömíti mondjuk)? Hogyan lehetne egyszerűen, és biztosan lekapcsolni a felnyomó pumpát?
 
Úszó kapcsoló ? Ha nincs meg a megfelelő vizszint akkor egy-egy mágnes szelep elzárja a két oldalt ahol jön megy a víz + kikapcsolja a szűrőt.
 
Van "sok" módszer arra, hogy áramszünet esetén leálljon a víz lefolyása a szűrőakváriumba, majd amikor visszajön az áram, folytatódjon tovább, újra induljon a rendszer. De mi van akkor, ha a lefolyás szakad meg valamiért (egy levél eltömíti mondjuk)? Hogyan lehetne egyszerűen, és biztosan lekapcsolni a felnyomó pumpát?
Valaki más esetleg? Az úszókapcsoló kézenfekvő, de már hallottam olyat, hogy nem kapcsolt le (valami régi golyós megoldás volt, nem tudom most mik vannak)...
 
Valaki más esetleg? Az úszókapcsoló kézenfekvő, de már hallottam olyat, hogy nem kapcsolt le (valami régi golyós megoldás volt, nem tudom most mik vannak)...
Vannak precízebb kapcsolók a golyós verziónál,különböző kapcsolók,kapacitív érzékelők(drága) vagy barkács megoldások reed-relével esetleg induktív érzékelővel.Egy példa(kapcsoló).
p004449.640x480.0,0,0,0.16.jpg
 
Sziasztok!

Átolvastam a témában leírtakat, de sajnos sok ponton a magyarázó linkek elavultak már és vannak bennem nyitott kérdések.
375l-es közepesen növényes akvárium alá tervezgetem a szűrést. Az előző akvárium külső szűrővel üzemelt, most hordós vagy alsópolcos szűrőakváriumos megoldást szeretnék. Megfelelőbbnek tűnik az alsópolcos megoldás, de vannak megoldásra váró kérdéseim. A szűrő akvárium 121l-es, kb. félig töltve. Eheim Compact+ 3000 szivattyú dolgozik benne, 20-30l biológiai szűrőtöltettel.
  1. Nem vagyok túl jó fizikából és google-ből sem lettem okosabb, milyen cső vastagság mellett fog lejönni az aksiból 2500-3000l/h?
  2. Ha megfúrt üveggel tervezem, akkor a mulm felhalmozódástól tartok az alján, ugyanez a túlfolyó esetén is.
  3. Mekkora szélességű fakkokat tervezzek a szűrőakváriumba, hogy megfelelő sebességű legyen az áramlás. (A szűrő akvárium alapterülete 45cm x 45cm).
  4. Az akváriumbútor fából van, ennek védelmére is figyelnem kell a párolgás miatt, de ebbe még nem ástam bele magam.
A hordós út könnyebbnek tűnik, viszont kevésbé hatékonynak.

Előre is köszönöm.

Üdv.
Márk.
Nem azért, mert az én irományom...;) Mattenfilter | Magyar Akvakertész Fórum - Hungarian Aquascaping Community #17 hozzászólásban sok mindent leírtam.
Ami a fő gond, hogy mindenképpen kelleni fog puffer tartályt kialakítanod, ami a 45x45 alapterületnek saccra kb harmadát el fogja vinni, de lehet, hogy kicsit többet is: 2 cm vízoszlop térfogata x 3 (nálam inkább 4) illetve ha ez a fontosabb adat: a szivattyúdnak el kell benne férnie kényelmesen:(
Ilyen kicsi méretnél én egy sima mattent csinálnék, esetleg a pufferben huncutkodnék valamit, pl purigennel.
A matten kialakításához találsz majd ötleteket az idézett írásban.

Konkrét adatokkal (méretekkel) könnyebb lesz segíteni.

Más: fúrást felejtsd el, technikai megoldásokat, mütyüröket, kapcsolókat, szelepeket felejtsd el, mind-mind hiba lehetőség! (ez az én szubjektív véleményem, megfogadni nem kell, csak egy vélemény)
Ami mehet: a jó öreg fizika: közlekedő edények elvén: ablauf. Vannak erre különböző megoldások (csőből, YouTube-en találsz videókat, vagy az akva oldalára akasztható/ragasztható külső ablauf, én speciel ennek a híve és gyakorlója vagyok 2008 óta), de van egy közös vonásuk: valahogy el kell rejteni, ami a scape-edet valamelyest megköti, bár ma már akril csövek is léteznek, ebből a 40/36 mm körüli méret ami szóba jöhet. Ekkorában üveget nem tudom, találsz-e megfizethető áron.

Más: alsópolcosnál számolnod kell a lejövő víz hangjával. Vannak megoldások, amivel jócskán lehet halkítani, de hangtalan nem nagyon lesz. Igaz, itt jönnek be a nagyon különböző ingerküszöbök...:)

Egy szónak is száz a vége: jó, relatíve olcsó, hatékony, de kompromisszumokra és alapos tervezésre van szükség, ami szubjektív: kinek mi mit ér.;) (én szeretem, de az én vagyok:))
 
Back
Oldal tetejére