• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Akvárium bútor

Sziasztok,

Kezdő akvakertészként, egy 60x30x40 (HxSZxM) cm-es aksihoz szertnék építeni szekrényt. A fórumot olvagatva végül következő tervben gondolkozom;
48x78mm -es kezeletlen luc- és jegenyefenyő gerendákból összerakni a vázat a következő képen látható módon:

view
és a lapokat MDF táblákból vágnám ki.
A méretre vágott darabokat fatipplikkel ragasztanám + facsavar illetve táblafestékkel festeném le a kész szekrényt.
Melyik táblát javasoljátok a projekthez:
- 19mm-es Natúr nedvességálló MDF lap
- 18 mm-es Natúr MDF lap
- Esetleg más anyagból vastagsággal?

A cél a kezdőként minnél egyszerübben kivitelezhető megoldás lenne.
Köszönöm szépen a segítséget.
Üdv Dani
 
@DaniP
Ha a luc vázat csupán a stabilitás miatt tervezted, akkor jelzem, hogy szükségtelen. Ha esztétikailag preferálod ezt, akkor természetesen mehet, de egy ekkora akváriumot bőven elbír mindenféle különösebb erősítés nélküli szekrény. A középső függőleges elválasztás is szükségtelen, csak akadályozni fog a "belakhatóságban" (polcot tudsz bele csinálni kivehetőt is, ha ragaszkodsz hozzá). Ha mindenképpen merevíteni szeretnéd a felső lapot, akkor inkább csinálj egy vízszintes merevítést a két első függőleges él közé. Ez utóbbiak ha 18 mm-nél szélesebbek, akkor majdnem csak közézáródó ajtókat fogsz tudni alkalmazni, mert a ráütődő kivetőpántok takarása korlátozott. Tehát nyugodtan rögzíts csak simán egymáshoz 18 mm-es lapokat (amelyik tetszik), ha nem a dizájn miatt tervezted ilyen léces vázzal. A hátlap stabil rögzítése viszont fontos, mert az adja meg a keresztmerevítést a szekrénynek, hogy ne dőlhessen össze.
Az alapterület igazítása az üvegmérethez - a megjelenésen túl - azért is jó még, mert így garantáltan nem fog víz fröccsenni legalább a felső élekre.
A magasságot kétszer is gondold meg, minél magasabb, annál jobb, hiszen kisebbet kell hajolni az akvárium szemből nézéséhez és a magasabb cuccok (pl CO2 palack) is jobban beférnek majd. A max magasságot célszerű úgy belőni, hogy az üveg felső éle ne kerüljön mellmagasság fölé (kényelmesen lehessen matatni az akváriumban).
 
A mostani 120x45x45-ös akvariumot,felvaltja egy 120x60x45-ös akvarium,de a butort megtartanam!
A kerdes,hogy ki mikent oldana meg a bövitest?
Ami mar meg van 18mm butorlap ami megy majd a regi butorra(120x60cm).
Lattam az O.i -ban egyenkent 50kg teherbirasu L alaku tamaszto karokat(3 mat kene vennem)+ csinalnak egy 18mm es butorlapbol oldalso es közepen merevitö lapokat!
Ötleteket szivesen veszem!
 
A mostani 120x45x45-ös akvariumot,felvaltja egy 120x60x45-ös akvarium,de a butort megtartanam!
A kerdes,hogy ki mikent oldana meg a bövitest?
Ami mar meg van 18mm butorlap ami megy majd a regi butorra(120x60cm).
Lattam az O.i -ban egyenkent 50kg teherbirasu L alaku tamaszto karokat(3 mat kene vennem)+ csinalnak egy 18mm es butorlapbol oldalso es közepen merevitö lapokat!
Ötleteket szivesen veszem!

Szerintem a három merevitő lap meg fogja tartani a nagyobb tetőlapot, 5-6 helyen facsapokkal fogasd oda a meglévő bútorhoz,
 
Szia, Köszönöm a visszajelzést.
Ez alapján készítettem egy másik tervet:
https://drive.google.com/file/d/1uhsodbIz4kHpIMo6rDP8yVLPsDYng0gA/view?usp=sharing
Ezzel a dizájnal 18mm natúr MDF lappal, 8-as fatiplikkel plusz facsavarokkal elég stabil lesz?

Köszönöm
Üdv Dani
Azt nem tudom, hogy a gyári szekrények miből készülnek, de a helyedben vízálló anyagból (MDF-ből) csinálnám, mert az ördög álmatlanságban szenved.
Rúd alakú fatipliknek nem látom értemét, de lehet, hogy keksz formájúra gondoltál? Abban lehet ráció, csak a beépítése nehézkes házi körülmények között. Felsőmaró kell hozzá + gyakorlat vagy sablon.
Viszont amit nem hagynék ki, az a vízálló faragasztó! A faragasztó + facsavar (konfirmátor csavar) olyan erős kötést ad, mintha egy anyagból lenne az egész szekrény.
 
Tudom már volt, de a kereső nem dob ki találatot.

Elég ramaty állapotban van a szekrényem a 2080-as szűrő áztatását követően, így sajnos lassan aktuális lesz a cseréje. :(

Budapesten mondjatok légyszi asztalost, aki kb. GA prémium akvárium bútor minőségben tudna nekem csinálni egy 120x50x80-as bútort...
(OSB lap élfóliázással nem játszik már, elég egy szűrőmalőr, és nyílik szét azonnal... esetleg még festett MDF lap, az talán kicsit vízállóbb...)
 
Azt nem tudom, hogy a gyári szekrények miből készülnek, de a helyedben vízálló anyagból (MDF-ből) csinálnám, mert az ördög álmatlanságban szenved.
Rúd alakú fatipliknek nem látom értemét, de lehet, hogy keksz formájúra gondoltál? Abban lehet ráció, csak a beépítése nehézkes házi körülmények között. Felsőmaró kell hozzá + gyakorlat vagy sablon.
Viszont amit nem hagynék ki, az a vízálló faragasztó! A faragasztó + facsavar (konfirmátor csavar) olyan erős kötést ad, mintha egy anyagból lenne az egész szekrény.

Köldökcsapolás (ilyen tipli-szerű akármikkel), ha megfelelően van kivitelezve, igen erős lehet. Most ne arra gondolj, amikor ratyi bútorok szétesnek a tiplinél. Köldökcsapolás erősebb is lehet, mint számos más profi, akár sokkal összetettebben kivitelezhető csapolás. Két okból is: a ragasztási felületet megfelelően elhelyezett és hosszúságú tiplikkel elég jól lehet növelni, és a fatipli anyaga is lehet más, erősebb, mint a fa szerkezet. Tipikus lamello ("keksz")-es kötésnél lehet köldökcsapolással erősebb kötést készíteni. Egyébként kisebb méretű, pár mm vastag lamellók inkább csak arra jók, hogy ragasztásnál a felületek megfelelően érintkezzenek (pl síkban a ragasztás összeszorításánál).

Ragasztó és facsavar sok esetben igen gyenge kötést eredményez (profibb csapolásokhoz képest). Főleg olyan helyen (és tömörfa bútornál elég sok van) ahol 90 fokban találkoznak az elemek, és az egyik fánál a ragasztott felület merőleges a faerezetre. PVA alapú ragasztók nagyon gyengék ilyen esetben (míg más esetekben a ragasztott felület olyan erős lehet, hogy a fa nem a ragasztás mentén reped szét). Ráadásul azt gondolná az ember hogy ilyen kötés esetén összeadódik a csavar és a ragasztó ereje, de sajnos nem így van.

Az engem meglep, hogy MDF szóba jöhet akvárium teherhordó szerkezeteként, hiszen egy kis 80 literes akvárium is mondjuk 100 kg berendezéssel, talajjal stb, és gondolom a bútornak a többszörösét illik elbírnia akkor is, ha oldalról meglökik. Alap MDF nagyon nem szereti a vizet. Esetleg festés segíthet valamennyire.
 
Utoljára módosított:
Sziasztok!

A mostani 120x45x45-ös akvariumot,felvaltja egy 120x60x45-ös akvarium,de a butort megtartanam!
A kerdes,hogy ki mikent oldana meg a bövitest?
Ami mar meg van 18mm butorlap ami megy majd a regi butorra(120x60cm).
Lattam az O.i -ban egyenkent 50kg teherbirasu L alaku tamaszto karokat(3 mat kene vennem)+ csinalnak egy 18mm es butorlapbol oldalso es közepen merevitö lapokat!
Ötleteket szivesen veszem!
@Etele így oldotta meg a bővítést a nagy akváriumánál https://akvakertesz.hu/threads/hunger-for-infinity.6691/.

AmegA
 
Én eddig 2 nagy bútort csináltam egy Juwel SB121 koppintást 240litereshez illteve a mostani ADA jellegűt egy 120x45x45-ös alá 25-ös lapból, az elsőt csapos a másodikat lamelló kekszes megoldással. Mindkettő nagyon masszív lett. Mindkét esetben fontos a pontos vágás, amit a lapszabászatok kicsit lazán vesznek. Nekik a +- 1mm nem számít, de mivel nálunk a hátfal az oldalsó és alsó, felső lapok közés esik, így ott nagyon is kijön a pontatlanság, főleg ha még nem is derékszög a vágás. Ráadásul a köldökcsapos megoldás nagyon pontos fúrást követel, különben ütheted, de nem fog összemenni. Oszlopos fúró, vagy megvezető készülék nélkül meg el is vándorol a fúró. Ilyen szempontból a lamelló toleránsabb, de kell hozzá bemarógép, felsőmaróval a vágott végeket meg lehet csinálni, de a fóliázott részbe a hornyok készítése már macerás lehet, én ráadásul nem is kaptam felsőmaróba spec marót Fehárváron, 4-es szármaró meg hamar elégne. Annó beruháztam egy Einhell lamellózógépre mert itthon több mútort is csináltam már, de olcsó húsnak híg a leve, szóval kellett némi átalakítás mire úgy ahogy pontos és használható lett. Ezen felül csak akkor ajánlom a ragasztásos technikát ha van otthon a bútor méretének megfelelő pillanatszorítónk, mert lehet ütni gumikalapáccsal a lapokat, de nem fog összemenni, még ha elsőre simán össze is mennek a lapok. Sajnos mikor rákerül a ragasztó a fatiplire vagy lamellóra onantól van némi ellenállás, meg a plusz ragasztót is ki kell préselni és ilyenkor nagyon nem akar összemenni. Különösen igaz ez a lamellóra. Ráadásul ilyenkor az ember erősre készítti a bútort, így nem sajnálja a csapolóanyagot ;). Juwel kopintásba pl 5 centinként voltak a csapok, a mostani ADA stílusúban is úgy 100 darab lamelló keksz van
 
Sziastok, A kép lemaradt:
https://drive.google.com/file/d/1SWDAjy_JOCZ101QQzsBePcJHH72s9LA7/view?usp=sharing

A végült választott anyagból még két ajtót szerelnék a szekrényre.

Köszi szépen
Dani

Megnéztem a képeket. A dizájnt valahogy hozzá kellene igazítani a lehetőségeidhez. Milyen szerszámaid vannak?
Ha a faanyagot pontosan méretre gyalulva veszed (megfelelő vastagságra), akkor is számos kihívás lesz, ami elektromos szerszám nélkül is megoldható, de nem egyszerű.

Ha már valódi fát raksz bele, akkor szerintem érdemes igényesen megcsinálni. Fához nem szoktak így MDF és társai lapokat ragasztani, ahogy a képen van (MDF élét ráragasztani a fára). Kapásból két megoldásra tudok gondolni: vagy a fából kimarni a betét helyét (betét = lapok ebben az esetben), vagy pedig szegőlécekből kiépíteni dizájnos keretet és ez fogadná a betéteket. Egyiknél felső maró jól jön, másodiknál pedig 45-fokban kell tudni szépen és pontosan díszlécet vágni. Ilyen esetben magának a "keretnek" statikailag elég erősnek kell lennie, a betétek csak arra szolgálnak, hogy legyen ott valami, statikai szerepük nincs. Az az alsó MDF lap is nagyon furcsa, ami beékelődik az alsó rész felé. Így még nem láttam bútort készíteni. Alapvetően MDF bizonyos terhelésfajtáknál elég gyenge anyag. Már ha csak pár mm-el megsüllyed a szekrény egyik "lába", a teteje nem lesz vízszintes és az üvegnél lehet, hogy problémát okoz.

Milyen felületkezelést szeretnél? Ha látni szeretnéd a fa erezetét, akkor a betéteknek is lehetne például rétegelt lemezt választani. (Ha nem akarod azt is fából.) Rétegelt lemezből létezik bútor minőségű is (különböző fafajtákból). Olcsó rétegelt lemez tele lehet hibával és igénytelen javítással, lazúrozás és társai esetén nem lesz szép.

Felső maróval nagyon sok mindent lehet csinálni, de egy kezdőnek azért kihívás és - nem megfelelő használat esetén - nagyon balesetveszélyes is tud lenni. Ráadásul tiszta lakásban én nem is használnám.

Ami nem látszik a képeden, hogy például a vízszintes és függőleges tartó elemeket hogyan csapolnád össze. Ez kritikus a stabilitás szempontjából. Facsavar és ragasztó NEM jó, Facsavar amúgy is relatíve gyenge kötés, különösen ha a fa erezetébe közvetlenül kerül becsavarásra a lécek végén. Ilyen esetben a faragasztók is nagyon gyengék (a PVA alapúak, amit tipikusan fára használnak, fehéres színű). PVA alapú faragasztók esetén mindenképpen kell szorítókat használnod. Ha boltban veszed a szorítót, már önmagában ez elég drága.

Ha viszont egy olyan bútort szeretnél, ami modern laminált kinézetű, tehát gyakorlatilag sík oldalakat látsz minden irányból, akkor teljesen másképp indulnék neki. (Én csak tömörfából készítettem bútort, ezért írtam erről az irányvonalról.)
 
Utoljára módosított:
Köszönöm a válaszokat,


Neten keresgélve házilag elkészíthető akváriumbútorok után, itt találtam olyan részletes leírást ami alapján elindultam:
http://mromvari.blogspot.com/2008/1...ztse-sajtkezleg.html?_sm_au_=iVVtLSJ01pf8HnsP
Először, fenyő-léc váz és Víz és főzésálló Nyír rétegelt lemez (BB/CP minőségű) lapokban gondolkoztam, ezt azért vetettem el, mert az itteni fórumon olvastam, hogy nehéz a rétegelt-lemezt lefesteni úgy, hogy ne dudorodjon később, kezdőként ezért preferálnám az MDF-lapot.


Milyen módszert javasoltok a lécek rögzítéséhez, amennyiben a kimarásos betét rögzítést használom?:

https://drive.google.com/file/d/1ISlgTMbJWBhGsHQcliaweOGeP3kkEpNi/view?usp=sharing


Megfelelő lenne a BISON faragasztó szuper erős vízálló kül- és beltéri 750 g D3 a vázelemek rögzítéséhez?



Szerszámok:

Kézi facsapozó

kézi körfűrész

kézi dekopír fűrész

kézi felső maró

Állványos és kézi fúró

Élvonalzó, vízmértékek

Egykezes, csavar- és 90° illesztő szorítók, pántok...


Köszönöm.

Üdv Dani.
 
Nincs ez a szekrény egy kicsit túlbonyolítva? Nalam készült már pár szekrény az idők folyamán, igaz laminált bútorlapból valamint 22es MDF lapokból, de fel sem merült a léces megoldás. Lapok méretre vágva, fatiplivel összeragasztva, aztán a méteres szorítóban pihent egy napig az egész. Igaz, itt 300 literes akva van rajta, aztán az biztos jól össze nyomja az egészet.
Ja, csavart nem szoktam használni ezekhez a butorokhoz, csak köldökcsapolást. Következőre a lamellot akarom majd kipróbálni, gondolom ahhoz sem kell csavar.
 
Nincs ez a szekrény egy kicsit túlbonyolítva? Nalam készült már pár szekrény az idők folyamán, igaz laminált bútorlapból valamint 22es MDF lapokból, de fel sem merült a léces megoldás. Lapok méretre vágva, fatiplivel összeragasztva, aztán a méteres szorítóban pihent egy napig az egész. Igaz, itt 300 literes akva van rajta, aztán az biztos jól össze nyomja az egészet.
Ja, csavart nem szoktam használni ezekhez a butorokhoz, csak köldökcsapolást. Következőre a lamellot akarom majd kipróbálni, gondolom ahhoz sem kell csavar.

Alapjában véve a bútor stílusának is erősen függvénye, melyik irányba indul el. A leírásod gondolom ehhez hasonló modern bútort eredményez:

upload_2018-12-20_12-55-54.jpeg vagy ez: upload_2018-12-20_12-58-19.jpeg
Letisztult forma, modern minimál-design.

Míg betétekkel teljesen más stílusú lehet, például ilyen:

32504373845_558bfd22b9_b.jpg
vagy díszlécekkel "turbózva":

tasty-solid-wood-aquarium-cabinets-fresh-in-ideas-living-room-design-furniture.jpg


@DaniP , a linken amit küldtél, a végeredményen nem néz ki furcsán a kis méretű ajtó a vastag szegélyhez képest? Illetve a lekerekített oldalak és a felső díszlécsarok találkozása esetén az a "betömött" lyuk is elég fura.
 
Nincs ez a szekrény egy kicsit túlbonyolítva? Nalam készült már pár szekrény az idők folyamán, igaz laminált bútorlapból valamint 22es MDF lapokból, de fel sem merült a léces megoldás. Lapok méretre vágva, fatiplivel összeragasztva, aztán a méteres szorítóban pihent egy napig az egész. Igaz, itt 300 literes akva van rajta, aztán az biztos jól össze nyomja az egészet.
Ja, csavart nem szoktam használni ezekhez a butorokhoz, csak köldökcsapolást. Következőre a lamellot akarom majd kipróbálni, gondolom ahhoz sem kell csavar.
Egyetertek...
Felre ne ertsetek, nagyon fontos a stabilitas, meg persze a design is, de tenyleg, ha az ember megnezi, hogy milyen butorokat arulnak az akvarisztikai szaküzletben, mondjuk Aqual, Juwel, Eheim gyartok, nincs ott semmi extra, megis tartanak azok is... es elbirjak akar a tervezettnel nagyobb sulyt is.
Ahogy @Etele fogalmazott, inkabb az eresztes-felazas a nagyobb problema. Az sokkal kritikusabb.
En mar raktam akvariumot Ikea-s butorra is, valami 25 kg-os teherbirassal, egy 72 literes akva volt rajta 1 evig, semmi baja nem lett...
Söt, anyosomeknal, meg egy öreg kis dohanyzoasztalon is volt egy 50 literes akvam...ha azt lattatok volna...
Szoval csak azt akarom mondani, hogy szerintem a normal, lapszabaszatban megfelelöen levagott lapokat, ha valaki tiplikkel összeszereli otthon, vagy eppen az asztalos kesziti neki, keszen van, nem lesz azzal sem semmi gond.
 
Alapjában véve a bútor stílusának is erősen függvénye, melyik irányba indul el. A leírásod gondolom ehhez hasonló modern bútort eredményez:

View attachment 69525 vagy ez: View attachment 69526
Letisztult forma, modern minimál-design.

Míg betétekkel teljesen más stílusú lehet, például ilyen:

View attachment 69528
vagy díszlécekkel "turbózva":

View attachment 69529


@DaniP , a linken amit küldtél, a végeredményen nem néz ki furcsán a kis méretű ajtó a vastag szegélyhez képest? Illetve a lekerekített oldalak és a felső díszlécsarok találkozása esetén az a "betömött" lyuk is elég fura.
Persze, mindenféle stílusban lehet gondolkodni, csak nem érzem, hogy a szükséges munkatapasztalat is meglenne Dani részéről egy ilyen összetett feladat hibátlan kivitelezéséhez. Nagyapám asztalos volt, láttam egy két munkáját közelről, és nem olyan könnyű, mint ahogy messziről kinéz. Csapolásokat stabilra és méretpontosra elkészíteni szerintem kifejezetten nehéz feladat elsőre.

A másik, ami szerintem aggályos, hogy a díszkeretes bútornál a fölső keret körbefogja az akva alját? Ott mennyi vizet pacsálunk be a bútor és az üveg közé?
 
Sziasztok,

Kezdő akvakertészként, egy 60x30x40 (HxSZxM) cm-es aksihoz szertnék építeni szekrényt. A fórumot olvagatva végül következő tervben gondolkozom;
48x78mm -es kezeletlen luc- és jegenyefenyő gerendákból összerakni a vázat a következő képen látható módon:

view
és a lapokat MDF táblákból vágnám ki.
A méretre vágott darabokat fatipplikkel ragasztanám + facsavar illetve táblafestékkel festeném le a kész szekrényt.
Melyik táblát javasoljátok a projekthez:
- 19mm-es Natúr nedvességálló MDF lap
- 18 mm-es Natúr MDF lap
- Esetleg más anyagból vastagsággal?

A cél a kezdőként minnél egyszerübben kivitelezhető megoldás lenne.
Köszönöm szépen a segítséget.
Üdv Dani
Ha erre a meretre keresed a legegyszerubb megoldast akkor az az IKEA besta butor, belso fenyo lecekkel megerositve. Ennel egyszerubb es talan olcsobbat nem nagyon fogsz talalni. Keresd vissza kepeimet itt a forumban, nekem is is azon van a 60p.
 
Back
Oldal tetejére