• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Fontos A misztikus CO2 táblázat - mennyi CO2 kell az akváriumba

viktorlantos

Alapító
Admin
A misztikus Co2 táblázat

A CO2, a kémhatás és a vízkeménység összefüggését mutató táblázatot évtizedek óta használják a növényes akvarisztikában, a magyar akvaristák között mégis rengeteg félreértés és tévhit övezi. A probléma oka azlehet, hogy nálunk alig pár éve lett igazán népszerű a növényes akvarisztika, és az újabb, sokkal praktikusabb tartós tesztek miatt soha nem volt igazán szükségünk a táblázatra. Pedig hasznos dolog, különösen ha kevés pénzből szeretnénk növényezni.

Pontosan mit is mutat a táblázat?

A CO2 a vízben szénsav formájában oldódik. Ha megmérjük a kémhatást, akkor következtetni tudunk belőle az oldott szénsav mennyiségére. Ezt befolyásolja, hogy a vízben más vegyületek is vannak, amelyek belepiszkálnak a kémhatásba. A változó keménység például olyan vegyületekből áll, amelyek enyhén lúgossá teszik a vizet. Az oldott CO2-nek először ezt a lúgosságot kell semlegesítenie, és csak ezután tudja savas irányba vinni a kémhatást. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy kemény vízben lúgosabb pH jelzi ugyanazt a CO2 mennyiséget, mint lágyban. A táblázat ezért két értéket vesz figyelembe egyszerre, a változó keménységet és a pH-t.

phkh.jpg

Előfordul, hogy mesterségesen savanyítjuk a vizet a halaink kedvéért. Ilyenkor nem használható a táblázat, mivel nem tudjuk, hogy a mért kémhatásért mennyiben felelős a CO2 és mennyiben a másik sav. Viszont, ha már CO2-t használunk, akkor el is hagyhatjuk a pH csökkentő szerek használatát, mivel egy megfelelő teljesítményű CO2 adagolás önmagában képes eléggé levinni a pH-t.

Hogyan használjuk?

Először az akváriumunk változó keménységét kell megmérni. Ha ez az adat megvan, akkor a táblázat nagy részét el is felejthetjük, egyedül arra a sorra lesz szükségünk, ami a mi értékünkhöz tartozik. Ezután megmérjük a pH-t, és csak le kell olvasnunk a hozzá tartozó CO2 mennyiséget. Ha az érték a zöld tartományban van, akkor megfelelő a CO2 szintünk. Ha a kékben, akkor nem elég a tökéletes növényfejlődéshez és az algamentességhez, de tragédia sem történik. A sárga tartomány viszont túl sok CO2-t jelez, ez veszélyes növényre és állatra egyaránt.



A táblázat előnye, hogy azonnal eredményt kapunk. A pH mérés csak pár mozdulat, és a színreakció is megtörténik pillanatokon belül. Ezzel szemben egy tartósteszt némi késéssel mutatja az akvárium állapotát. A pH mérés hátránya viszont, hogy ránézésre nem egyértelmű, hogy baj van, csak akkor, ha valamiért eszünkbe jut tesztelni. Így a problémák előrejelzésére nem igazán alkalmas.

A változó keménységet időnként ellenőrizni kell, különösen egy új akvárium első pár hónapjában. A növényzet fejlődés közben elhasználja a KH egy részét, így egy dús növényzetű akváriumban jóval alacsonyabb érték is várható, mint a csapvízben. Idővel maga a csapvíz is változik, évszakonkénti ingadozás is előfordul.

Tévhitek

Sokan tévesen fordítva értelmezik a táblázatot, és azt a következtetést vonják le, hogy ha valahogy savasabbá teszik a vizet, akkor a CO2 szintje is emelkedni fog. Ezt erősíti, hogy a lúgos vízben valóban kevesebb a felhasználható CO2 mennyisége. Viszont ha egy másik savval csökkentjük a pH-t, az versenyezni fog a szénsavval. Egy erősebb sav ki fogja szorítani a szénsavat a sóiból, és szabaddá teszi. Ez rövid távon tényleg megnöveli a víz szabad CO2 tartalmát, pár óra múlva viszont ez a felszabadított CO2 távozni fog a levegőbe. Összességében kevesebb marad a vízben, mintha nem került volna bele "idegen" sav. Viszont ha a vizet lágyítjuk, és így csökken a pH-is, azzal kedvezünk a növényeknek, mivel lágy vízben a CO2 nagyobb arányban marad felhasználható, szabad formában, mint a lúgosabb kemény vízben.
 
Ezt kerestem már egy ideje. Nálam elvileg sok a CO2, mert KH 4 és pH 6.4-6.5. Kérdés, hogy melyik a jobb ha növelem egy kicsit a keménységet vagy visszaveszem a bubiszámot egy kicsit?
 
Ezt kerestem már egy ideje. Nálam elvileg sok a CO2, mert KH 4 és pH 6.4-6.5. Kérdés, hogy melyik a jobb ha növelem egy kicsit a keménységet vagy visszaveszem a bubiszámot egy kicsit?

Vannak olyan esetek amikor a magasabb CO2 sem gond. Pl most itt a Twinstar mizéria. De az intervallum szűrőket is mondhatnám vagy a folyamatos szellőztetést.
Ha megfelelő az oxigénszint akkor picit magasabb CO2 is mehet és nem csak a szűk zöld sávon mozgunk.

De a zöld még mindig jó irány általánosságban.
 
Ezt kerestem már egy ideje. Nálam elvileg sok a CO2, mert KH 4 és pH 6.4-6.5. Kérdés, hogy melyik a jobb ha növelem egy kicsit a keménységet vagy visszaveszem a bubiszámot egy kicsit?
Azt szeretném kérdezni, hogy a tartós teszted mit mutat? Valahogy csepptesztek beszerzése mindig elmaradt nálam, nem éreztem szükségét, persze drop checker használtam . Elképzelhető, hogy az hiába zöld mégsem jó a beoldott CO2 mennyiség? Vagy a táblázat inkább egyfajta finom ellenőrzése a tartós tesztnek?
 
Azt szeretném kérdezni, hogy a tartós teszted mit mutat? Valahogy csepptesztek beszerzése mindig elmaradt nálam, nem éreztem szükségét, persze drop checker használtam . Elképzelhető, hogy az hiába zöld mégsem jó a beoldott CO2 mennyiség? Vagy a táblázat inkább egyfajta finom ellenőrzése a tartós tesztnek?

Határozott zöld-lime zöld. E szerint nem sok a CO2, de a táblázat szerint igen.
 
Épp tegnap mértem 1,5 hónap után vízértékeket a Riverben. A ph-m 6.9 volt, a Kh: 5 ami a zöld tartomány alsó szélénél van, de a Dc-m már enyhén sárgába hajlott.
Egyébként hónapok óta ez a jelenség, ettől függetlenül mindenki jól van.

Azt gondolom, hogy kezdőknek nagyon hasznos ez a táblázat (régen én hetente mértem a vízparamétereket). Viszont 1-2 év után egy tapasztaltabb kertésznek elég egy pillantást vetnie a DC-re, magára a vízre és a növényekre, halakra és láthatja, hogy minden rendben van-e!

Ettől függetlenül, nekem is fel van ragasztva a szekrény ajtó belső felére a "'Szent Táblázat" :)
 
A ph-m 6.9 volt, a Kh: 5 ami a zöld tartomány alsó szélénél van, de a Dc-m már már enyhén sárgába hajlott.
Több táblázat is van? Mert az itteni szerint ez erős középérték, a kék oldalon felé (19, gondolom ppm). Lehet, hogy akkor a DC-k etalon szép zöldje felejtős, vagy a benne lévő folyadékot kellene fejleszteni, mert én eddig abban a hiszemben voltam, hogy a tartós teszt folyadéka erre a zöld sávra van beállva.
 
hát a táblázat szerint a kék oldal felé hajlik. És tényleg 19 ppm, de számomra ez a relatíve kevés kategória. mondjuk a mérés is villany felkapcsolás után történt.
 
Én este fele mértem legtöbbször, ezért volt kevesebb.
 
Sziasztok. Most akarom beüzemelni diy kinai rendelt co2 rendszerem. Dc az akiban, egyenlöre sötétzöld. A ph a teszt alapján 8-9 között a keménység 15 a teszt szerint. Hogyhasználjam a táblázatot, kb mennyi bubit kell beoldani, mivel kezdjek, hogy ne löjjek nagy bakot. Inkább kevesebb legyen elsőre minthogy baja legyen a kis lakóknak.
 
Honnan van neked ilyen lúgos vízed Pesten? Nem írtad mekkora az aki, de kezd 1bubi/mp-cel.
 
Szia. Ujpesten. 110 literes az aki. Sikerült is beüzemelni. Egyenlöre nem nyomatom nagyon ahogy számolom 10 bubi olyan 16 mp alatt jön. Ennèl jobban ma már nem merem majd holnap.
 
Sziasztok. Egy újabb kérdés halehet. Picit változtak a víz paraméterek,, de még mindíg nem túl fényes. Kh 12, ph 8. A táblázat szerint ez 4 ppm.?
A 12 kh- hoz 15 ppmre kéne elmozdulni, hogy a zöld sáv aljába kerüljek. Ehhez milyen bubi szám kell 110 literen? Van vmi képlet ennek a számításához, hogy adott ppm röl mennyi bubi menjen, hogy elérjünk vhova?
Remélemérthetö voltam és nem túl nagy hülyeséget kèrdeztem.
 
Sziasztok. Egy újabb kérdés halehet. Picit változtak a víz paraméterek,, de még mindíg nem túl fényes. Kh 12, ph 8. A táblázat szerint ez 4 ppm.?
A 12 kh- hoz 15 ppmre kéne elmozdulni, hogy a zöld sáv aljába kerüljek. Ehhez milyen bubi szám kell 110 literen? Van vmi képlet ennek a számításához, hogy adott ppm röl mennyi bubi menjen, hogy elérjünk vhova?
Remélemérthetö voltam és nem túl nagy hülyeséget kèrdeztem.

Szerintem ez csak próbálkozásra fog menni.
Én lassan 2 éve nem tudom hogy mennyi a bubiszámom.
Kis lépésekben kell állítani és figyelni a hatást.
Ha kevés tovább emelni, ha sok, akkor visszább venni. Előbb utóbb beáll.
 
240 literes az akváriumom, ami 120 cm hosszú. A bal és a jobb oldalán van egy-egy atomizer. Ha a DC lime zöld, akkor nem, vagy csak alig bubiznak a növények. Viszont ha még jobban tolom a gázt, akkor a DC szinte besárgul, de a növények eregetik a bubikat. A halak nem pipálnak, ezért azt gondolom, hogy a DC nem egy pontos adatot mutat. Ahogy olvasom ezt mást is tapasztalta.
 
240 literes az akváriumom, ami 120 cm hosszú. A bal és a jobb oldalán van egy-egy atomizer. Ha a DC lime zöld, akkor nem, vagy csak alig bubiznak a növények. Viszont ha még jobban tolom a gázt, akkor a DC szinte besárgul, de a növények eregetik a bubikat. A halak nem pipálnak, ezért azt gondolom, hogy a DC nem egy pontos adatot mutat. Ahogy olvasom ezt mást is tapasztalta.

A bubizas nem csak a gaz mennyisegtol fugg. A dc teljesen jo. Feny, novenytap is kello mennyisegben legyen, a co2 ne szokjon el gyorsan, a szuro ne fujja el a bubikat a novenyekrol. A rendszer egeszet nezd ne csak a bubizast
 
240 literes az akváriumom, ami 120 cm hosszú. A bal és a jobb oldalán van egy-egy atomizer. Ha a DC lime zöld, akkor nem, vagy csak alig bubiznak a növények. Viszont ha még jobban tolom a gázt, akkor a DC szinte besárgul, de a növények eregetik a bubikat. A halak nem pipálnak, ezért azt gondolom, hogy a DC nem egy pontos adatot mutat. Ahogy olvasom ezt mást is tapasztalta.
plusz fontos kérdés, hogy hol van a DC. Ha nem jó az áramlásod, akkor lehetnek ilyen trükkök. próbálj ki több helyet is és figyelj, hogy több óra, mire a DC színe változik, ezért javaslom, hogy naponta tedd máshova.
Plusz a sok co2 nem feltétlen vezet bubizáshoz, kell a fény is és a növekedéshez a megfelelő mennyiségű táp.
 
Back
Oldal tetejére