• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Növényes 29.5l nano

Sajnos a vízmű nem tette közzé az adatokat, saját mérések szerint a pH 7.5-8, GH 20, KH 23. Példának ha beállítom indításnál a vízet mondjuk 5 GH 0 KH-ra, és mindig ilyen vízzel cserélek akkor ezek a víz paraméterek egy idő után beállnak ugyan erre az értékre, vagy ennél ez bonyolultabb?

KH 0?
Felforralnád a vizet? Forralás kihajtja a vízből a CO2-t és bikarbonátokat és szerintem nagyon gyorsan megunod az akvárium víz forralását.

Ha van RO készüléked, esetleg a csapvizel keverném 1:2 vagy 1:3 arányban, vagy tiszta RO-t visszasóznék. Viszont nálam ennél magasabb GH esetén is jól nő elég sok növény, bár kalcium kiválás az üvegen jobb, ha nem lenne. Szóval ha egyébként jó a csapvized, akkor lehet, hogy nem vacakolnék semmivel.
 
KH 0?
Felforralnád a vizet? Forralás kihajtja a vízből a CO2-t és bikarbonátokat és szerintem nagyon gyorsan megunod az akvárium víz forralását.

Ha van RO készüléked, esetleg a csapvizel keverném 1:2 vagy 1:3 arányban, vagy tiszta RO-t visszasóznék. Viszont nálam ennél magasabb GH esetén is jól nő elég sok növény, bár kalcium kiválás az üvegen jobb, ha nem lenne. Szóval ha egyébként jó a csapvized, akkor lehet, hogy nem vacakolnék semmivel.

Nem forralnám a vizet csak visszasóznám, példa volt arra hogy ezek az ertéket így maradnak-e ebben az esetben.
 
Nem forralnám a vizet csak visszasóznám, példa volt arra hogy ezek az ertéket így maradnak-e ebben az esetben.

Ha 5-ös GH-ra visszasózod, az jó lehet, de ne legyen kevesebb, inkább több. Nem tudom, mi van pontosan ezekben a termékekben, akkor írd meg. Ha csak Ca, az nem a legjobb, legjobb lenne, ha a fontosabb elemek, amik tipikusan kemény vízben benne vannak, ebben is benne lennének megfelelő koncentrációban (pl Ca, Mg, Fe, K, ...). Szulfát-sókat ne tartalmazzon, ilyen földes akváriumnál gondot okozhat (bizonyos termékekben ez van, pl K2SO4, CaSO4)!
Csapvízről nem mondanék le, ha vízmű honlapján jó adatok vannak, akkor a csapvízzel az RO víznek a keverése is jó lehet.

Viszont ha majd az akvárium vizét méred, akkor ne csodálkozz, hogy nem olyan GH-t, tds-t kapsz, mint amilyen vizet beletettél. Talaj nagyon befolyásolja, főleg az első pár hétben. Ez teljesen normális.
 
Utoljára módosított:
Ha 5-ös GH-ra visszasózod, az jó lehet, de ne legyen kevesebb, inkább több. Nem tudom, mi van pontosan ezekben a termékekben, akkor írd meg. Ha csak Ca, az nem a legjobb, legjobb lenne, ha a fontosabb elemek, amik tipikusan kemény vízben benne vannak, ebben is benne lennének megfelelő koncentrációban (pl Ca, Mg, Fe, K, ...). Szulfát-sókat ne tartalmazzon, ilyen földes akváriumnál gondot okozhat (bizonyos termékekben ez van, pl K2SO4, CaSO4)!
Csapvízről nem mondanék le, ha vízmű honlapján jó adatok vannak, akkor a csapvízzel az RO víznek a keverése is jó lehet.

Viszont ha majd az akvárium vizét méred, akkor ne csodálkozz, hogy nem olyan GH-t, tds-t kapsz, mint amilyen vizet beletettél. Talaj nagyon befolyásolja, főleg az első pár hétben. Ez teljesen normális.

Nem kész terméket hanem házi GH növelőt használnék, MgSO4 és CaCl2 oldatokat lényegében. Miért okoz a szulfát gondot?
 
Nem kész terméket hanem házi GH növelőt használnék, MgSO4 és CaCl2 oldatokat lényegében. Miért okoz a szulfát gondot?

Nem 100% biztos, hogy a szulfát sók gondot okoznak, csak egy kockázati tényező lehet.
Walstad könyv 87. oldaláról igen szabad fordításban a lényeg:

Néhány vízkeménység növelő termék szulfát sókat tartalmaz. Ezek jól működhetnek kavicságyas akváriumban. Olyan akváriumban viszont, amiben föld van (organic soil), a talajban levő baktériumok a szulfátokat gyorsan kénhidrogén gázzá (H2S) alakíthatja. H2S gáz büdös, mérgező, a növények gyökérfejlődését erősen gátolja illetve a halakat is megmérgezheti.

A könyv vízkeménység emelésére említi a CaCl2-t és érdekes módon az MgSO4-et is, hogy megfelelő. Káliumra KCl-t javasol, dózisa 1/8 tsp 10 gallonra (ha valakit érdekel, átszámolja :)) és ez 10 ppm K-t fog eredményezni.

KH esetén pár információ: Ha nagyon alacsony, akkor nincs a vízben elég bikarbonát ami a pH-t pufferelné. Így az akvárium nagyon savasba el tud menni, például ha CO2 kerül a vízbe (pl talajból). Ez nem túl jó állapot bizonyos halaknak és garnéláknak. KH-ra 3-4 nél nagyobb érték javasolható. Emelésére a NaHCO3-at említik (ami nem tudom, mennyire jó a Na-miatt) illetve Kalcium bikarbonátot.

Ez a "vegyészkedés" egy kicsit trükkös, ezért ha a csapvized amúgy jó, csak túl kemény, akkor egyszerűbb lehet ezzel keverni az RO vizet. Én inkább csapvizezek, úgyhogy vízkeménység növelőkkel nincs tapasztalatom.

Az, hogy a H2S mennyire okoz gondot, nehéz megmondani. Volt egy akváriumom, amiben igen nagy kövek alá is tettem szerves anyagot tartalmazó földet. Ez nem jó ötlet. Az akvárium ennek ellenére jól működött, de amikor szétszedtem, éreztem a nagy kövek alatt a jellegzetesen büdös kénhidrogén szagot. Viszont ez nem okozott gondot, amíg az akvárium ment: H2S oxigén jelenlétében nem túl stabil, különböző mikroorganizmusok elég gyorsan ártalmatlaníthatják például a talaj felsőbb rétegében, illetve növények gyökereinél. Még olyan földes akváriumom nem volt, aminél a vízfelszínen lehetett volna záptojás (H2S) szagot érezni, ha ez előfordulna, biztos hogy "vészhelyzetként" kezelném.

@Pendulum @killer
 
Utoljára módosított:
Nem 100% biztos, hogy a szulfát sók gondot okoznak, csak egy kockázati tényező lehet.
Walstad könyv 87. oldaláról igen szabad fordításban a lényeg:

Néhány vízkeménység növelő termék szulfát sókat tartalmaz. Ezek jól működhetnek kavicságyas akváriumban. Olyan akváriumban viszont, amiben föld van (organic soil), a talajban levő baktériumok a szulfátokat gyorsan kénhidrogén gázzá (H2S) alakíthatja. H2S gáz büdös, mérgező, a növények gyökérfejlődését erősen gátolja illetve a halakat is megmérgezheti.

A könyv vízkeménység emelésére említi a CaCl2-t és érdekes módon az MgSO4-et is, hogy megfelelő. Káliumra KCl-t javasol, dózisa 1/8 tsp 10 gallonra (ha valakit érdekel, átszámolja :)) és ez 10 ppm K-t fog eredményezni.

KH esetén pár információ: Ha nagyon alacsony, akkor nincs a vízben elég bikarbonát ami a pH-t pufferelné. Így az akvárium nagyon savasba el tud menni, például ha CO2 kerül a vízbe (pl talajból). Ez nem túl jó állapot bizonyos halaknak és garnéláknak. KH-ra 3-4 nél nagyobb érték javasolható. Emelésére a NaHCO3-at említik (ami nem tudom, mennyire jó a Na-miatt) illetve Kalcium bikarbonátot.

Ez a "vegyészkedés" egy kicsit trükkös, ezért ha a csapvized amúgy jó, csak túl kemény, akkor egyszerűbb lehet ezzel keverni az RO vizet. Én inkább csapvizezek, úgyhogy vízkeménység növelőkkel nincs tapasztalatom.

Az, hogy a H2S mennyire okoz gondot, nehéz megmondani. Volt egy akváriumom, amiben igen nagy kövek alá is tettem szerves anyagot tartalmazó földet. Ez nem jó ötlet. Az akvárium ennek ellenére jól működött, de amikor szétszedtem, éreztem a nagy kövek alatt a jellegzetesen büdös kénhidrogén szagot. Viszont ez nem okozott gondot, amíg az akvárium ment: H2S oxigén jelenlétében nem túl stabil, különböző mikroorganizmusok elég gyorsan ártalmatlaníthatják például a talaj felsőbb rétegében, illetve növények gyökereinél. Még olyan földes akváriumom nem volt, aminél a vízfelszínen lehetett volna záptojás (H2S) szagot érezni, ha ez előfordulna, biztos hogy "vészhelyzetként" kezelném.

@Pendulum @killer
Vegyészkedésben én sok mindent nem tudok hozzászólni. Én sima csapvizet használok a nano földes akváriumban. A párolgást sima ro val töltöm vissza. Senki nem panaszkodik.
 
Ha teljesen kezdő vagy, nem javasolnám a virágföldet. Itt többen építettek már ilyen akváriumot és szinte gondozás nélkül üzemeltetik low-tech szinten.
DE....
Ők profik, nagyon jól tudják, hogy mit csinálnak. Ez csak akkor működik, ha mindent pontosan állítanak össze benne.

Szerintem egy walstad akvárium semmivel sem nehezebb vagy veszélyesebb, mint egy tipikus high-tech az erős fényével, nagynyomású co2-jével, aktív talajával, stb.

Homok növények szempontjából alapvetően értéktelen anyag, mivel tápanyagokat nem tud megkötni.

A homok azért jó ha van, (a kertföldben is van jócskán), hogy hígítja a táptalajt, ezért a szerves anyag kevésbé lesz koncentrált, kevésbé tud kialakulni túlságosan "aktív zóna",mivel ugye a túl sok ammónia és kénhidrogén(és egyéb mérgező anyagok) megöli a gyökereket a talajban.
 
Szulfát-sókat ne tartalmazzon, ilyen földes akváriumnál gondot okozhat

A manuális GH emelés nem okoz a tapasztalataim szerint semmi gondot a földes akváriumokban.


Sajnos a vízmű nem tette közzé az adatokat, saját mérések szerint a pH 7.5-8, GH 20, KH 23.

Ez a víz enyhén szikes, a kellemetlenebbik fajtából. Én mindenképpen javítanám.

 
Update

Elindult az akvárium (1.5 hónapja megy), úgy gondoltam leírom a tapasztalataimat és ,hogy eddig mi történt.

Növények:
Tócsagaz - A leggyorsabban növő növény az akváriumban, viszont sokkal ritkábbak a levelei és fakóbb mint a low-tech akváriumomban. Némelyik levelén megjelenik a kék alga.
Kocsány nélküli ambulia - Szépen fejlődik, csak a jól növő fiatal hajtások indultak jól. Az alsó leveleit belepi a kék alga.
Rotala - Szintén jól fejlődik de csak akkor ha az akvárium közepén van és sok fény éri, különben egyre kisebb leveleket növeszt. Az alsó leveleit és a megnyírt tövet belepi a kék alga.
Ludwigia repens rubin - Lassan nő, a hagyományos low-tech akváriumomhoz képest itt a nagy vörös levelek helyett apró zöld leveleket növeszt, az alsó leveleit ledobja.
Cryptocoryne wendtii green/brown - Nem tűnt fel , hogy eddig nőtt volna. Azokat a leveleket amelyeket erős fény ér szintén szereti a kék alga.
Bacopa caroliniana - Szépen fejlődik akár árnyékban is, de sajnos ezen is van alga.
Békalencse - Helyi "patakból" szedtem. Ha kap fény nagyon gyorsan nő. Apró levelei vannak és sok egyenes 2-3cm hosszú gyökere.
Eleocharis acicularis mini - Nem is nő nem is barnul. Az alga szereti belepni.

Állatok:
2 Amano garnéla
2 Sün csiga
6 Zöld neonhal
sok apró csiga

A technikában annyi változás történt, hogy a 18w helyett 24w lett a világítás. Sikerült a neonhalakkal behurcolnom a darakórt. Így 1 hétig nem ment a kezelés alatt a szűrő és a világítás.
Ma tettem vissza a szűrőbe a mátrix troppot. 3 napja megy a világítás (12:00-22:00-ig). Az elején tápoztam pár hétig TF tápokkal és Easy carboval. Most már csak 2 naponta 0.6ml Tf Plantert és carbot adagolok (közvetlenül az algára) . Sajnos a kezelés miatt nincs még beállt rendszer az akváriumba ezért nem tudom , hogy így meg lehetne-e mondani az algásodás okát, de alga volt a kezelés előtt is. Így egy hét sötétség után elég jól lepusztult de újra növekszik. Arra gyanakszom, hogy a világításban és a szűrésben lehet a probléma mivel a kék alga főleg közép tájt jelenik meg az erős fény alatt. Olvastam , hogy kék algát okozhatják a felhalmozódott nitrogén vegyületek és a gyenge áramlás, mivel már egy ideje nem adagolok macrot ezért nem hiszem , hogy a nitrogén lenne a baj. A szűrő viszont elégé le van fojtva ezért a gyenge áramlásra gyanakszom.

Minden tanácsot szívesen fogadok.
 
Update

Elindult az akvárium (1.5 hónapja megy), úgy gondoltam leírom a tapasztalataimat és ,hogy eddig mi történt.

Növények:
Tócsagaz - A leggyorsabban növő növény az akváriumban, viszont sokkal ritkábbak a levelei és fakóbb mint a low-tech akváriumomban. Némelyik levelén megjelenik a kék alga.
Kocsány nélküli ambulia - Szépen fejlődik, csak a jól növő fiatal hajtások indultak jól. Az alsó leveleit belepi a kék alga.
Rotala - Szintén jól fejlődik de csak akkor ha az akvárium közepén van és sok fény éri, különben egyre kisebb leveleket növeszt. Az alsó leveleit és a megnyírt tövet belepi a kék alga.
Ludwigia repens rubin - Lassan nő, a hagyományos low-tech akváriumomhoz képest itt a nagy vörös levelek helyett apró zöld leveleket növeszt, az alsó leveleit ledobja.
Cryptocoryne wendtii green/brown - Nem tűnt fel , hogy eddig nőtt volna. Azokat a leveleket amelyeket erős fény ér szintén szereti a kék alga.
Bacopa caroliniana - Szépen fejlődik akár árnyékban is, de sajnos ezen is van alga.
Békalencse - Helyi "patakból" szedtem. Ha kap fény nagyon gyorsan nő. Apró levelei vannak és sok egyenes 2-3cm hosszú gyökere.
Eleocharis acicularis mini - Nem is nő nem is barnul. Az alga szereti belepni.

Állatok:
2 Amano garnéla
2 Sün csiga
6 Zöld neonhal
sok apró csiga

A technikában annyi változás történt, hogy a 18w helyett 24w lett a világítás. Sikerült a neonhalakkal behurcolnom a darakórt. Így 1 hétig nem ment a kezelés alatt a szűrő és a világítás.
Ma tettem vissza a szűrőbe a mátrix troppot. 3 napja megy a világítás (12:00-22:00-ig). Az elején tápoztam pár hétig TF tápokkal és Easy carboval. Most már csak 2 naponta 0.6ml Tf Plantert és carbot adagolok (közvetlenül az algára) . Sajnos a kezelés miatt nincs még beállt rendszer az akváriumba ezért nem tudom , hogy így meg lehetne-e mondani az algásodás okát, de alga volt a kezelés előtt is. Így egy hét sötétség után elég jól lepusztult de újra növekszik. Arra gyanakszom, hogy a világításban és a szűrésben lehet a probléma mivel a kék alga főleg közép tájt jelenik meg az erős fény alatt. Olvastam , hogy kék algát okozhatják a felhalmozódott nitrogén vegyületek és a gyenge áramlás, mivel már egy ideje nem adagolok macrot ezért nem hiszem , hogy a nitrogén lenne a baj. A szűrő viszont elégé le van fojtva ezért a gyenge áramlásra gyanakszom.

Minden tanácsot szívesen fogadok.

Ha földet használtál talajként, akkor teljesen felesleges, vagy inkább káros volt folyékony tápoznod. A víz alá kerülő föld az első 1-2 hónapban jelentős változásokon megy keresztül, mivel megszűnik az oxigén utánpótlása. Többek között számos microelem kerülhet a vízoszlopba. Ha a darakórt az akváriumban kezelted, az nem a legjobb megoldás, sokkal jobb lett volna külön tartályban, dekoráció nélküli akváriumban. Milyen gyógyszert használtál?

Sötét kúrát az alga ellen csináltad? Földes akváriumban ez ugyancsak nagyon rossz ötlet számos okból. Főleg indításkor. Szóval nem igazán könnyítetted meg az akváriumod dolgát...

Képet tudnál küldeni? Ha folyamatosan naplózód az akváriumot, akkor esetleg megpróbálhatunk menet közben segíteni és jobb opciókat találni a problémákra... Időben. :)
 
Utoljára módosított:
Ha földet használtál talajként, akkor teljesen felesleges, vagy inkább káros volt folyékony tápoznod. A víz alá kerülő föld az első 1-2 hónapban jelentős változásokon megy keresztül, mivel megszűnik az oxigén utánpótlása. Többek között számos microelem kerülhet a vízoszlopba. Ha a darakórt az akváriumban kezelted, az nem a legjobb megoldás, sokkal jobb lett volna külön tartályban, dekoráció nélküli akváriumban. Milyen gyógyszert használtál?

Akkor abba hagyom a tápozást. Igen az akváriumban kezeltem Neptun Parakill-el, Majd 3 napig a kezelés után használtam aktív szenet.

Sötét kúrát az alga ellen csináltad? Földes akváriumban ez ugyancsak nagyon rossz ötlet számos okból. Főleg indításkor. Szóval nem igazán könnyítetted meg az akváriumod dolgát...

Nem, azt olvastam ,hogy a Parakill hamar lebomlik fény hatására.

Képet tudnál küldeni? Ha folyamatosan naplózód az akváriumot, akkor esetleg megpróbálhatunk menet közben segíteni és jobb opciókat találni a problémákra... Időben.

Még írnom kéne 8 hozzászólást ,hogy képeket tudjak feltölteni.
 
Akkor abba hagyom a tápozást. Igen az akváriumban kezeltem Neptun Parakill-el, Majd 3 napig a kezelés után használtam aktív szenet.
Nem, azt olvastam ,hogy a Parakill hamar lebomlik fény hatására.
Parakill-re nincs ráírva mi van benne, de valószínűleg többek között malachit zöld, ami tényleg fény hatására valamennyire lebomlik. Viszont az ilyen akváriumban benne levő szerves anyag is jelentősen befolyásolhatja a dózist. Na mindegy, talán rendbe jön még a dolog, viszont figyeld a halakat, ha újra jelentkezik a darakór, akkor ne a növényes akváriumba kezeld őket.

Írtad, hogy az új lámpád 24 watt. Ez elég erősnek tűnik, ki tudnád számolni, hogy hány lumen literenként? Esetleg jobb lenne, ha nem 10 órát világítanál egyben, hanem mondjuk reggel 5 és délután 5. Békalencsét nyugodtan ritkíthatod, de egyszerre ne szedjél le nagyon sokat és maradjon rajta bőven. Békalencse segíthet neked alga fronton, ha túl sok a fény és nagyon sok a "táp" a vízben.

Írtál szűrőről. Remélhetőleg nem kevergeti nagyon a vizet, mivel az kihajthatja a föld által leadott CO2-t a vízoszlopból. Jelenleg a legfontosabb, hogy a növények jól nőjenek és ehhez szénre van szükségük. Ha a gyökeres növények nem nőnek jól eleinte, akkor a földben negatív, toxikus folyamatok indulhatnak meg! Ezért is volt nagyon rossz ötlet 1 hétig nem világítani, főleg az indításkor.

(Ha jól emlékszem, jelenlegi törvény szerint 35 liter alatt nem lehet benne hal, csak ivadékhal)
(Darakórt nem csak a díszhalkereskedésből lehet "megnyerni", hanem élővízből (tavakból stb) behozott növényekkel is.)

Kék algát jelenleg amennyire lehet, próbáld manuálisan eltávolítani. Szerintem ne carboz, ha minden rendben lenne, ilyen akváriumban nincs rá szükség.
 
Utoljára módosított:
Parakill-re nincs ráírva mi van benne

Ezen most rajta van: malachit zöld oxalát 0.5mg/l, réz-EDTA 44mg/l.

Írtad, hogy az új lámpád 24 watt. Ez elég erősnek tűnik, ki tudnád számolni, hogy hány lumen literenként?

A gyári izzóra nincs ráírva, hogy hány lumen. De például egy Philips cső ebben a kivitelben 1750 lument tud.

Remélhetőleg nem kevergeti nagyon a vizet, mivel az kihajthatja a föld által leadott CO2-t a vízoszlopból.

Nem kevergeti nagyon, a szűrő anyagok eléggé megfogják a teljesítményét.
 
Ezen most rajta van: malachit zöld oxalát 0.5mg/l, réz-EDTA 44mg/l.

Ok, akkor vagy az emlékeim rosszak, vagy megváltoztatták a csomagolást és az összetételt.
44 ppm Réz-EDTA nagyon NEM jó garnélás akvárium esetén, ráadásul a réz a talajba is belekerülhet. Amíg a réz kelátolt (Cu-EDTA) formában van jelen, nem mérgező. Viszont idővel fény hatására a kelát kötés felbomlik és így a réz mérgezővé válhat. Az, hogy a réz mennyire mérgező, nagyon sok mindentől függ (pH, vízkeménység...). Szerintem cserélj sűrűbben vizet, és használj vízkezelőt. Vízkezelőben tipikusan van "tiszta" EDTA, ami a réz toxicitását csökkentheti.
Garnélák nagyon érzékenyek a réz mérgezésre.

Csiga, garnéla NEM potenciális gazdaállat darakór esetén. Viszont számos gyógyszerre érzékenyebbek lehetnek és ezért is jobb a halakat külön kezelni. Ha nincs gazdaállat a növényes akváriumban, akkor abban a darakór magától kipusztul bizonyos idő után.
 
Utoljára módosított:
Csiga, garnéla NEM potenciális gazdaállat darakór esetén. Viszont számos gyógyszerre érzékenyebbek lehetnek és ezért is jobb a halakat külön kezelni.

A gerincteleneket kivettem addig amíg tartott a kezelés.

(Ha jól emlékszem, jelenlegi törvény szerint 35 liter alatt nem lehet benne hal, csak ivadékhal)

Mennyi hal lehet benne?
 
A gerincteleneket kivettem addig amíg tartott a kezelés.

Ez jó ötlet volt!

Mennyi hal lehet benne?
Nem emlékszem az aktuális törvényi előírásra, de tippem szerint 35 liter alatt hal nem lehet benne, csak ivadék hal. Jobb ha utánanézel ennek pontos forrásból.
Szerintem azért létezik pár nano hal, ami nagyon kicsire nő meg és 30 liter elmenne nekik, de akik a törvényt hozták nem biztos, hogy valaha is láttak nano akváriumot...
 
Újabb update

Bekerült 6db sima guppi még az akváriumba, (tudom ,hogy ez már sokak szerint sok hal de pozitív változásokat hozott az akváriumban eleinte).
Először is a guppik sokkalta élénkebbek és úgy vélem ,hogy ez hatott a neonok viselkedésére mivel így ők is élénkebbek lettek (értem ez alatt ,hogy nem csak a növények között bujkálnak és nem csak egy keveset esznek hanem a guppikkal együtt kijönnek az előtérbe és esznek)

Valamint eltűnt a felszíni hártya és az alga.
Minden növény növekedésnek indult.

Negatív változások
A tócsagaz valamiért ledobta a leveleit.
A guppikon 1 hét után kijött (szerintem) az úszórothadás... A halak farokúszója fehér szegéllyel tépett és a testükön is vannak fakó foltok
A boltos Neprun Aquafuránt és metilénkéket ajánlotta a kezelésre de most nem tudom ,hogy ezek tényleg megfelelőek lehetnének-e.
 
Back
Oldal tetejére