• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

pH csökkentés

Az oxálsav nem való a vízbe, egyrészt meg szerves sav, és tuti lesz egy baci, amelyik megeszi, másrészt a kalciummal oldhatatlan csapadékot képez, így kicsapódik. Ha savanyítani szeretnél, akkor használj szervetlen savat, elsősorban kénsavat, másodsorban sósavat. Harmadsor nincs ;) De amit mindenek előtt tudnod kell: csak lágy vizet savanyítunk, mert annak van értelme. Ha viszont lágyítasz, akkor már a tőzeg is leviszi a pH-t ;)

B-terv: csersav ;) Természetes, és kiváló.
A foszforsavról mi a véleményed? Mintha régi akvarista könyvek ajánlanák, de lehet, hogy rosszul emlékszem.
Szerk.:Közben utánanéztem, a "Horn-Zsilinszky" írja: növények mellett ez előnyösebb.
 
Utoljára módosított:
Az oxálsav nem való a vízbe, egyrészt meg szerves sav, és tuti lesz egy baci, amelyik megeszi, másrészt a kalciummal oldhatatlan csapadékot képez, így kicsapódik. Ha savanyítani szeretnél, akkor használj szervetlen savat, elsősorban kénsavat, másodsorban sósavat. Harmadsor nincs ;) De amit mindenek előtt tudnod kell: csak lágy vizet savanyítunk, mert annak van értelme. Ha viszont lágyítasz, akkor már a tőzeg is leviszi a pH-t ;)

B-terv: csersav ;) Természetes, és kiváló.

Ez pont mind a kettőben segítene. Lágyítás és savanyítás.
Tehet azt mondod ez a metódus használhatatlan?
Idézem:
"
Az oxálsavas lágyítás: 100 literre 16 gramm oxálsavat kell számolni. A művelethez alkalmazott hordó méretétől függően számítsuk ki a csapvízhez szükséges oxálsav mennyiségét. Ezután a hordóba tegyünk egy kis szivattyút és járassuk egy órán át, hogy a hordó tartalma jól összekeveredjen. Ha a sav feloldódott és jól elkeveredett a vízzel, erősen opálos, tejszerű lesz. Ekkor vegyük ki a pumpát és hagyjuk 24-36 órát állni, ezalatt a kicsapódott anyag teljesen leülepszik. Utána szívjuk le a vizet a tetejéről, vigyázva, hogy közben ne keveredjen fel. Az alsó, kb. 10 cm-nyi vizet mindig érdemes a hordóban hagyni. Ez tartalmazza azt a leülepedett anyagot, amit a sav kicsapott a vízből, sajnos ez szemét. Így kis veszteség ugyan van, de még mindig ez az egyik legolcsóbb lágyítási eljárás.

Az eljárás után a leszűrt víz tisztaságát a következőképpen lehet ellenőrizni: kiveszünk a már leülepített vízből egy decit, hozzáöntünk ugyanennyi csapvizet. Ha bezavarosodik, az azt jelenti, hogy a vízben még van sav, tehát még hígítani kellene csapvízzel, megint keverni egy kicsit, és megint állni hagyni. Erre oda kell figyelni, mert a savtartalom miatt az akváriumot könnyen tönkre lehet tenni...
Az eljárással egy apró gond van, mégpedig az, hogy az így lágyított víz pH értéke lemegy 5-re, amit kevés hal visel el. A kész vizet vagy csapvízzel hígítsuk, így kaphatunk 3-4 nk-s, 6.5-7-es pH értékű vizet, vagy ha nagyon lágy vízre van szükségünk, akkor a pH értékét kell módosítanunk."
 
A foszforsavról mi a véleményed? Mintha régi akvarista könyvek ajánlanák, de lehet, hogy rosszul emlékszem.
Szerk.:Közben utánanéztem, a "Horn-Zsilinszky" írja: növények mellett ez előnyösebb.

A foszforsav foszfátiont visz a vízbe. Folytassam? :) (H-Zs zseniális mű, de abban az időben nem létezett a növénytáp fogalma.)


Ez pont mind a kettőben segítene. Lágyítás és savanyítás.
Tehet azt mondod ez a metódus használhatatlan?
Idézem:
"
Az oxálsavas lágyítás: 100 literre 16 gramm oxálsavat kell számolni. A művelethez alkalmazott hordó méretétől függően számítsuk ki a csapvízhez szükséges oxálsav mennyiségét. Ezután a hordóba tegyünk egy kis szivattyút és járassuk egy órán át, hogy a hordó tartalma jól összekeveredjen. Ha a sav feloldódott és jól elkeveredett a vízzel, erősen opálos, tejszerű lesz. Ekkor vegyük ki a pumpát és hagyjuk 24-36 órát állni, ezalatt a kicsapódott anyag teljesen leülepszik. Utána szívjuk le a vizet a tetejéről, vigyázva, hogy közben ne keveredjen fel. Az alsó, kb. 10 cm-nyi vizet mindig érdemes a hordóban hagyni. Ez tartalmazza azt a leülepedett anyagot, amit a sav kicsapott a vízből, sajnos ez szemét. Így kis veszteség ugyan van, de még mindig ez az egyik legolcsóbb lágyítási eljárás.

Az eljárás után a leszűrt víz tisztaságát a következőképpen lehet ellenőrizni: kiveszünk a már leülepített vízből egy decit, hozzáöntünk ugyanennyi csapvizet. Ha bezavarosodik, az azt jelenti, hogy a vízben még van sav, tehát még hígítani kellene csapvízzel, megint keverni egy kicsit, és megint állni hagyni. Erre oda kell figyelni, mert a savtartalom miatt az akváriumot könnyen tönkre lehet tenni...
Az eljárással egy apró gond van, mégpedig az, hogy az így lágyított víz pH értéke lemegy 5-re, amit kevés hal visel el. A kész vizet vagy csapvízzel hígítsuk, így kaphatunk 3-4 nk-s, 6.5-7-es pH értékű vizet, vagy ha nagyon lágy vízre van szükségünk, akkor a pH értékét kell módosítanunk."

Mivel sosem próbáltam, nem mondom, hogy nem működik. De hogy növényt, halat és garnélát nem tennék bele, az biztos. Vannak ennél ismertebb, kipróbáltabb, jól bevált módszerek :)

"kiveszünk a már leülepített vízből egy decit, hozzáöntünk ugyanennyi csapvizet. Ha bezavarosodik, az azt jelenti, hogy a vízben még van sav, tehát még hígítani kellene csapvízzel, megint keverni egy kicsit, és megint állni hagyni. Erre oda kell figyelni, mert a savtartalom miatt az akváriumot könnyen tönkre lehet tenni..."

A természetben alig-alig található oxálsav a vízben. Az a koncentráció, amit az emberi szem zavarosodás útján észrevesz, szerintem a természetes szintnek a többszöröse.

Továbbá egyetlen akvaristát sem ismerek, aki bármilyen akváriumban ezt a módszert használná :)
 
Azért nem értem a dolgot egyébként mert a szűrőben 1 liter biorio van, meg 8 liter dennerle talaj, ROval salty gh+ megy, azt hittem simán 6.5 lesz a ph...
 
Hát de nem az van hogy ez direkt jó a bee garniknak? Potyára vettem 10k-ért 1 litert?
Azt hittem pont ezért nem tolja fel a ph-t.

Eh. :(
 
Hali nekem is van némi ph problémám. Mégpedig hogy kb 7.2-7.6 között van jbl easytest 6in1 teszt szerint, emelett kh 20körül, gh 14-21 között. Sima csapvizes akvárium se RO, se CO2. Ha teszem azt veszek terrárium aljzatnak használt tőzeget és a cserevizembe áztatom mennyit és meddig kéne benne hagyni? Hetente 1szer cserélek kb 40 litert úgy nagyjábol 130literből, tudom többet kéne de egyszerre csak ennyi megy...

Csapvíz adatai a szolgáltató honlapjáról:

Nitrit:<0,02 mg/l
Nitrát:1-2 mg/l
Szulfát:40-45 mg/l
pH érték:7,5-7,8
Vezetőképesség:700-720 uS/cm
Vas:0,10-0,15 mg/l
Mangán:<0,02 mg/l
Ammónium:<0,03 mg/l
Klorid:3-5 mg/l
Kálcium:98 mg/l
Magnézium:49 mg/l
Összes keménység:23-25 nko
KOIps (permanganát index):0,2-0,3 mg/l O2
 
Hali nekem is van némi ph problémám. Mégpedig hogy kb 7.2-7.6 között van jbl easytest 6in1 teszt szerint, emelett kh 20körül, gh 14-21 között. Sima csapvizes akvárium se RO, se CO2. Ha teszem azt veszek terrárium aljzatnak használt tőzeget és a cserevizembe áztatom mennyit és meddig kéne benne hagyni? Hetente 1szer cserélek kb 40 litert úgy nagyjábol 130literből, tudom többet kéne de egyszerre csak ennyi megy...

Csapvíz adatai a szolgáltató honlapjáról:

Nitrit:<0,02 mg/l
Nitrát:1-2 mg/l
Szulfát:40-45 mg/l
pH érték:7,5-7,8
Vezetőképesség:700-720 uS/cm
Vas:0,10-0,15 mg/l
Mangán:<0,02 mg/l
Ammónium:<0,03 mg/l
Klorid:3-5 mg/l
Kálcium:98 mg/l
Magnézium:49 mg/l
Összes keménység:23-25 nko
KOIps (permanganát index):0,2-0,3 mg/l O2
Ott a vízteszt, az megválaszolja majd.
 
Hali nekem is van némi ph problémám. Mégpedig hogy kb 7.2-7.6 között van jbl easytest 6in1 teszt szerint, emelett kh 20körül, gh 14-21 között. Sima csapvizes akvárium se RO, se CO2. Ha teszem azt veszek terrárium aljzatnak használt tőzeget és a cserevizembe áztatom mennyit és meddig kéne benne hagyni? Hetente 1szer cserélek kb 40 litert úgy nagyjábol 130literből, tudom többet kéne de egyszerre csak ennyi megy...

Csapvíz adatai a szolgáltató honlapjáról:

Nitrit:<0,02 mg/l
Nitrát:1-2 mg/l
Szulfát:40-45 mg/l
pH érték:7,5-7,8
Vezetőképesség:700-720 uS/cm
Vas:0,10-0,15 mg/l
Mangán:<0,02 mg/l
Ammónium:<0,03 mg/l
Klorid:3-5 mg/l
Kálcium:98 mg/l
Magnézium:49 mg/l
Összes keménység:23-25 nko
KOIps (permanganát index):0,2-0,3 mg/l O2

Nem értem, mi a probléma a pH-val?
 
Igaz azt nem írtam, főleg délamerikai halaim illetve növényeim vannak amiknek meg ugye savanyú víz kellene, tény hogy lágyabb is de arra egyenlőre nincs lehetőségem.
Ilyen keménység mellett örülhetsz ennek a pH-nak, pesti csapvíznél nem ritka a 8-8,5 pH érték sem... A tőzeget felejtsd el, azon kívül, hogy pisibarna lesz a vized, ezeknél a paramétereknél nem ér semmit pH csökkentéshez.
 
Hali nekem is van némi ph problémám. Mégpedig hogy kb 7.2-7.6 között van jbl easytest 6in1 teszt szerint, emelett kh 20körül, gh 14-21 között. Sima csapvizes akvárium se RO, se CO2. Ha teszem azt veszek terrárium aljzatnak használt tőzeget és a cserevizembe áztatom mennyit és meddig kéne benne hagyni? Hetente 1szer cserélek kb 40 litert úgy nagyjábol 130literből, tudom többet kéne de egyszerre csak ennyi megy...

Csapvíz adatai a szolgáltató honlapjáról:

Nitrit:<0,02 mg/l
Nitrát:1-2 mg/l
Szulfát:40-45 mg/l
pH érték:7,5-7,8
Vezetőképesség:700-720 uS/cm
Vas:0,10-0,15 mg/l
Mangán:<0,02 mg/l
Ammónium:<0,03 mg/l
Klorid:3-5 mg/l
Kálcium:98 mg/l
Magnézium:49 mg/l
Összes keménység:23-25 nko
KOIps (permanganát index):0,2-0,3 mg/l O2

A csapvíz pH-ját a tőzeg meg sem fogja mozdítani. "Sajnos" el kell fogadni, hogy lágyítás nélkül nincs számottevő pH csökkentés, mivel a természetben sincs olyan, hogy magas Gh alacsony pH.

Én mondjuk jobban izgulnék a 2:1 Ca:Mg arány miatt, mert nagyon soknak gondolom a Mg-ot (antagonizmust okozhat).

Amúgy ez a pH egyáltalán nem rossz, a növényeket nem zavarja.
 
Igaz azt nem írtam, főleg délamerikai halaim illetve növényeim vannak amiknek meg ugye savanyú víz kellene, tény hogy lágyabb is de arra egyenlőre nincs lehetőségem.

Nekem is vannak dél amerikai halaim (ramirezi, neon stb) és növényeim és sosem volt problémám pH-val tiednél keményebb vízben.

Szerintem a lényeg, hogy relatíve stabil legyen a pH és ne menjen el nagyon savasba az akvárium. Természetesen növényes low tech akváriumban ingadozik a pH napközben, ahogy a növények elfotoszintetizálják a CO2-t (reggel alacsonyabb, estére magasabb lesz, ez "normális". Ha nem változna a pH, azt jelentené, hogy a növények nem fotoszintetizálnak, ami komoly problémát jelez.).

Ha nem akarsz halakat tenyészteni, én pH helyett inkább arra koncentrálnék, hogy növények nőjenek és stabil legyen a dolog.

Ilyen extra kemény vizet nem minden növény szereti és okozhat problémát, de nem a pH miatt, hanem azért, mert a (növények számára felvehető) C nagy része nem CO2 hanem bikarbonat formában van (ráadásul low tech...). Ha nem nőnek a növényeid, annak ellenére, hogy van elég táp és fény, akkor elsősorban C fronton keresném a problémát. Ha nagyon akarsz variálni, esetleg valahogy keménységet (RO?) lefelezhetnéd, de ilyen kemény vízben is lehet szép növényes akváriumod.

Nagyon savasba akkor tud elmenni az akvárium, ha mondjuk CO2 adagolás mellett 100% RO vizzel cserélsz és nincs dekoráció, talaj ami pl Ca és Mg-t tartalmazna... így ki lehet nyírni halakat. Nálad ez nem fordulhat elő.
 
Utoljára módosított:
Én mondjuk jobban izgulnék a 2:1 Ca:Mg arány miatt, mert nagyon soknak gondolom a Mg-ot (antagonizmust okozhat).

Ezt kifejtenéd konyhanyelven? Beleolvastam az akváriummagazinos cikkedbe de az nekem tök kínai. (kémia sose volt az erősségem)
 
Ezt kifejtenéd konyhanyelven? Beleolvastam az akváriummagazinos cikkedbe de az nekem tök kínai. (kémia sose volt az erősségem)

Pedig azt olyan közérthetően próbáltam leírni :) :(

OFF: Az ideális Ca/Mg arány 3-4 : 1, az én vizeimben van, ahol 3:1-et, van ahol 4:1-et és van ahol 5:1-et "állítok be". Utóbbi a csapvizem, amit RO-val hígítok low techbe, halasba, garnélásba (davidii-nek). Korábban jártam úgy, hogy 3:1-es beállítású Gh 5°nk cserevíz mellett - különböző okokból kifolyólag - az akváriumban minden megállt a növésben, de tényleg még a stemek is éppen csak vegetáltak, anubias nem hozott levelet, stb. Több vizsgálatot is végeztem, és a Ca/Mg arány 2,2-re ment le, egy nagy vízcsere és 4:1-re állítás után viszont minden meglódult. Ez persze nem azt jelenti, hogy egyértelműen ez okozta, mivel ugyanezekből az okokból kifolyólag éppenséggel más elemek is feldúsulhattak, de egyelőre jobb elmélet híján ezt tartom felelősnek.
 
Back
Oldal tetejére