• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Növényes Neustart 140

goldie

Kertész szaki
Sziasztok!

Az otthoni 140 literes akváriumunk újraindítását próbálom majd itt naplózni, ketten menedzseljük a feleségemmel.
Az újraindítás oka az elburjánzani kezdő agancs-, fonál-, és ecsetalga és főleg az addigi gyöngykavics aljzat cseréje volt.

Bárki olvassa minden véleményt, tanácsot szívesen veszünk és várunk mivel igencsak a kezdők vagyunk a növényes akvarisztikában! :)

80x35x50 (szélesség, mélység, magasság) - bruttó 140 liter térfogattal, úgy saccolom kb 115 liter víz lehet benne. (EHEIM scubaline 140)
Szűrés: EHEIM 2073 (prof. 3 350)
Világítás: 2x24W gyári T5 + 24W LED közel a vízfelszínhez (5730-as 6000K-es LED-ek)
Nagynyomású CO2 rendszer inline atomizerrel 2,5 báron. (Az atomizer kínai UP aqua, a rendszer többi része német gyártmány, állítható kimenő nyomással és mágnesszeleppel.)
Talaj: az átmosott gyöngykavicsból harisnyába kötve készült emelés hátrulra, ezek fölött Tropica táptalaj és ADA Africana általános növénytalaj van.
Halak: neonok (12), guppik (5), kínai algázók (2), törpe szívóharcsák (2), sepregető garnélák (2), ancik (2)
Növények:
- HC (fára kötve és gyepnek alul)
- Nesaea spec. (vörös szálas növény bal oldalon - ami kizöldült valószínűleg a CO2 hiány miatt - a CO2 rendszer még csak pár hetes)
- Anubias barteri var. nana (aprólevelű Anubias hátul a lávakőre kötve)
- Echinodorus grisebachii (hosszú levelű magas növény jobb oldalon és hátul),
- Hygrophila corymbosa Kompakt (kis zöldlevels bokros növény a lávakövek előtt, de most elégge megtépázva)
- Eleocharis acicularis (olyasmi mint a parvula, a fa alá lett körbe letéve)
- És egy gömbmoha

2014. szept. 17.:
A növényeket algátlanítottuk és úgy ültettük vissza. Kb. 40% vizet átmentettünk az újraindításkor. A többi csapvízzel lett pótolva aminek értékei KH: 3, GH: 3, pH: 7,4, PO4 < 0,0 (JBL csepptesztekkel mérve).
Tápozás az újraindtás első napjától naponta: 5ml easy carbo, 2ml profito, 1ml easy nitro, 1ml easy fosfo.
CO2 beoldást még most állítgatom, egyelőre még csak sötétzöld a 4KH-s DC.
Vízhőmérséklet 25 fok este és 26 fok amikor a világítás is megy.
A világítás időtartama: 15 - 22 óráig (7 óra). Az akvárium az egyébként nem túl világos nappali, ablaktól legtávolabb lévő sarkában van, közvetlen napfény egyáltalán nem éri. A CO2 rendszer 11 - 21:30 között megy.

2014. szept. 23.:
1-2 naponta 20-40 liter vízcsere van az újraindítás óta, főleg azért mert a KH érték képes nullára csökkenni illetve a pH 6 közelébe vagy alá. Erről nagyon valószínű, hogy a Africana talaj tehet. Az utolsó 3 vízcserénél Dennerle KH/GH+al mindig felhúztam az akvárium vizét 3-4 KH-ra, de másnapra ez 0,5 - 1 KH-ra visszamegy. Ennek megfelelően a pH is ingadozik 6 és 7 között. Az agancs és fonál alga első jelei sajnos megjelentek, de még nem nőnek rohamosan. A CO2 szint emelésével próbálkozunk, de csak lassan tudjuk mert az új JBL bubiszámláló eresztett, majd eltört, ezért most bubiszámoló nélkül de valahol 2 bps alatt van egyelőre az adag.
Holnap vízcsere előtt mérek majd egy foszfát-nitrát szintet is.

Egy telefonos kép, ami nem a legjobb de ennyire futotta (most még nagyon opálos a víz a vizkezelő és a KH/GH+ miatt:
IMG_20140923_182553.jpg
 
2014. szept. .24. 18:00 (világítás 3 órája, CO2 7 órája megy ilyenkor már, tápozás minden nap 15:00 körül van amikor a világítás felkapcsolódik):
Ph 6 (vagy kicsivel alatta), Nitrát 5-10, Foszfát <0,02.
KH visszaesett 1.5-re, a GH viszont 7. Arra a következtetésre jutottam, hogy a talaj csak a karbonátkeménységet csökkenti, az összkeménységhez nem nyúl. Emiatt a Dennerle KH/GH+ -al valószínűleg felhagyok egy időre. Plusz az ADA talaj topikban is azt a tanácsot kaptam, hogy ne parázzam túl a KH csökkenést. Egy másik témában szintén azt találtam, hogyha nem csökken drasztikusan a pH akkor nincs miért aggódni az alacsony KH szint miatt. Na szóval majd meglátom, csináltam egy 20% körüli vízcserét KH/GH+ nélkül (csapvíz KH3 GH3 pH7.4).
Helyette dobtam be 3 db közepes méretű kagylót.. :S nem dísznek, hanem KH emelésnek.. (bár ha jól értem ezek is emelik a GH-t de majd kiderül).
 
világítás 3 órája, CO2 7 órája megy ilyenkor már

A CO2-t miért indítod ilyen korán?
Elég 1 max 2 órával a fény előtt bekapcsolni.

A lágy víz miatt is kevesebb CO2 kell. De lehet ez az oka a nagyon alacsony pH-nak nálad.
 
A CO2-t miért indítod ilyen korán?
Elég 1 max 2 órával a fény előtt bekapcsolni.

A lágy víz miatt is kevesebb CO2 kell. De lehet ez az oka a nagyon alacsony pH-nak nálad.

Még amikor diffúzorom volt azt figyeltem meg, hogy még így is csak indulás után 2-3 órával kezdett el sötétzöldből a világosabb (lime) felé menni a DC. És ezt a rendszert vettem át most az inline atomizerhez is. Tervben is van, hogy majd ezt majd figyelni kell, de jó hogy mondod.
Illetve a bubizás tudom, hogy nem indul egyből lámpakapcsolás után, de úgy veszem észre a világítási periódus felénél kezdenek inkább beindulni a növények, amikor meg lekapcsol a lámpa szinte még akkor pöfögnek a leginkább! Ebből arra is gyanakszom, hogy bírnák ők még a hosszabb világítást is, de nem merem növelni, amíg meg nem bizonyosodok róla, hogy 7 óra fénnyel nem önt el az alga.

Másik dolog amit említeni akartam, hogy ha jól sejtem a KH, pH --> CO2 táblázatokat már nem igazán tudom használni az aktív talaj miatt?
Értem itt ezalatt, hogy csepptesztekkel lemért kH és pH értékekből számolom az éppen aktuális CO2 szintet, valamint, hogy azért nem, mert az Africana talaj pH csökkentő hatású tehát nem hagyatkozhatom az akvárium vizében mért pH értékre.
Ellenben a dropcheckerre még mindig számíthatnék, mivel az abban lévő löttyöt nem befolyásolja az akvárium vizének savassága. Azzal még csak az a bajom, hogy az Aquili márkájú folyadék van benne, amiről először azt gondoltam sima brómtimolkék, szóval 4KH-s vízzel keverve a limezöldet kell megcéloznom. De aztán valahol olvastam (talán a DC topikban), hogy a tiszta brómtimolkék még vízbe keverés előtt vöröses színű. A fehér műanyag cseppentőbe nem látok bele, de amikor cseppentem már nekem egyből kéknek tűnik a csepp.
Lehet, hogy már hígított? De ha igen akkor milyen KH-jú vízzel?... A mellé adott használati útmutató majdnem jó de inkább mégsem. Addig még rendben is lenne, hogy azt mondja, tegyek akvárium vizet a DC-be, majd 2-3 csepp indikátort hozzá, és ad mellé egy KH-pH-CO2 táblázatot. De hogy utána meg a táblázat mellet kijelenti, hogy mindenképpen a sárga a sok, a zöld a jó a kék a kevés bármilyen KH-jú vízzel is kevertem el?... A zöld sáv ahogy változik a KH teljesen más CO2 értékeket jelöl ki jónak:
IMG_20140925_093633.jpg


Na szóval összegezve jobban oda fogok figyelni a CO2-re, bár nem hinném, hogy sok vagy akár elég lenne egyelőre. Mindenesetre lámpaindításkor és utána 1 órával megnézetem a DC-t a feleségemmel. Ha már szép világoszöld akkor is mikor felkapcsol a lámpa, akkor ennek megfelőlen 1 órával későbbre teszem a CO2 indítást.

Szerk.: Mindenestre a 4KH-s vízzel bekevert Aquili DC ha kiveszem a vízből bekékül, ha beteszem az akiba akkor pedig szépen bezöldül.
 
Utoljára módosított:
2014. szept. .24. 8:00 (tehát reggel, CO2 előtt 2 órával, világítás előtt 6 órával):
pH 6,2 (gondolom a CO2 szint csökkenés miatt feljebbkúszott)
GH 7 dk (azt vártam legalább 1-el lejjebb megy a tegnapi 20% vízcsere miatt, de nem)
KH 1,5 dk (ez nem csökkent tovább legalább, pedig tegnap csak sima 3KH vízzel cseréltem egy kis vizet.)

Lehet, hogy a bedobott kagyló is munkálkodik a vízkemenység emelésén, de lehet, hogy csak simán kezd 1 hét után stabilizálódni a helyzet.

Érdekes jelenség volt tegnap, hogy a neonok nem voltak szétszéledve ahogy szokták, hanem idegesen úszkáltak összegyűlve az üvegfal felé az egyik elől lévő sarok alján. Nem igazán jöttünk rá miért csinálták, remélem nincs semmi bajuk. Arra gondoltam esetleg valami fényt vagy tárgyat láttak meg, amihez oda akartak volna úszni, leginkább a TV-re tippeltem volna, mert az világít. De az már nem újdonság nekik, mindig is ott volt..
A többi hal nem mutatott a szokásostól eltérő viselkedést.
 
Halak sok co2 vagy extrem ph ertek ezert viselkednek igy

Hm, mivel reggel jók voltak az értékek ezért akkor a CO2 indítást 2 órával későbbre tesszük. Aztán figyeljük a halakat továbbra is. (Tegnap csak a világítási időtartam utolsó pár órájában kezdték el csinálni.)
 
A halak bármitől megijedhetnek átmenetileg. Ha több napon/héten keresztül látod a fura viselekedést, akkor érdemes elgondolkodni néhány változtatáson. A hosszú és lassú CO2 beoldás nem hiszem, hogy gond lenne. Sokkal inkább tudja őket zavarni a tartòsan alacsony O2 szint. Még az amanok is meg tudnak zizzeni emiatt szerintem. A legtöbbször szökéssel jelzi, hogy baj van, de sok hal is kiugrálhat emiatt. A levegőztetés kérdése nem elhanyagolható. Ma már csapokkal/tűszeleppel jó le lehet folytatni a pumpákat, így egész minimális szinten is lehet levegőztetni nagy csobogás nélkül. De ez csak egy tipp.
 
A halak bármitől megijedhetnek átmenetileg. Ha több napon/héten keresztül látod a fura viselekedést, akkor érdemes elgondolkodni néhány változtatáson. A hosszú és lassú CO2 beoldás nem hiszem, hogy gond lenne. Sokkal inkább tudja őket zavarni a tartòsan alacsony O2 szint. Még az amanok is meg tudnak zizzeni emiatt szerintem. A legtöbbször szökéssel jelzi, hogy baj van, de sok hal is kiugrálhat emiatt. A levegőztetés kérdése nem elhanyagolható. Ma már csapokkal/tűszeleppel jó le lehet folytatni a pumpákat, így egész minimális szinten is lehet levegőztetni nagy csobogás nélkül. De ez csak egy tipp.

A levegőztetést éjszakára gondolod igaz? Szóval nem a CO2 beoldás alatt - úgy csak a CO2-t szellőztetné ki szerintem. Illetve a növények bubizása abban az időszakban segít az oxigén szinten.
 
A CO2 vízbe oldódási mértékén gondolkoztam el, eddig úgy képzeltem, hogy bekapcsolás után pár órával elér egy szintet a vízben oldott CO2 mennyisége, ami aztán utána órákig kikapcsolásig egyenletes marad. Majd kikapcsolás után ahogy szellőzik ki a vízből pár óra alatt szintén elér egy minimum szintet ami egész éjszaka és reggel, a CO2 bekapcsolásáig úgy marad.

De most inkább kezdem azt gondolni, hogy a CO2 beoldás a mágnesszelep bekapcsolástól a kikapcsolásig folyamatosan nő (szóval nem áll be pár óra utan egy szintre), majd kikapcsolás után folyamatosan csökken az újraindításig. Nyilvan a kezdeti szakaszokban a növekedés/csökkenés üteme jelentősebb, de nem lassul be a változás és áll be a szint úgy ahogy eddig képzeltem. De ennek majd megpróbálok még utananézni...
 
A levegőztetést éjszakára gondolod igaz? Szóval nem a CO2 beoldás alatt - úgy csak a CO2-t szellőztetné ki szerintem. Illetve a növények bubizása abban az időszakban segít az oxigén szinten.

Erről is megoszlanak a vélemények. Ezt jobb ha mindenki maga dönti el. Pont ezért írtam, hogy ma a levegőztetés nem feltétlenül azt jelenti, amit látni sok helyen, hogy csobog a víz, de legalábbis komoly hangja van. Egy finoman beállított enyhe bubizás jól elhelyezve a tankban akár mehet egész nap is. 1 hete csinálom én is és a növények pont úgy bubiznak mint előtte és pont ugyan úgy nőnek is. A lényeg szerintem itt is a mértéken lehet. Nem egyszerre sokat (kihajtani a CO2 vele), hanem sokáig keveset. De ez most egy vélemény a sok közül.
 
De most inkább kezdem azt gondolni, hogy a CO2 beoldás a mágnesszelep bekapcsolástól a kikapcsolásig folyamatosan nő (szóval nem áll be pár óra utan egy szintre), majd kikapcsolás után folyamatosan csökken az újraindításig.

Nézd csak ezt a beszélgetést a témában Fekete ecsetalga (BBA) - Black Brush Algae | Page 21 | Magyar Akvakertész Fórum - Hungarian Aquascaping Community Talán érdemes lenne ha nálunk is valaki csinálna egy ilyen tesztet, aztán el lehetne dönteni, hogy mégis mi történik a vízben.
 
Erről is megoszlanak a vélemények. Ezt jobb ha mindenki maga dönti el. Pont ezért írtam, hogy ma a levegőztetés nem feltétlenül azt jelenti, amit látni sok helyen, hogy csobog a víz, de legalábbis komoly hangja van. Egy finoman beállított enyhe bubizás jól elhelyezve a tankban akár mehet egész nap is. 1 hete csinálom én is és a növények pont úgy bubiznak mint előtte és pont ugyan úgy nőnek is. A lényeg szerintem itt is a mértéken lehet. Nem egyszerre sokat (kihajtani a CO2 vele), hanem sokáig keveset. De ez most egy vélemény a sok közül.

Értem. Ezzel én is játszom de úgy, hogy az esőztető befújási szögét állítva milyen mértékben hullámozzon a felszín. Ugye az ha valamire beállítom fix és egész nap megy.
 
Nézd csak ezt a beszélgetést a témában Fekete ecsetalga (BBA) - Black Brush Algae | Page 21 | Magyar Akvakertész Fórum - Hungarian Aquascaping Community Talán érdemes lenne ha nálunk is valaki csinálna egy ilyen tesztet, aztán el lehetne dönteni, hogy mégis mi történik a vízben.

Érdekes a téma, és pont erről van szó. Majd szép lassan elkezdek én is játszani ezzel. Egyelőre egy megbízható bubiszámlálót kell szereznem, ami nem ereszt és nem jön le róla a cső stb..

Szerk.: Még ne volt időm nagyon belemélyedni de a BBA topikban linkelt oldalkon pont ilyen grafikonok vannak amiket kerestem. Úgy látom minél több a szellőztetés annál inkább lehet a CO2 szintet stabilizálni (és gyorsabban elérni). Igaz több CO2 is kell, de valamit valamiért.

Szellőztetés nélkül az van amit másodjára felvázoltam, hogy elkezd lassan nőni amíg ki nem kapcsoljuk, majd vissza ugyanez.
 
Utoljára módosított:
Szerk.: Még ne volt időm nagyon belemélyedni de a BBA topikban linkelt oldalkon pont ilyen grafikonok vannak amiket kerestem. És igen, úgy látom minél több a szellőzetés annál inkább lehet a CO2 szintet stabilizálni (és gyorsabban elérni). Igaz több CO2 is kell, de valamit valamiért.

Igen, ez egy elég érdekes téma. De addig nem sok embert érdekel, ha egyébként minden rendben van, nőnek a növények. Az algásodás fő okának szokták nevezni az ingadozó CO2 szintet, főleg akvárium indításnál, mert akkor még minden teljesen instabil. A kezdeti nehézségeket lehetne szerintem jobban kezelni, ha jobban rálátnánk a CO2 szintre. A Twinstart is hívhatjuk levegőztetőnek, sokan annak is használják. Talán nem alaptalan feltételezés, hogy a témáról még hallani fogunk az elkövetkező években.
 
Értem. Ezzel én is játszom de úgy, hogy az esőztető befújási szögét állítva milyen mértékben hullámozzon a felszín. Ugye az ha valamire beállítom fix és egész nap megy.

Majd kiderül mire jutsz vele. Az biztos, hogy ha külső reaktorral oldod be a CO2-t és lilyvel szépen beáramoltatod + külön megy folytott légpumpával a és porlasztóval a levegőztetés, a növényzetnek nem lesz baja, viszont az állatok nyugodtabbak lesznek.
 
2014. szept. 24. 16:00 (világítás 1 órája, CO2 3 órája megy, mert át lett állítva 11-ről 13 órára.).:
KH: 1,5, GH: 7 --> ezek úgy látszik stabilizálódtak egyelőre
pH: 6 vagy alatta.
DC sötétzöld, a halak nem tűnnek nyugtalannak, kismértékű bubizás tapasztalható egy-két helyen (Echi már kicsit eregeti, HC-n is van pár de csak ami a fán van közel a világításhoz.)

20:00 --> sajnos megint nyugtalankodnak a neonok, pedig az esőztető befújási szögét feljebb állítottam, hogy jobban hullámoztassa a vízfelszint. Bár lámpaoltás után megnyugodtak. Majd még figyelem őket holnap is.
DC inkább világoszöld, mint sötét.
 
2014. szept. .24. 8:00.:
KH 1,5
pH 6,6 --> 4 tizeddel magasabb, mint tegnap reggel, valószínűleg a jobban hullámoztató esőztető miatt
 
Back
Oldal tetejére