• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Csanádi Ferenc

Tapasztalt kertész
Sziasztok!

Még nem írtam sose naplót, de az is igaz, hogy növényes akváriumot sem készítettem ez előtt. Általános iskolás koromban volt pár évig egy 15 literes akváriumom.


Kis kitérő - Előzmények:
Nyáron a gyerkőcöm születésnapjára kapott tőlem egy akváriumot. Tekintve, hogy az ő szobájában terveztem elhelyezni, egy 30 literesnek mondott AquaEl Nano akvárium Shrimp Set 30 akváriumot vettem (mindennel felszerelve). Az üzletben, ahol vettem a cuccot, kezembe került egy TETRA katlógus, ami alapján már akkor gyanús kezdett lenni, hogy a szettben levő technika kb. semmire nem lesz jó. Átböngészése és néhány akvarisztikai webshop kínálatának áttekintése után vettem egy nagyobb, szivacsos TETRA belső szűrőt.

Berendezése után így nézett ki:
naplo01.jpg

Mint látható a bal oldalon tetején már üzemel a két PC ventilátorból álló vízhűtő, mivel kis olvasgatás után rájöttem, hogy a legnagyobb nyári hőségben elindított akváriumban a 31 fok nem igazán jó sem a halaknak, sem a növényeknek. Ezzel kb. 27-28 fokra tudtam hűteni a vizet. Persze így a barna algáknak kiváló körülményeket teremtettem.

Közben rátaláltam a növényes akvarisztikai oldalakra, innen pedig sokaknak ismerős lehet a történet. A fórum böngészése éjjel-nappal és dühöngés, hogy miért nem előbb találtam rá ezekre az információkra.

Az alábbi hibákat biztos elkövettem:
  1. Hallgattam a díszállat kereskedés eladójára (szerintem az összes többi hiba visszavezethető erre)
  2. Nem ilyen akváriumot vettem volna (aminek fekete a széle)
  3. Kezdéshez a 30 liter nem ideális
  4. Nincs a növényeknek táptalaj (csak homok és kavics)
  5. A növényválasztás találomra történt
  6. Növények eleinte nem kaptak tápanyagokat (később JBL tápgolyót dugtam a gyökerükhöz és rátaláltam az Easy Life Carbo-ra is)
  7. A belső szűrő (bár akvárium vízben tisztítottam), a mechanikai szűrésen kívül más funkciót nem látott el.
A fentiek eredménye: algásodás, növények sárgulása és hiánytünetei, az aki folyamatos karbantartása, hogy a gyereknek azért valami öröme is legyen benne. Szerencsére nem volt benne sok hal.

A fórum olvasásával kb. 3-4 hónap alatt átrágtam magam minden olyan témán, ami számomra bármilyen szempontból releváns információt tartalmazhatott, melynek legfontosabb eredménye egy EHEIM eXperience 150 külső szűrő üzembe állítása.
A hatása minden várakozásomat felülmúlta: a víz már egy nap után teljesen tiszta lett és az algák 3 hét után teljesen eltűntek az akváriumból!
Köszönet a GA-s srácoknak a tanácsokért! (y)

Jelen állapot
A sok ismeretszerzést követően az alábbi akit
sikerült összehozni első próbálkozásként:

naplo04_thumb.jpg

(feltöltés utáni állapot)

A folytatásban a növényválasztásról írok.
Kösz, hogy benéztél!
Feri
 
A növények kiválasztása

Még ilyen kevés tapasztalattal a hátam mögött is látom, hogy a hosszútávú siker egyik legfontosabb eleme a tudatos növényválasztás.
Tekintve, hogy a gyerekszoba egyik szekrényén van az akvárium, sajnos körülötte nincs sok hely. Nem férne el egy nagy CO2 rendszer, továbbá kevés a fényem , ezért kizárólag low-tech körülményeket kibíró növényekben gondolkodtam. Nyilván a fényt lehetne még növelni egy lámpával, és ha minden kötél szakad, valami mini CO2 rendszert is be tudnék üzemelni, de nem akartam egyből a mély vízbe ugrani. Talán érdemes a low-tech világot is jobban megismerni.
A GA-ban a srácok segítségével és tanácsaival a következő alacsony fényigényű és CO2 nélkül is életben maradó növényeket választottuk ki (ismét köszönet nekik! (y)):

Azt is megtudtam, hogy a low-tech növények is meghálálják, ha esetleg egy későbbi beszerzést követően megtámogatom őket CO2-vel, vagy egy kicsit több fénnyel. Jelenleg azonban nem vagyok ezekhez a technikákhoz kötve, így - szerencsés esetben - nem kell azon görcsölnöm, hogy melyik növényem fog pl. CO2 hiányában elhalni.

A folytatásban a technikai paraméterekről írok.
Szép napot!
 
Utoljára módosított:
Üdvözöllek Ferenc a köreinkben a helyes úton kezdtél el haladni. Sok örömöt a kertészkedéshez. Tápozásról nem esett szó, az király hogy manado lett a kavicsos talajból és a külső szűrő alap. Hajrá így tovább...
 
Üdvözöllek Ferenc a köreinkben a helyes úton kezdtél el haladni. Sok örömöt a kertészkedéshez. Tápozásról nem esett szó, az király hogy manado lett a kavicsos talajból és a külső szűrő alap. Hajrá így tovább...
Kösz a biztatást!
Remélem az a sok hónapnyi fórum olvasgatás olyan eredményt hoz majd számomra, amire minden akvárium tulajdonos vágyik (egyensúly az akváriumban, ami által örömünket leljük ebben a hobbiban).
Hamarosan írok a tápozásról is.
Az aljzat valóban hasonlít a Manado-hoz, de ez most a vöröses-barnás
ADA Aqua Soil Africana talaj. A Manado-ból állítólag nem lehet normális dombot építeni, ezért választottam ezt.
 
Utoljára módosított:
Kösz a biztatást!
Remélem az a sok hónapnyi fórum olvasgatás olyan eredményt hoz majd számomra, amire minden akvárium tulajdonos vágyik (egyensúly az akváriumban, ami által örömünket leljük ebben a hobbiban).
Hamarosan írok a tápozásról is.
Az aljzat valóban hasonlít a Manado-hoz, de ez most a vöröses-barnás
ADA Aqua Soil Africana talaj. A Manado-ból állítólag nem lehet normális dombot építeni, ezért választottam ezt.
Africana meg egyenesen hibátlan. Merész ilyen kicsiben kezdeni, így fokozottan nehezebb lesz, de nem lehetetlen. Sok sikert kívánok.
 
Az akvárium technikai paraméterei
  1. Indítás dátuma
    • 2015 október 30.
  2. Akvárium
    • AquaEl Nano akvárium Shrimp Set 30 néven fut az üzletekben. 30 literesnek mondott, de igazából bruttó 29,5 liter (29 x 29 x 35 cm), nettó 27,5 liter (28,2 x 28,2 x 34,6 cm).
    • A berendezés után 24 liter vizet tudtam beletölteni, ami a szűrőben levő további 4 literrel együtt 28 liter (ezért írtam 28 litert a címbe) :)
  3. Szűrő
    • Eheim 2422 eXperience 150 külső szűrő
    • Pumpateljesítmény: 500 liter /óra, ez nálam kb. 20x vízforgatás
    • Szűrőtöltet (e tekintetben kissé tuningoltam rajta):
      • alul 1 db. kék szivacs a mechanikai szennyeződések felfogására (tuning 1: eredetileg 2 ilyen szivacs volt az alsó kosárban, egyiket kivettem, a másikat pedig a kosár aljára erősítettem a kihasználatlanul nagy ülepítőtérbe),
      • fölötte 1 l Seachem Matrix biológiai szűrőanyag a szivacsok korábbi kosarába (tuning 2: ez gyárilag egyáltalán nem fért volna el, ez volt a tuning egyik célja, mert így most 1 helyett 2 liter biológiai szűrésem van!),
      • fölötte 1 l Eheim Substrat (csak sima nem PRO!) biológiai szűrőanyag kosárban (gyárilag ez volt hozzá, az előző halas akiban csak ez volt a biológiai szűrőanyag, már ott elég volt ez is),
      • ezen rajta 100 ml Seachem Purigen kémiai szűrőanyag hálóban (tuning 3),
      • végül a perlon vatta.
    • Nyomó oldali (kifolyó) ág: gyári Eheim esőztető a hátsó falon közvetlenül a vízszint alatt a frontüveg felé nyomja párhuzamosan a vizet, így még nincs csobogás, de megfelelően mozog a vízfelszín
    • Szívó oldal (befolyó) ág: gyári Eheim szívókosár a jobb hátsó sarokban .
  4. Talaj + aljzat adalékok
    • ADA aljzat adalékok 60 literes akváriumhoz csomag minden elemét használtam (nyilván mindenből csak a felét mert az akva is csak fele méretű)
    • Legalul az akvárium üvegére ADA Penac P aljzat adalék került (növények ellenálló képességét javítja)
    • Erre szórtam rá a 1 liter Tropica Substrate növény táptalajt (az előtéri üvegnél kihagyva kb. 1 centit az üveg és a táptalaj között)
    • Majd a további ADA aljzat adalékok:
      • Közvetlenül a növény táptalajra ADA Penac W aljzat adalék (megelőzi az aljzat oxigénhiányossá válását és javítja annak általános kondícióját)
      • Erre ADA Bacter 100 (aljzat-baktériumkultúra elősegítő)
      • Fölé ADA Clear Super (mikroorganizmusok fejlődését segíti)
      • Legfelülre ADA Tourmaline BC (megköti a szerves szennyeződéseket)
    • Az egészet befedtem 3 liter ADA Aqua Soil Africana általános növénytalajjal, majd erre még kb. 1,5 litert szórtam a bal hátsó sarokba, hogy dombot építhessek belőle (összesen 1,5 csomagot használtam el a két 3 literes zacsiból)
  5. Világítás
    • AquaEl Deco Light Leddy Tube akváriumi, terráriumi LED világítás. A fogyasztása 6W, a gyártó oldalának leírása alapján a fényereje a korábbi 11 W-os kompakt fénycső fényerejével egyenértékű (azt váltotta ki).
    • Ez alapján a fényem kb. 0,35-0,4 W/liter körül van. Jelenleg napi 6,5 órát világitok (12:00 - 18:30), amit minden héten növelek fél órával, amíg elérem a napi 8 órát.
  6. Fűtés
  7. Dekor
    • Kövek: 5 darab megkövesedett fa kő, két okból is:
      1. Ez a barnás szín illik az aljzathoz.
      2. Nem változtatja meg a víz paramétereit.
    • Fa: 1 darab Red Moor fa. Mindenképpen akartam fát, ha csak egy kicsit is, hogy kitapasztaljam hogyan viselkedik. Behelyezés előtt 1 hétig ázott napi vízcsere mellett.
  8. Növények
    • Erről már írtam a #2 hsz-ban. Csak low-tech növények.
  9. CO2
    • Most nincs. Talán majd később, mert ezt is ki kell majd próbálni. :)
  10. Levegőztetés
  11. Tápozás
    • Reggel: Green Aqua Micro-Macro 0,2-0,2 ml/nap
    • Világítás felkapcsolása előtt (12:00 körül): Easy Carbo 1,2 ml/nap
  12. Halak, Garnélák
Mára ennyi.
Legközelebb csatolok pár képet az építésről.
Ha van észrevétel írjatok!
 
Africana meg egyenesen hibátlan. Merész ilyen kicsiben kezdeni, így fokozottan nehezebb lesz, de nem lehetetlen. Sok sikert kívánok.
Csak azért mertem mégis belevágni ilyen kicsiben, mert a 3-4 hónapnyi intenzív (értsd: éjjel-nappal :)) fórum böngészés és információ felszívás közben visszafogtam magam, hogy ne akarjak azonnal változtatni. Éreztem, hogy még nem tudok mindent, de mostanra már megvan az a minimális alap amivel el mertem kezdeni. Remélem ez visszaköszön a fentebb leírt technikai paraméterek összeállításából is.
 
A Szűrő töltet hibátlan, jól kihasználod a helyet és okosan, a lehető legtöbb biológiai töltetet paszíroztál bele. Szerintem a Seachem Purigen mehetett volna a perlon fölé, de így se rossz.
Talaj szintén baromi jó minden extra meg van. Én szinte biztos vagyok benne hogy te nem állsz meg a low tech szinten. Megjegyezném a világítás lehet hogy low techhez is karcsú lesz, ez majd a gyakorlatban kiderül.
Levegőztetés totál felesleges mivel írtad hogy fodrozódik a vízfelszín!
Tápozás szerintem így jó lehet szerintem egyszerűbb ha minden 2. Vagy 3. nap tolsz 1-1 nyomás mic macot. Easy carbonak ez a felső határ, max 1 ml-t adagolnék naponta.
Amanoból tehetsz még 3-at legalább ők a legjobbak...nincs párjuk a takarításban, viszont szabadulóművészek.
Sajnos az a rossz hírem hogy a coryktól meg kell hogy válj ha kifinomultabb növényeket szeretnél.
Remélem tudtam segíteni, de amúgy baromi jól kezdtél bele.
 
Köszi a tanácsokat, igyekszem megfogadni őket!
  • A Purigennél én is gondolkoztam, hogy inkább a perlon fölé kellett volna tenni, mert így lehet, hogy hamarabb el is koszolódik, de majd a legközelebbi szűrőtisztítás alkalmával átteszem.
  • A levegőztetést ki fogom kapcsolni.
  • Tápozásban is áttérek a 2-3 napos adagolásra, tőled függetlenül mások is pont ezt mondták, amikor erről kérdeztem. Eddig azért adtam naponta, mert azt hittem, hogy a micro-macro ugyanúgy lebomlik, mint a Carbo, de felvilágosítottak, hogy nem.
  • Világításban mit javasolsz? Van valami W/liter arány ameddig még növelhető a fény anélkül, hogy CO2-t kellene használnom?
A corykkal mi a baj? Mit fognak csinálni? Megcsipkedik a növényeket?
 
Utoljára módosított:
Világítást azért először nézd meg 8 órában hogy a növények fejlődnek vagy sem(10óra per napig növelheted majd). Ha kevésnek bizonyul akkor 1 hónap múlva is kb ugyanúgy fog kinézni a növényzet mint indulásnál. Akkor esetleg 2 ilyen lámpa kell majd mondjuk 7 órában eleinte(két lámpával már úgy tudsz játszani ahogy szeretnél az egyik mehet csak 4 órában például stb.), de mindenképp várj vele min 1 hónapot.
A coryk folyton a talajt turjak ezert kb a kissebb növények pl parvula vagy montecarlo stb. nehezen fog a helyén maradni, ja és a sakura garnélák tuti nem mennek majd a föld közelébe se. Ez is eldől majd.
Tuti működni fog.
 
Világítást azért először nézd meg 8 órában hogy a növények fejlődnek vagy sem(10óra per napig növelheted majd). Ha kevésnek bizonyul akkor 1 hónap múlva is kb ugyanúgy fog kinézni a növényzet mint indulásnál. Akkor esetleg 2 ilyen lámpa kell majd mondjuk 7 órában eleinte(két lámpával már úgy tudsz játszani ahogy szeretnél az egyik mehet csak 4 órában például stb.), de mindenképp várj vele min 1 hónapot.
A coryk folyton a talajt turjak ezert kb a kissebb növények pl parvula vagy montecarlo stb. nehezen fog a helyén maradni, ja és a sakura garnélák tuti nem mennek majd a föld közelébe se. Ez is eldől majd.
Tuti működni fog.
OK, világítás ügyben várok 1 hónapot, napi 8 óra fénnyel indítva.
Cory ügyben ez azt jelenti, hogy vagy egyáltalán nem kerülnek vissza, vagy 2-3 hónap múlva, amikor már minden növény atom stabilan legyökerezett, beteszek egyet és megnézem hogy viseli magát. :) (ha addig el nem ajándékozom őket :()
 
Pár kép az építésről:

ADA Penac W az akvárium aljára:
naplo05.jpg


Tropica Substrate növény táptalaj:

naplo06.jpg


ADA Penac P a növény táptalajra:
naplo07.jpg


Ezután ADA Bacter 100:
naplo08.jpg


Végül ADA Clear Super és ADA Tourmaline BC:
naplo09.jpg


Befedve az ADA Aqua Soil Africana általános növénytalajjal 4-5 cm vastagon:
naplo10.jpg


További aljzatemelés a bal hátsó sarolban és bekerültek a megkövesedett fa kövek:
naplo11.jpg
 
Történések az első héten:

Rendszeres napi 35% vízcsere, ami nálam 10 liter vizet jelent ilyen bontásban: 8 l Seachem Prime-mal kezelt csapvíz + 1 l ioncserélt + 1 l RO víz (mivel még volt ioncserélt vizem). Minden vízcsere után Seachem Stability baktérium adagolás közvetlenül a szűrő beszívókosarába és a
vízhez.
Tápozás: CO2 nincs. Green Aqua Micro-Macro 0,2-0,2 ml, Carbo 1,2 ml.

Világítás 6 óra.
Földből felúszó 2-3 fűcsomó visszaültetése.
Napi vízérték mérés, ami 1 hét után kb. ezeket az értékeket vette fel:
NO3: 10
NO2: 0
GH: 7
KH: 5
pH: 6,8
A 7. napon visszakerült 5 db garnéla az akváriumba.
A növények nem nagyon fejlődnek, de nem baj, mert tudom, hogy ilyenkor
leginkább a gyökerüket növesztik.
Alga nincs.
 
A 2. hét eseményei:
  • Áttértem a kétnaponkénti 35%-os vízcserére, ami után még adagolom a Seachem Stability baktériumot a vízhez.
  • Mivel az ADA talajokról azt olvastam, hogy csökkentik a víz pH és KH értékét, vettem Seachem pH tesztet, nehogy meglepetés érjen. Ez egy műanyag lapocska vízbe lógatva folyamatosan mutatja az aktuális pH értéket (kb. 10-20 perc késéssel).
  • A második hét végére fokozatosan megemeltem a Green Aqua Micro-Macro mennyiségét 1-1 ml-re, a világítást pedig 8 órára (12:00-20:00).
  • A Red Moor fán folyamatos penésztelepek jelentek meg, de kivettem és egy alapos sikálást követően nyoma sem maradt. Ezen kívül már a kő sem kell a tetejére, mert már megszívta magát elegendő vízzel, így magától lent maradt. A fa tisztítását követően 5 csepp ADA Python Git-et is adtam a vízhez.
  • A növények fejlődésnek indultak, különösen a háttér növények. A fű is nő, de az kicsit lassabban.
  • Vízértékek a a második hét végén:
    • NO3: 15 (napról napra emelkedett erre az értékre)
    • NO2: 0
    • GH: 7
    • KH: 6
    • pH: 6,8
  • Mivel a törpe páncélos harcsáim az előző, kavicsos akvárium alját is eléggé fel tudták túrni, egyenlőre nem teszem vissza őket az akváriumba.
  • Alga továbbra sincs.
Állapot a hét közepén (11. nap):
011nap.jpg


 
A 3 héten sok minden történt:

Mostantól már csak hetente 2x
cserélek 35% (1 vödörnyi=10 liter) vizet, és ezt próbálom a későbbiekben is tartani.

Bár low-tech akváriumnak indult, a GA-ban kihagyhatatlan akcióban volt nagynyomású, tölthető palackos CO2 rendszer, amit nem lehetett ott hagyni, így ezzel bővítettem a technikát. Kezdésnek 43 bubi/perc (0,70 bubi/sec) értéket állítottam be. A diffúzor az első nap még nagyobb bubikat is eregetett, de a második naptól kezdve nagyon szépen porlaszt. Lámpa felkapcsolás előtt fél órával indul, és lekapcsolás előtt fél órával kapcsol ki. A beoldás szerintem jó, az áramlat sokáig a vízben tartja a kis bubikat, bár ellenőrizni nem tudom, mert nincs DC-m.

A hét közepén a hátsó növényekből már vágnom kellett, mert nőnek, mint a gomba.

A napi Carbo adagot 1,2 ml-ről levittem 1 ml-re.


ALARM!!! ALARM!!!
Naponta árgus szemekkel figyelem az akváriumot, így azonnal észrevettem, hogy az üvegen megjelent három zöld alga pötty. Minden nap megduplázódott a száma, így a harmadik napon már a családomnak is feltűnt, bár még így is alig észre vehetőek. Itt a fórumon utána olvasva az okoknak (nem megfelelő PO4 és/vagy CO2 beoldás), megnöveltem a Green Aqua Micro-Macro tápot napi 0,5-ről 1 ml-re. Két nappal később a GA weboldalon a tápok leírásánál található táblázat tanulmányozását követően tovább növeltem a napi adagot 1,8 ml-re. A hétközbeni vízcsere alkalmával Tetra törlőkendő segítségével maradéktalanul el tudtam távolítani a zöld alga pöttyöket az üvegről.

18. nap. Elvileg ekkor már voltak zöld alga pöttyök az üvegen, de olyan kicsik, hogy nem látszanak
(+ látszik a növénynyírás eredménye és a CO2 rendszer is):
018nap.jpg

21. nap. Állapot a tisztítás után:
021nap.jpg

Hamarosan mutatok pár közeli képet.
 
Utoljára módosított:
Sziasztok!
Kösz mindenkinek, aki rákattintott a Tetszik gombra! (y) Legalább látom, hogy kik járnak nálam.

A negyedik héten is történt pár dolog, hamarosan azzal is jelentkezem.

Pár gondolat a gyakorlati tapasztalatszerzésről.
Azért is jó ezeket az akváriumi dolgokat a valóságban megépíteni, és kipróbálni a kapcsolódó anyagokat, szereket, eszközöket, mert eddig mindent csak képernyőn, prospektuson (vagy a GA bemutatóteremben) láttam.
Gyűlnek a saját tapasztalatok, például:

  • életem első növényes akváriumának berendezésekor kíváncsian vettem kezembe a Tropica növénytalajt és az ADA Africana aljzatot. Utóbbinál érdekes volt látni hogyan viselkedik szárazon, vizesen (kicsit összemegy) és dombépítés közben, illetve azt, hogy húzza le a pH-t és a KH értékeket.
  • a növényültetés is kihívás volt, számomra a legnehezebb a zselétől való megtisztítás és szétdarabolás volt ültethető darabokra, de végül megcsináltam.
  • sokat olvastam a fák előáztatásáról, súlyozásáról, de most már a gyakorlatban is látom mennyi ideig tart.
  • ugyanez a helyzet a fa penészedéssel, elég csúnyán nézett ki a fehér (végül már kocsonyás) penész réteg, de szerencsére a lesikálást követően nem jött vissza.
  • már látom mekkora a különbség a gyorsan és lassan növő növények között.
  • szerintem óriási szerepe lehet annak, hogy az előző akváriumhoz képest már lágyítom a vizet (RO hozzáadással). Gyanítom, hogy a növények fejlődéséhez ez is nagyban hozzájárul.
  • féltem attól, hogy nálam is megjelennek mindenféle behurcolt élősködők (planária stb.), de hála a felhasznált profi anyagoknak és növényeknek eddig nem volt ilyen problémám.
  • igyekszem alapos lenni, ezért először olvasok, tájékozódom és csak utána cselekszem. Szerintem ezzel sok bosszúságtól és kárba ment időtől kíméltem meg magam (de ezt persze senki nem tudja igazolni :) )
 
A 4. héten életre kelt az akvárium:

Élőlények
Úgy gondoltam elérkezett az idő a halak betelepítésére, úgyhogy a GA-ból a következőket szereztem be:

3 db. Törpe szívóharcsa (Oto), 5 db zöld Neon, 4 db. Sakura Red garnéla, 1 db. Süncsiga
Akklimatizálódást
követően minden példány bekerült az akváriumba, aznap még nem adtam nekik enni. Az ötből az egyik (a "legnagyobb") neonhal állandón félrehúzódva, elbújva tengődik, a többiek élénkek. Sajnos másnapra ez az egy megadta magát, ott feküdt hassal fölfelé a füvön. Valószínűleg a szállítási, vagy a ki-be halászás okozta stressz nem tett neki jót.
Az előző akváriumból megmaradt 3 darab Corydoras trilineatus törpe harcsát elajándékoztam, mert féltem, hogy széttúrják a jelenlegi akváriumot.


Foszfát PO4
A zöld alga egyik kiváltó okának tartott foszfát hiány tisztázásához beszereztem egy JBL PO4 (foszfát) tesztet. Nos, este villany leállítás után 0,02 ppm értéket mértem, ami elég messze van az elvárt minimum 1 ppm-es értéktől (konkrétan 1/50-ed része)! Lehet, hogy ez a kiváltó oka a zöld alga pöttyöknek.
Másnap már mentem is a GA-ba és vettem egy Easy Fosfo terméket. Fokozatosan kezdtem el adagolni, az első 3 napban csak 1-1 ml-t, de ez csak annyit segített, hogy 0,02-ről 0,05-re emelkedett az esti érték. Ezért tovább növeltem, reggel 2 ml + este 1 ml, majd utána reggel 2 ml + este 2 ml-re az adagot.
Na ez már észlelhető változást hozott, 0,5-re kúszott fel a foszfát szint.
Az egyik Sakura Red garnéla meghalt, lehet, hogy valahogy nagyobb PO4 koncentrációt kapott, pedig nagyon vigyázok az adagolással, úgyhogy nem akarom tovább növelni a koncentrációt.
Egyébként amióta adagolom, az üvegre nem jött vissza az alga!

CO2 szint
Beszereztem egy CO2 tartósteszt szettet (Drop Checker + reagens), amit egyből üzembe is helyeztem. A színét pár óra elteltével csak úgy tudtam normálisan leolvasni, ha mögé tettem egy fehér műanyag kanalat:
023nap_dc.jpg
Elvileg OK.
Kösz Attila a személyes megerősítést a GA boltban!

Szinte biztos, hogy kinyiffantottam a bacikat a szűrőben!
Történ, hogy amikor reggel meghalt a neonhal, elzártam a szűrőt, hogy könnyebben kivehessem, de annyira lekötött a halacska halála, hogy elfelejtettem visszakapcsolni + délelőttre elmentünk otthonról. Mikor 4 óra múlva hazajöttem levert a víz, mert azonnal rájöttem mit okoztam. Tekintve, hogy pont aznapra volt tervezve a hétvégi tisztítás,
kitakarítottam a csöveket (amik már elég barnák voltak), az akvárium üvegét és végül a szűrőt. A következő 4 napban a szűrőbe és a vízbe is adagoltam Seachem Stability folyadékot, hogy helyreálljon a biológiai szűrésem.

Halkaja
A neonoknak és a garniknak vettem kifejezetten számukra készült tápokat (Dennerle Neon & Co. Booster, Shirakura Ebi Dama Speciális Garnélatáp). Az Otoknak különféle forrázott zöldségeket adtam, de csak az uborka és a sütőtök jött be nekik.

Hátsó növényeim nőnek, mint a gomba, a fű is sűrűsödik.

A 24. napon:
024nap.jpg

Kösz, hogy elolvastad!
 
Back
Oldal tetejére