• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Növényes Első hi-tech 288L

A lámpa kikapcsolás után 10 perccel villan egyet. De mintha csak a növényes csövek csinálnák, merthogy lila. Ez mitől lehet? Áramot már nem kap, mert ügye az időzítő megfosztja ettől. Mintha valami kondi eleresztené a benne gyűlt kapacitást. De a neonnál van fojtótrafó, meg gyújtó, egyik se tartalmaz felhalmozott energiát.

Vagy lehet csak le kellene állnom a cuccal mert ez a mellékhatás? :)
Többen panaszkodtak már rá, hogy az Odyssea lámpa villan, talán megpróbálható a dugvilla megfordítása, valakinél bevált :)
(tudom, hogy váltóáram, de Gyurcsok József is cserélt gerincet TV-n kereszttül :D )
 
A lámpa kikapcsolás után 10 perccel villan egyet. De mintha csak a növényes csövek csinálnák, merthogy lila. Ez mitől lehet? Áramot már nem kap, mert ügye az időzítő megfosztja ettől. Mintha valami kondi eleresztené a benne gyűlt kapacitást. De a neonnál van fojtótrafó, meg gyújtó, egyik se tartalmaz felhalmozott energiát.

Vagy lehet csak le kellene állnom a cuccal mert ez a mellékhatás? :)
"mert ügye az időzítő megfosztja ettől"
Elvileg.
Gyakorlatilag biztosan van egy minimális szivárgó áram a kikapcsolás után is. Ez uA, nA nagyságrendbe esik. Viszont: legalább 10 éve nem használnak fojtót, meg gyújtót a neonhoz. Kicsi a valószínűsége, hogy a tiédben még az legyen. Tehát ha AVG van benne, akkor annak a puffer kondenzátorát fel tudja tölteni a szivárgó áram, és pár perc vagy akár pár óra alatt elérheti azt a feszültség szintet, ahol az oszcillátor elindul, és akkora impulzust generál, ami elegendő ahhoz, hogy egy pillanatra begyújtsa a csövedet. Majd a pufferkondi kisül, és a folyamat valószínűleg kezdődik elölről.
 
Utoljára módosított:
Többen panaszkodtak már rá, hogy az Odyssea lámpa villan, talán megpróbálható a dugvilla megfordítása, valakinél bevált :)
(tudom, hogy váltóáram, de Gyurcsok József is cserélt gerincet TV-n kereszttül :D )

Dugvilla megfordítását én is olvastam neten. Hiába váltóáram delej csak a fázisban van, tehát akár értelme is lehet.
 
"mert ügye az időzítő megfosztja ettől"
Elvileg.
Gyakorlatilag biztosan van egy minimális szivárgó áram a kikapcsolás után is. Ez uA, nA nagyságrendbe esik. Viszont: legalább 10 éve nem használnak fojtót, meg gyújtót a neonhoz. Kicsi a valószínűsége, hogy a tiédben még az legyen. Tehát ha AVG van benne, akkor annak a puffer kondenzátorát fel tudja tölteni a szivárgó áram, és pár perc vagy akár pár óra alatt elérheti azt a feszültség szintet, ahol az oszcillátor elindul, és akkora impulzust generál, ami elegendő ahhoz, hogy egy pillanatra begyújtsa a csövedet. Majd a pufferkondi kisül, és a folyamat valószínűleg kezdődik elölről.

Miért? Nem egy relé leoldja ami azt jelenti, hogy le van választva?
 
Megmértem a vizemet. Első mérés feltöltés után. Csapvízzel dolgozom, azt is odaírom referenciának.


csap ph 7,8 kh 14 gh 16
üveg ph 6,5 kh 4 gh 15

Ez a szerkesztő ha beírom, hogy a k s i akkor kicseréli akváriumra és elcsúsznak az értékek. Értem már miért írják sokan, hogy üveg.
Gh brutál magas ezt gondolom csak RO vízzel tudom kiszedni. Forralással?
 
Megmértem a vizemet. Első mérés feltöltés után. Csapvízzel dolgozom, azt is odaírom referenciának.


csap ph 7,8 kh 14 gh 16
üveg ph 6,5 kh 4 gh 15

Ez a szerkesztő ha beírom, hogy a k s i akkor kicseréli akváriumra és elcsúsznak az értékek. Értem már miért írják sokan, hogy üveg.
Gh brutál magas ezt gondolom csak RO vízzel tudom kiszedni. Forralással?
GH nálam is magas, ez adódik a csap miatt, illetve a szénSAV plusz Seiryu már önmagában keményít nagyon. Egy dologra kell odafigyelni, hogy a flora és fauna olyan legyen ami bírja a nagy keménységet.
 
240 l-re 10 kg-os palack 2014.09. óta megy, április végén kezdett fogyást jelezni a nyomásmérő :D Ok, nem lőttem túl a CO2-t az uccsó fél évet leszámítva, 0,13 kg / 100 l / hó. A kövinél majd jobban taposom a pedált :p

Valahogy a CO2-nél fura, hogy nem különböztetik meg a készülőben lévő akváriumot és a már kész akváriumot. Rengeteg CO2, meg növénytáp meg carbó akkor kell amikor a növényeket szeretnéd hogy nőjenek.

Azt nem értem miért toljuk akkor is ilyen tempóval ha elérte formáját az akvárium és a túl burjánzást már csak vágjuk és vágjuk. Nem érdemes ilyenkor mindenből valamennyivel kevesebbet?

Nem elzárni mindent, de mondjuk visszavenni 30-40%-al. Nem látom értelmét arra költeni, hogy 2 hetente vághassam és dobhassam ki a növényeim. Persze amatőrként fogalmam sincs mi a a növénytáp és CO2 helyes csökkentése ilyen esetben. Ne éhezzenek, de ne is legyen turbónövekedés.
 
Valahogy a CO2-nél fura, hogy nem különböztetik meg a készülőben lévő akváriumot és a már kész akváriumot. Rengeteg CO2, meg növénytáp meg carbó akkor kell amikor a növényeket szeretnéd hogy nőjenek.

Azt nem értem miért toljuk akkor is ilyen tempóval ha elérte formáját az akvárium és a túl burjánzást már csak vágjuk és vágjuk. Nem érdemes ilyenkor mindenből valamennyivel kevesebbet?

Nem elzárni mindent, de mondjuk visszavenni 30-40%-al. Nem látom értelmét arra költeni, hogy 2 hetente vághassam és dobhassam ki a növényeim. Persze amatőrként fogalmam sincs mi a a növénytáp és CO2 helyes csökkentése ilyen esetben. Ne éhezzenek, de ne is legyen turbónövekedés.

Egyrészt én pont így csinálom, de nem a növények miatt, hanem az aktív talaj miatt. Telíteni akarom a talajt, így az első 4-8 hétben 2-3x több tápot adok, mint kellene. Utána visszaveszem a "normál" adagra, majd - a mérési eredmények fényében -, szükség szerint csökkentem. Saját tápokat készítek és használok, így lényegében van olyan "beállt" akváriumom, ahol a saját ajánlásom felét adom (nem EI method!).

Másrészt viszont, amit Te kérdezel, az sántít kicsit :) Gondoljuk végig: az ületéskor beteszünk 40 literes akváriumba 3 pohár Parvula mini-t, és elkezdjük tápozni izomból, hogy hadd nőjön. Amikor megnő, és Te visszavennéd a tápot, már nem 3 pohár parvula van benne, hanem 13 pohárnyi, ráadásul nagyobb, erősebb növények, vastagabb szálakkal, amik a jó közérzetük miatt szaporodni és sokasodni akarnak. Tehát lehet, hogy egy növény kevesebb tápot igényel, miután megnőtt, ahhoz képest, amennyit előtte igényt, de a sok kicsi sokra megy... ;)

A CO2 is hasonló. A fejlődő növénynek, vegyünk egy leveles stemet (bacopa, ludwigia stb.), van 8-10 kiskörömnyi levele. Amikor megnő, lesz neki 30-40 db 10 ft-os nagyságú levele, amik megszokták a klímát, hozzászoktak a bőséges CO2 ellátáshoz, és a nagy felület miatt - a fénytől függően persze -, csúcsra járatják a fotoszintézist. Na ehhez kell nekünk bőséges CO2-t adni. A CO2 többlet nem fogja fokozni a fotoszintézist, csak követi azt, tehát ha kevés, akkor leáll a fotoszintézis. Ráadásul ez nem akaratlagos, ha a növényt fény éri, beindul a reakció. Már ha van CO2. Amúgy CO2-ből 10-15 mg/l is elég high light akvába, de a lényeg, hogy mindig legyen gázutánpótlás és soha ne alakuljon ki gázhiány. Ám ezt lokálisan és mennyiségileg sem érdemes kicentizni, és nem érdemes kötélen táncolni, ezért inkább túldozírozzuk (30 mg/l, ami igazából akkor is jó, ha 20 meg akkor is, ha 40). Tegyük hozzá, hogy a CO2 a legolcsóbb tápanyagunk ;)
 
Egy hét után megvolt a nagy algabumm. Barna alga a kövön és a növényeken zöld alga az akváriumfalon. Le is hangolódtam tőle pedig számítottam rá.

red moorból az egyik már menne víz alá a másik még mindig le kell súlyozni, még mindig kocsonyás váladék jön ki belőle. A kép elkészülte után kezdtem bele az alga sikálásba a falakról meg a kövekről. Sírógörcs kerülgetett merthogy akármilyen finom voltam repkedtek ki a földből a HC-k. Amazonia semmilyen szinten nem fogja meg. Nincs súlya ennek a táptalajnak. A legkisebb kis vízmozgásra odébb gurulnak a kis golyócskák. HC-nek semmi gyökere. Biztos ezer okból nagyon szuper ez az ADA amazonia, de minden növény távozna belőle. Sose rántottam még ki ennyi növényt talajból mint ebből.

Mind a HC mind a parvula szépen nő. 1 hét alatt több mint másfélszeresére. Míg a parvula brutál gyökeret is ereszt a HC sajna nem. CO2-vel nem fukarkodok kb 90 bubi ment bele 12 órás világítással, tegnap levettem 55 bubira. De még így is zöld marad a DC reggelre, azaz éjjelre se kékül be ami állítólag nem jó. Világításról lejjebb.
A vivipara a háttérben bebarnult. De szerintem nem ő barna hanem az alga ami rátapadt aztán emiatt ő is barna lesz. :). A képen nem látszik de a gyökerek mögött is van sok vivipara és azok zöldek maradtak, mivel nem is éri annyi fény a jobb oldalt ott az algák sem jelentek meg.

Crypocoryne spiralis-ból egy teljesen elrohadt példányt kaptam el is dugtam a gyökerek mögé, de nem nagyon akar magához térni. Sajnálhatnám meg reklamálhatnék, de eleve benéztem ezt a növényt. Azt hittem ez egy fodros vizakalász rokon lesz. De nem is hasonlít pedig a neten úgy ábrázolják lehet tévesen. Ez inkább egy Vallisneria rokonra hasonlít.

Gyökerekre egyre jobban úgy tekintek, hogy feleslegesek. Csak azért nem repülnek még ki, mert a rajtuk növő karácsonymoha méregdrága volt. Lehet átteszem az összes karácsonyt a legkisebb gyökérre és azt az egyet meghagyom.

Most csak egy időzítőm van 12 órán keresztül megy az egész rendszer. Holnap megyek ezt is venni és a következőképpen alakítanám át. Ennyi idő alatt ha jól sejtem még a fotoszintézis is leáll, nem bírják 12 óráig tehát nem jó ez így azaz nap végére a beadott co2 csak halmozódik.

4-es quad lámpa 2*2-be vezérelhető.

10 órás időzítőre rádugnám a nappali fénycsöveket 2*54W azaz 0,4W/L Ennyinél a fotoszintézis nem nagyon mocorog.
8 órás intervallumba pedig a 2 plan fénycsövet és a CO2 is ezen indulna be 0,8W/L.

1 órával lenne eltolva a két időzítő egymástól azaz lenne egy halványabb egy órás fény keléskor és fekvéskor. Jöhetnek a vélemények.

Mindez csak teória, mert mindez túl sok ha egy iwagumiféleséget csinálok vagyis nem növényorgiát. Lehet hogy ez a sok fény folyamatos algáhopz vezet ennyi növénnyel ahol nincs egy steam se.

- Heti 40% vízcsere
- 13 spricc (1ml) a Green Aqua Micro és macro tápból naponta.
- 4 ml a carbo-ból.

Nem tudom sok-e ez a táp ilyen korai szakaszba, nem kerül-e toxikus állapotba a víz a hét végére.
Amíg nem állt be a téma nem foglalkozom a fehér dekor homokkal mert úgyis mozog minden, csak kidobott idő. Majd egy hónap múlva rendbe rakom.



34208244153_db42043689_b.jpg
 
Szerintem 2 növényes cső ne menjen 6500K-s nélkül. Tedd inkább őket 1-1 körre, tehát felkapcsolsz egy 6500K + növényes cső párost, majd egy másikat. A bevezető és levezető ötlet jó, 1-1 óra jó, de a 12 óra sok, sőt, szerintem a 10 óra is az lesz. Javaslom a 8 és 6 órát, de nem ördögtől való lenne a 8-5 (vagy 4) óra sem. Nincsenek brutál fényigényes növényeid igazából. A tápozásnál figyelj oda, mert a nitrátot nem nagyon van, ami elfogyassza, viszont a foszfátot meg nyelni fogja a talaj, így a kevés növény, sok fény, magas nitrát, alacsony foszfát egyenes út a zöldalgához. Amúgy a pumpát kimérném a helyedben, mert nem biztos hogy 1 spricc 1 ml :)

A cryptonak adj időt :) Zseléset vettél?

A fa ízlés kérdése, szerintem szép/jó fa, csak nem előnyös a pozíciója :) Viszont ha köves iwagumit akarsz, akkor vedd ki, a mohát meg szedd le, nyomkodd bele az uszadékfába. Ott is meg fog tapadni szépen.
 
Szerintem 2 növényes cső ne menjen 6500K-s nélkül.
Ezt lehet félreértetted. 6500K-s megy 10 órát és utólag kapcsolódnak be a növényesek 8 órára. De oké akkor lesz 8+6 vagy 8+5.

A növényes csövek bevallom zavarnak. Lila lesz tőle minden. Azon agyalok, hogy 3 Daylight + 1 növényes-re cserélném a 2 + 2-es felállást. Ez baj lehet?
A tápozásnál figyelj oda, mert a nitrátot nem nagyon van, ami elfogyassza, viszont a foszfátot meg nyelni fogja a talaj, így a kevés növény, sok fény, magas nitrát, alacsony foszfát egyenes út a zöldalgához. Amúgy a pumpát kimérném a helyedben, mert nem biztos hogy 1 spricc 1 ml :)
A cryptonak adj időt :) Zseléset vettél?

Na ezzel telibe találtál. Barna alga visszavonult. De a zöld olyan szinten megjelent mintha csak bemutató lenne egy alga reklámfilmben. Amit ma lekaparok másnap visszatelepül.
Figyeljek a tápozásra? Ez oké, de mit figyeljek? Vegyem vissza a mikrót vagy a makrót vagy a karbót vagy mindent? Én itt elakadtam bevallom. Nagyon várom válaszod vagy akárkinek a válaszát aki képben van ezzel

S naponta kaparjam az algát vagy inkább az mindegy és a tápozás helyes beállításával majd elmúlik?

Cuba nagyon örül ennek a felállásnak, mert 12 nap alatt megduplázódott ha nem lettem volna ügyetlen és nem söpröm ki kaparásnál az 1/3-át már sok helyen összefüggő aljzatot képeznének ami számomra csoda számba megy. 2 hét alatt ennyit fejlődni ez hihetetlen.

Crypto-ból nem zselést kaptam.
 
Ha tudsz merj nitratot/foszfatot/vasat. Enelkul nem mondom hogy vegyel vissza barmit is, viszont foszfatot simán adagolunk külön is. Ameddig van zöld alga, addig kevés a foszfát vagy sok a nitrát (egymáshoz képest).
 
Ha tudsz merj nitratot/foszfatot/vasat. Enelkul nem mondom hogy vegyel vissza barmit is, viszont foszfatot simán adagolunk külön is. Ameddig van zöld alga, addig kevés a foszfát vagy sok a nitrát (egymáshoz képest).
Veszek foszfáttesztet, vas tuti fontos, sok ezer egy ilyen teszt?
 
Veszek foszfáttesztet, vas tuti fontos, sok ezer egy ilyen teszt?

nem fontos, a microval nehezebb hibázni, mint a macroval

igazából, ha 1-1,5 mg/l alatti foszfátot mérsz, akkor tuti kicsi a nitrát/foszfát arány... ;)
 
nem fontos, a microval nehezebb hibázni, mint a macroval

igazából, ha 1-1,5 mg/l alatti foszfátot mérsz, akkor tuti kicsi a nitrát/foszfát arány... ;)


Nos vettem ezer tesztet, löttyöt.
JBL Proscan más értéket mutat mint a Serra tesztje. Úgyhogy most csak JBL-eseket írok.

Teszt tápolás előtt

No3 = 10
No2 = 0
GH = >7d
KH = 6d
PH = 6,8
Cl = 0
Co2 = 25 (ezt nem méri de kiírja mert kiszámítja a Kh, PH-ből)
Po4 = 0,2
Fe = 0

12 ml micro 12 ml macro és 4ml carbo után 2 órával az eredmény ez lett (volt ideje eloszlani)

Po4 = 0,65
Fe = 0,01

Vettem Easy life fosfo-t. A mérések után 20ml-ert adtam be a 288L-hez. Nem tudom hogy kell adagolni, mert nincs értelmesen ráírva. Elvileg ez 0,11ppm-et emel a szinten ami a szarnak egy pofon, de nem tudom mennyit adhatok egyszerre ami nem káros a növényekre.
Főleg, hogy a Green Aqua Micro macroban is van foszfát.

Tuti kicsi a nitrát/foszfát arány? Oké, s hogyan tovább? Mennyi amúgy a helyes arány?

Azt nem értem hogy lehet a keménységem ilyen kicsi Seiryus kövek mellett.
Oké kisavaztam. Ez biztos, hogy csökkent az erejéből mivel a por jellegű kálciumkarbó a felületén könnyen oldódik a vízben szikla formában már kevésbé. DE ez akkor is nagyon kicsi keménység nem? Nem is használok csak csapvizet.


Holnap megmérem a csap vizet.
 
Ezen a fórumon irdatlan mennyiségű ismeret anyag van. Hiába olvasom minden nap még sehol nem járok.
Ebből adódik, hogy a tápozást buta mód visszavettem 3 napra miután megjelent az alga. Holott semmi összefüggés nincs a kettő között.

Így a fenti első mért érték napi 1/3-ad micro macro mellett mértem Po4 0,02; Fe 0.
Aztán megküldtem a rendes mennyiséggel szóval a ma esti mérésemre leszek kíváncsi.

Növények növekedésével semmi bajom. 2 hetes sincs az akvárium de már vágni kellene a Cubát.

Csak hát a fránya alga (GDA és GSA).
 
Ezen a fórumon irdatlan mennyiségű ismeret anyag van. Hiába olvasom minden nap még sehol nem járok.
Ebből adódik, hogy a tápozást buta mód visszavettem 3 napra miután megjelent az alga. Holott semmi összefüggés nincs a kettő között.

Így a fenti első mért érték napi 1/3-ad micro macro mellett mértem Po4 0,02; Fe 0.
Aztán megküldtem a rendes mennyiséggel szóval a ma esti mérésemre leszek kíváncsi.

Növények növekedésével semmi bajom. 2 hetes sincs az akvárium de már vágni kellene a Cubát.

Csak hát a fránya alga (GDA és GSA).

Ne variálj a tápozáson :) A semmi összefüggés nem teljesen igaz, a helytelen tápozás igen is okozhat algát. Helytelen pl. a táp hirtelen és indokolatlan visszavétele :p

Másik tanácsom: ne pazarold a teszteket :) Mindig azonos időben mérjél, pl. vízcsere előtt. Mérsz, felírod, majd vizet cserélsz. Pár hét alatt felhalmozódik annyi mérési adatod, amiket már van értelme értékelni (pl. trendet keresni, alultápozást/túltápozást észlelni, stb.).
 
Back
Oldal tetejére