• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

DIY - Softenizer

weak

Kertész szaki
Sziasztok,

a book of ada-t böngészve, nagyon megtetszett az softenizer megnevezésű kis találmány, amely a víz lágyítására szolgál.
softenizer20.jpg

Jó házibarkács-mániáshoz méltóan felmerült bennem, hogy esetleg csinálnék egyet... a nagyszerű az egészben az lenne, hogy nem kellene bajlódnom azzal, hogy a műgyantát minden vízcsere előtt néhány órán át járassam egy vödörben. Szimplán megcsinálnám a vízcserét, eltekernék egy csapot éjszakára és reggelre már lágy az akvárium vize.

Kellékek:
- egy pet palack (0.33/0.5-ös, 30l netto vízhez)
- levegőcső
- T elágazás levegőcsőhöz
- 2 csap

Elgondolás:
A palack kupakján bevezetnék 2 levegőcsövet. Az egyik a legaljára menne, a másik pedig csak egy csonk. A hosszabbikat egy T elágazással rákötném a CO2 reaktorom bemenő ágára egy csapon keresztül. Ha nincs légnyomás a csőben a víz ott kifelé áramlik (légteleníteni is itt szoktam). Innen viszonylag kis keresztmetszeten, de egész jó nyomással jön a víz tapasztalataim szerint. Ezt vezetném be a palack aljára, amelyet megtöltenék műgyantával. A csonkon keresztül tudna csak megzökni a víz, amelyet közvetlenül bevezetnék az akviba, vagy az akvárium bemenő ágának a torkolatához (ahol a vákum miatt picit rá is segítene az áramlásra a palackban).

A vízcseréket este végzem, így kb. 10-12 órán át tudna átfolyni rajta a víz. Reggel elzárom és megy a CO2, a táp stb. majd a heti vízcseréknél megint csak annyi dolgom lenne, hogy esetleg gyantát cserélek és megnyitom a csapot.

Várom a fellelhető hibákat az elgondolásban ;)
 
Én inkább valami ilyennel próbálkoznék:
(bocs a nagy képért, nem tudom lekicsinyíteni)
flaska.jpeg

Csak valami vékonyabb üveggel.
 
Jó az elképzelés,csak a petpalack nagyon nagy,bármelyik fajta is.Többnyire az a cél hogy minél kevesebb cucc legyen az akiban,a Te esetedbe egy 30 literes akiban óriási lenne az a petpalack,egy nagyobb akiban is úgyszintén.
Ez a szerkezet kb. 2,5 cm ármérőjű és olyan 15cm hosszú(a felső vékony cső nélkül),tehát elég kicsi.Az ADa-nál is van többféle méretű,20,50,300-as.Én akrilcsőből tudnám elképzelni,Bp.-es könnyen be tudod szerezni.
..és ha jól tudom,az általad említett gyanta nem jó bele.Nem ioncserélő kell bele .
 
Azt elfelejtettem írni, hogy ez az akváriumon kívül lenne, a szekrényben. A projectbe csak kb. 3 hét múlva vágnék bele, mert terveim szerint talán akkorra állok rá a heti 1 vízcserére. Persze kell egy teszt, hogy egyáltalán mennyire tudom ezzel levinni a keménységet, mert az átfolyás igen lassú lenne. A petpalack átmérője pedig igazad van... túl nagy és nagyon lassú lenne így az átfolyás. Pont ma láttam egy bútorboltban egy vékony plexicsövet, kb 25mm átmérőjűt ami kb 400mm hosszú. 200HUF-ba került. Lehet egy hogy egy ilyenből jobb lenne megcsinálni, vagy az sem kell, hogy átlátszó legyen... Majd meglátjuk. :shifty:

Kevertágyas gyantára gondoltam... lehet, hogy nem nullázná le a vizet ilyen átfolyás mellett 12 óra alatt, de nem 19es keménységű lenne a víz, mint jeleleg. Reggel pedig a microval úgyis pótolni lehetne a hasznos dolgokat amit kiszed, vagy tévedek :shifty:
 
DIY Softenizer.Biztosan láttátok már az ADA kínálatában.Ez egy vízlágyító tulajdonképpen.
http://www.adana.co.jp/en/products/na_condition/softenizer/img/1_d.gif
1_d.gif


Gondoltam ezt is kipróbálom.Készítettem egyet.
Maga az üvegcucc külső hőmérőből van.Le lehet venni a dugókat minden erőfeszítés nélkül.
Jól szár,nem ereszt sehol.Magát a tartócsonkokat levágtam,két tapadókoronggal lett felrögzítve.
nagy1_5-163.jpg


P7097870.JPG


Egy belső szűrő hajtotta ideiglenesen.Egy csapot is be kell iktatni,hogy lehessen szabályozni,mennyi víz menjen az üvegbe.
A víz áramlása forgatja az üvegben a gyantát.Így lassan átfolyik a víz a gyantán,lágyítja azt.

P7097871.JPG


P7097873.JPG


P7097874.JPG


P7077862.JPG


Az üvegben ioncserélő gyanta van.Nem kevert ágyas,amit házi körülmények között veszélyes regenerálni.
Sóval kell regenerálni,nagyon egyszerű,csak megfelelő töménységű sóoldatba kell tenni egy órára.
Ezt a típusú gyantát használják kávégépeknél,sütőberendezéseknél.

Mérés:
Nálam Ro víz megy 1:3-1:4 arányban,ezért 8Gh-ról indult a mérés.
Három-négy óra alatt lement a keménység 5Gh-ra,reggelre 4Gh lett.
Ezt tartotta is a következő vízcseréig.
Vízcsere után nem mértem a kiindulást,de most 5Gh-s a víz,ezt tartja szombat óta.
A lágyítás a gyanta mennyiségétől függ,de véges az üveg űrtartalma.
Sokat nem lehet belerakni,mert az áramlat megemeli a gyantát,ha túl erős,
kilöki.Tehát ezért kell rá a csap.
Közben vettem egy T-elemet a szűrőcsőre,most onnan kapja a vizet.
A kimenő ágra van rákötve.
Bár ezen a T-elemen van egy csap,az értelmetlen,mert az áramlást fogja vissza,ezért
a levegőcsőre tettem egy szabályzót,ami kívül van,hogy lássam,mennyi víz megy az üvegbe.

P7117889.JPG


Aki nem lágyít Ro vízzel,vagy a kövei a Ro víz ellenére felkeményítik a vizet,jó megoldás lehet egy ilyen
vízlágyító.3-5 Gh-tud lágyítani a gyantától függően.
 
Gratulálok nagyon jól sikerült.
Amióta láttam fejlesztetted még, és már a teszt időszakon is túl vagy.
A modiknak ezennel javasolnám, hogy Máriának adományozzanak új rangot "Barkácsmester" vagy "Ezermester". ;)
 
Huuu, van egy csomó kérdésem!:)
Az üvegben ioncserélő gyanta van.Nem kevert ágyas,amit házi körülmények között veszélyes regenerálni. Sóval kell regenerálni,nagyon egyszerű,csak megfelelő töménységű sóoldatba kell tenni egy órára.
Most akkor milyen gyantát is használsz? azt írod, hogy sóval regenerálsz, tehát akkor Na+ ciklusú ioncserélő gyantát használsz! A kevert ágyas gyanta is ion cserélő gyanta! csak az H+ és OH- ciklusu ioncserélő gyanta keveréke! a regenerálása sem bonyolult és annyira nem is veszélyes, mindössze Sósavra (HCl) és Nátriumhidroxidra (NaOH) van szükség.
Én nem tudom, hogy az ADA féle softenizerben milyen gyanta van, de érdemes megfontolni, hogy miben is segítenek nekünk ezek az ioncserélő gyanták.
Irtad, hogy tapasztaltad, hogy a gyanta használata során a GH (össz keménység) csökkent, ennek a hátterében az áll, hogy a Na+ ciklusu gyanta az alkáli földfém ionokat elsősorban a Ca2+ és Mg2+ ionokat megköti és Na+ra cseréli és ennek következtében csökken a víz "keménysége"... Sajnos ez a fogalom, hogy "víz keménység" nem a legkifejezőbb szó:/ (a kávégép és egyéb eszközöknél használnak ilyen típusú ioncserélő gyantát, ugyanis az alkalmazásával nem fog vízkövesedni az eszköz... nem térnék ki részletesen rá h miként történik ez, a lényeg: hogy jó!:)) de akváriumi alkalmazása során szerintem ez a megoldás nem jó! (ez hirtelen vélemény! további kutató munkát igényel! de ezzel foglalkozzanak a kertész szakik!:))
hogy szerintem mért nem jó?---> ugyanis megköti és elvonja a vízből a növények számára egyik legfontosabb nyomelemet a Mg2+-t!!!
irtad még, hogy a KH (karbonát keménység) nem csökkent, Na+ ciklusu gyanta hatására nem is fog!
Térjünk át a kevert ágyas gyantára, ez anion és kation cserélő gyanta keveréke, akvárium víz lágyítására alkalmas, ugyanis nem csak az alkáliföldfém ionokat köti meg, hanem az összes vízben található iont megköti! tehát a végtermék közel 0 mikroSiemens vezetőképességű víz (lényegében ionmentes víz).
Én sokat kísérleteztem hasonló folyamatos akváriumi vízlágyító rendszer kidolgozásában (nem térnék ki rá:) a lényeg hogy sok cső, ioncserélő oszlopok, 4 dózis pumpa plusz vezérlő egység szükségeltetett hozzá:) ) viszont az üzembe helyezés során keletkező negatív tapasztalataimat megosztom:)
szóval első probléma: a kation és anion cserélő gyanta együttes alkalmazása során, hogy a kation csere nagyságrendekkel gyorsabban történik, mint az anion csere és a közvetlen akváriumi alkalmazás során ez pH ingadozáshoz vezet, vagyis először a kation csere jóvoltából a pH leesik (savanyodik---->:dead: ) mivel az anion cserélő lassabban működik:/
de erre is van megoldás: menyiségre több anion cserélő használata, és kevesebb kation cserélő gyanta. viszont ekkor az a probléma, hogy az elején megfelelő a kifolyó víz pH-ja viszont a kation cserélő gyanta telítődik, de még az anion cserélő gyanta tovább dolgozik és ha nem állítjuk le időben a folyamatot akkor az akvárium pH-ja elkezd lúgosodni--->:dead: nem jó!!
A végső megoldás lehetséges, viszont én ezzel már nem foglalkoztam, egy bonyolultabb vezérlő egység megépítése, ahol a gyanta oszlopokból az akvárium felé folyó ágon egy pH elektróda figyelné a kifolyó víz pH-ját és ez alapján állítanánk meg a folyamatot:) de ezzel én már tényleg nem szórakoztam, így is a rendszer egy kisebb akvárium méretűvé fejlődött:):)
talán egy másik megoldás: hogy kisebb menyiségben használunk anion és kation cserélő gyantát, és az átfolyási sebességet is minimálisra állítjuk, és ennek következtében elhanyagolhatóvá válik a pH ingadozás:/ a kis áramlási sebesség hatására, lenne ideje az anion cserélő gyantának is a kation cserélő gyantával szinkronban dolgozni.
 
engem azért érdekelt ez a téma részletesebben, mert egy dél amerikai Apistogrammás biotópot prbáltam kialakítani és fentartani (pH=5,5-6,5; vezetőképesség G=50-70 mikroS; T=25-28°C) és ezt az 50-70mikroS körüli értéket nehéz huzamosabb ideig fentartani egy kövekkel, faágakkal és növényekkel sűrün rendezett akváriumban. De a fentartására sokkal egyszerübb és probléma mentesebb módszer ha a paramétereket a vizcserék alkalmával az akváriumon kívül álitjuk be! szerintem:) vagy egy bonyolultabb rendszer kiépítése, ha a teljes automatizálásra törekedünk.
 
Back
Oldal tetejére