Hello,
egy éve kezdtem el csinálni új 240L-es halas-növényes akváriumomat. Akkor elhatároztam, hogy -a korábbival ellentétben- lehetőleg mindent a medencén kívül helyezek el. Mivel a beszívó és visszafolyó szűrőágakat plexi csőből készítettem, ami gyakorlatilag láthatatlan a víz alatt, a fűtésre is ki kellett valami találnom. Sok megoldást néztem meg, de mindenhol kompromisszumos volt a dolog. Vagy nem volt bontható vagy olyan ragasztásos megoldások voltak ami vagy megfogja vagy nem... vagy teljesen a víz alá merült a fűtés és nem lehetett állítani.
Tudom, vannak gyári megoldások pl. Hydor, de ennél mindenképp olcsóbb, de főképp univerzálisabb megoldást szerettem volna. Ez azt jelentette, hogy olyan megoldást, ami bárhol rendelkezésre álló anyagokból, stabilan megépíthető akár többféle tömlő csatlakozással. Nekem a külső szűrőm szivattyúján (Eheim Compact +2000) 20-as tömlőcsatlakozó volt, de csak 16/22-es külső fűtő kaptam volna. A szűrő kimenetét semmiképp nem akartam volna leszűkíteni, mivel CO2 reaktort is terveztem működtetni...
Ennyit a történetről... és akkor a megépítés:
Mivel a külsőszűrőm meglehetősen nagy lett, így a fűtés a szekrény háta mögé került, ezért közel vízszintesen helyezkedik el.
Hosszútávon gondolkozva, olyan megoldás kellett ami, ha ragasztani kell nem mérgező, ha fúrni faragni kell megoldható házilag, és lehetőleg, fúrógép, fűrész, sniccer használatával megoldható. Ezért a ragasztható PVC nyomórendszer ideális és kellett egy kis szerencse is (de ezt majd részletezem). PVC nyomórendszert ivóvízhez is használják, így akváriumi használathoz is kézenfekvő.
Felhasznált anyagok:
- Eheim 150W rúdfűtő
- 40-es PVC karmantyú
- 40-es PVC hollander
- 40-es PVC nyomócső
- 20-as PVC tömlő
- 40/20-as PVC szűkítő
- Vinyl fix ragasztó
A elkészítésnél én 20-as ki és bemenő ágat alkalmaztam -fentebb leírt szivattyú miatt-, de lehet akár 25-os is vagy kisebb átmérő (16) ill. nem feltétlen kell tömlő csatlakozó lehet menetes kialakítást is csinálni.
Az akváriumban a fűtőrúd függőleges, elvileg alul a hidegebb víz van, felül a melegebb, így én is a cső aljához vezetem a vizet és a tetején megy ki az akváriumba. Lehetőleg úgy próbáltam megoldani, hogy a fűtő üvegrésze mindenképp érintkezzen vízzel a túlhevülés elkerülése végett, ezért tömszelencés megoldás nem jöhetett szóba, (ill. kipróbáltam, de nem lehetett jobban megszorítani és akkor is orrán-száján folyt a víz).
Miért Eheim?
Azért, mert ennek hengeres a felső fej része. Viszonylag elfogadható árú és megbízható. Nem mellesleg a fejrésze 32mm átmérőjű kemény műanyag, ami éppen átmegy a 40-es hollander tányér felületén (ez érintkezik eredetileg a gumigyűrűvel és a külső menetes rész meghúzásával tömít. Legyen a neve tányér, nem tudom mi a pontos terminus technicus.) Szóval 32mm ez is és ez itt a fentebb említett szerencse!!! De bővebben a képeknél lentebb...
Tehát:
A 40-es hollander:
Majd felragasszuk a 40-es PVC csőre, úgy hogy a tömítő gyűrűs rész legyen a csövön. A tányér kell majd nekünk a következőkben:
Ha a hollandert tényleg arra használnánk amire szánták, akkor egy 40-es csövet kellene ragasztani a tanyéros részbe is és egy oldható kötést kapnánk -aki nem tudná hogy működik ez-, de mi most nem vízvezetésre használjuk.... Ennek a lyuk átmérője pont 32mm, mint a fűtő fejrészének. Viszont a fűtő fejrészén van egy kis jelölés az alján, gondolom az összeszerelés miatt hagyták ott; egy kis pozicionáló kiugrás. Ez kb. 2-3 mm hosszú, 0.5mm széles és ugyanennyi kiemelkedés (erről nincs képem). Ezt sniccerrel le kell faragni. Gyakorlatilag nem látszik a helye, de pont annyi, hogy lehetetlen átdugni a fűtőt a tányéron. Lehetne egy kis vájatot a tányér részbe is tenni, de az sokkal finomabb munka lenne.
Ha átdugjuk a fűtőt a tányéron, akkor a nyaki részbe -ahová egyébként a 40-es cső menne, marad körbe 4-4mm. Ide kell venni egy 40x4-es gumigyűrűt (külső átmérő 40, belső 32mm). Én ezt a helyi csapágy/phneumatikai boltban vettem, "polcról" adták, annyira szabvány.
Most már a tányér nyakát kell annyira levágni, hogy a gumigyűrű 1-1.5mm-t kilógjon. Végül is ez a kritikus munka. Ennek megfelelően síkba kell lennie; én több lépésben végeztem:
Egy Dremel v. hasonló kisgéppel és állvánnyal ill. egy vágókoronggal pillanatok műve, fűrésszel és csiszoló papírral hosszú aprólékos munka, főleg hogy a vágás lehetőleg sík maradjon.
Ha ezt most szembefordítva tesszük a helyére, nem úgy ahogy a tányér eredetileg volt, akkor kész is a tömítésünk, (ésszel) megszorítva a hollander külső részét tökéletesen tömít:
Így lesz a fűtőn:
Ezután kifúrtam a oldalát és beraktam a kifolyó csövet. Ez esetemben egy 20-as tömlő csatlakozó, de lehetne nagyobb is v. kisebb, akár sima cső és rá egy egyik oldalon menetes, másik oldalon ragasztható karmantyú. A hollander 40-es csőre történő ragasztása és a fúrás között 1 napnak el kell telnie! Eredmény:
Majd a csövet méretre vágom, úgy hogy végére meg tudjam csinálni a beömlő csatlakozást. Esetemben ez egy 40-es karmantyú, amibe aztán jön egy szűkítő 20-ra, (majd egy könyök és egy hollander ami bemegy a szekrénybe... (utolsó kép)).
De ide is lehet ennél vastagabb v. vékonyabb csövet, menetes karmantyút v. tömlőcsatlakozót tenni.
Ahol a fűtő véget ér, ragasztottam 4db pvc cső darabot, hogy támassza a fűtőt és valamelyest központosítsa. Kettőt benntebb, így nem akadályozza az áramlást sem.
A fűtő vége és a támasztékok:
...majd a karmantyú, amibe aztán megy a szűkítő 20-ra:
Felül a fűtőt annyira ki lehet húzni, hogy a kivezető csőnél már épp üveg legyen, ne a fűtő műanyag fejrésze. (Az alábbi képen éppen teljesen be van nyomva.)
Készen pedig így néz ki (ez nálam az akvárium szekrény hátulja, így nem zavar senkit):
A bilincseket 40-es csőhöz villanyszerelési boltban lehet kapni.
Az egész hátránya talán, hogy nem átlátszó és nem látszik, ha világít a fűtő, azaz épp fűt. De egy hőmérőm van és az mindig állandó hőmérsékletet mutat. Fogyasztásmérővel ellenőriztem, ugyanúgy jól működik, mint ha akváriumban lenne. Sőt itt ugye mindig áramlik a víz, míg a medencében nem biztos, hogy ilyen sebességgel elvezeti a felmelegített vizet az áramlás. Etetéskor/tisztításkor kihúzom a konnektorból (egyenlőre) ill. a vezérlés fogja lekapcsolni ilyenkor.
A végeredmény egy olyan külső fűtő ami szétszedhető, állítható és takarítható. Gondolkoztam, hogy plexicsőből is megoldható lenne, de tartok tőle, az jobban koszolódna. Valahogy a pvc cső belsejére nagyon lassan rakodik a nyálka, lehet épp ezért jó ivóvízhez is... Plexi cső esetén a Vinyl fix nem jöhet szóba. Viszont epoxi gyanta jó fogja a plexit és PVC csövet. A kimenő csonk ekkor is beragasztható, mert a hollander pvc és a tömlőcsatlakozó is és elég nagy a falvastagsága a hollandernek.
Remélek hasznos ötletek meríthetők eme szösszenetből...
Mivel a fűtő hálózati feszültséggel üzemel, kellő körültekintéssel kell eljárni a megépítés és későbbi használat során. Gyerekek ne férjenek hozzá!
Áramütésért vagy elázásokból eredő problémákért, károkért nem vállalok felelősséget!
Mindenki saját felelősségére használja fel megvalósítási ötleteimet!
Üdv.
DR
egy éve kezdtem el csinálni új 240L-es halas-növényes akváriumomat. Akkor elhatároztam, hogy -a korábbival ellentétben- lehetőleg mindent a medencén kívül helyezek el. Mivel a beszívó és visszafolyó szűrőágakat plexi csőből készítettem, ami gyakorlatilag láthatatlan a víz alatt, a fűtésre is ki kellett valami találnom. Sok megoldást néztem meg, de mindenhol kompromisszumos volt a dolog. Vagy nem volt bontható vagy olyan ragasztásos megoldások voltak ami vagy megfogja vagy nem... vagy teljesen a víz alá merült a fűtés és nem lehetett állítani.
Tudom, vannak gyári megoldások pl. Hydor, de ennél mindenképp olcsóbb, de főképp univerzálisabb megoldást szerettem volna. Ez azt jelentette, hogy olyan megoldást, ami bárhol rendelkezésre álló anyagokból, stabilan megépíthető akár többféle tömlő csatlakozással. Nekem a külső szűrőm szivattyúján (Eheim Compact +2000) 20-as tömlőcsatlakozó volt, de csak 16/22-es külső fűtő kaptam volna. A szűrő kimenetét semmiképp nem akartam volna leszűkíteni, mivel CO2 reaktort is terveztem működtetni...
Ennyit a történetről... és akkor a megépítés:
Mivel a külsőszűrőm meglehetősen nagy lett, így a fűtés a szekrény háta mögé került, ezért közel vízszintesen helyezkedik el.
Hosszútávon gondolkozva, olyan megoldás kellett ami, ha ragasztani kell nem mérgező, ha fúrni faragni kell megoldható házilag, és lehetőleg, fúrógép, fűrész, sniccer használatával megoldható. Ezért a ragasztható PVC nyomórendszer ideális és kellett egy kis szerencse is (de ezt majd részletezem). PVC nyomórendszert ivóvízhez is használják, így akváriumi használathoz is kézenfekvő.
Felhasznált anyagok:
- Eheim 150W rúdfűtő
- 40-es PVC karmantyú
- 40-es PVC hollander
- 40-es PVC nyomócső
- 20-as PVC tömlő
- 40/20-as PVC szűkítő
- Vinyl fix ragasztó
A elkészítésnél én 20-as ki és bemenő ágat alkalmaztam -fentebb leírt szivattyú miatt-, de lehet akár 25-os is vagy kisebb átmérő (16) ill. nem feltétlen kell tömlő csatlakozó lehet menetes kialakítást is csinálni.
Az akváriumban a fűtőrúd függőleges, elvileg alul a hidegebb víz van, felül a melegebb, így én is a cső aljához vezetem a vizet és a tetején megy ki az akváriumba. Lehetőleg úgy próbáltam megoldani, hogy a fűtő üvegrésze mindenképp érintkezzen vízzel a túlhevülés elkerülése végett, ezért tömszelencés megoldás nem jöhetett szóba, (ill. kipróbáltam, de nem lehetett jobban megszorítani és akkor is orrán-száján folyt a víz).
Miért Eheim?
Azért, mert ennek hengeres a felső fej része. Viszonylag elfogadható árú és megbízható. Nem mellesleg a fejrésze 32mm átmérőjű kemény műanyag, ami éppen átmegy a 40-es hollander tányér felületén (ez érintkezik eredetileg a gumigyűrűvel és a külső menetes rész meghúzásával tömít. Legyen a neve tányér, nem tudom mi a pontos terminus technicus.) Szóval 32mm ez is és ez itt a fentebb említett szerencse!!! De bővebben a képeknél lentebb...
Tehát:
A 40-es hollander:
Majd felragasszuk a 40-es PVC csőre, úgy hogy a tömítő gyűrűs rész legyen a csövön. A tányér kell majd nekünk a következőkben:
Ha a hollandert tényleg arra használnánk amire szánták, akkor egy 40-es csövet kellene ragasztani a tanyéros részbe is és egy oldható kötést kapnánk -aki nem tudná hogy működik ez-, de mi most nem vízvezetésre használjuk.... Ennek a lyuk átmérője pont 32mm, mint a fűtő fejrészének. Viszont a fűtő fejrészén van egy kis jelölés az alján, gondolom az összeszerelés miatt hagyták ott; egy kis pozicionáló kiugrás. Ez kb. 2-3 mm hosszú, 0.5mm széles és ugyanennyi kiemelkedés (erről nincs képem). Ezt sniccerrel le kell faragni. Gyakorlatilag nem látszik a helye, de pont annyi, hogy lehetetlen átdugni a fűtőt a tányéron. Lehetne egy kis vájatot a tányér részbe is tenni, de az sokkal finomabb munka lenne.
Ha átdugjuk a fűtőt a tányéron, akkor a nyaki részbe -ahová egyébként a 40-es cső menne, marad körbe 4-4mm. Ide kell venni egy 40x4-es gumigyűrűt (külső átmérő 40, belső 32mm). Én ezt a helyi csapágy/phneumatikai boltban vettem, "polcról" adták, annyira szabvány.
Most már a tányér nyakát kell annyira levágni, hogy a gumigyűrű 1-1.5mm-t kilógjon. Végül is ez a kritikus munka. Ennek megfelelően síkba kell lennie; én több lépésben végeztem:
Egy Dremel v. hasonló kisgéppel és állvánnyal ill. egy vágókoronggal pillanatok műve, fűrésszel és csiszoló papírral hosszú aprólékos munka, főleg hogy a vágás lehetőleg sík maradjon.
Ha ezt most szembefordítva tesszük a helyére, nem úgy ahogy a tányér eredetileg volt, akkor kész is a tömítésünk, (ésszel) megszorítva a hollander külső részét tökéletesen tömít:
Így lesz a fűtőn:
Ezután kifúrtam a oldalát és beraktam a kifolyó csövet. Ez esetemben egy 20-as tömlő csatlakozó, de lehetne nagyobb is v. kisebb, akár sima cső és rá egy egyik oldalon menetes, másik oldalon ragasztható karmantyú. A hollander 40-es csőre történő ragasztása és a fúrás között 1 napnak el kell telnie! Eredmény:
Majd a csövet méretre vágom, úgy hogy végére meg tudjam csinálni a beömlő csatlakozást. Esetemben ez egy 40-es karmantyú, amibe aztán jön egy szűkítő 20-ra, (majd egy könyök és egy hollander ami bemegy a szekrénybe... (utolsó kép)).
De ide is lehet ennél vastagabb v. vékonyabb csövet, menetes karmantyút v. tömlőcsatlakozót tenni.
Ahol a fűtő véget ér, ragasztottam 4db pvc cső darabot, hogy támassza a fűtőt és valamelyest központosítsa. Kettőt benntebb, így nem akadályozza az áramlást sem.
A fűtő vége és a támasztékok:
...majd a karmantyú, amibe aztán megy a szűkítő 20-ra:
Felül a fűtőt annyira ki lehet húzni, hogy a kivezető csőnél már épp üveg legyen, ne a fűtő műanyag fejrésze. (Az alábbi képen éppen teljesen be van nyomva.)
Készen pedig így néz ki (ez nálam az akvárium szekrény hátulja, így nem zavar senkit):
A bilincseket 40-es csőhöz villanyszerelési boltban lehet kapni.
Az egész hátránya talán, hogy nem átlátszó és nem látszik, ha világít a fűtő, azaz épp fűt. De egy hőmérőm van és az mindig állandó hőmérsékletet mutat. Fogyasztásmérővel ellenőriztem, ugyanúgy jól működik, mint ha akváriumban lenne. Sőt itt ugye mindig áramlik a víz, míg a medencében nem biztos, hogy ilyen sebességgel elvezeti a felmelegített vizet az áramlás. Etetéskor/tisztításkor kihúzom a konnektorból (egyenlőre) ill. a vezérlés fogja lekapcsolni ilyenkor.
A végeredmény egy olyan külső fűtő ami szétszedhető, állítható és takarítható. Gondolkoztam, hogy plexicsőből is megoldható lenne, de tartok tőle, az jobban koszolódna. Valahogy a pvc cső belsejére nagyon lassan rakodik a nyálka, lehet épp ezért jó ivóvízhez is... Plexi cső esetén a Vinyl fix nem jöhet szóba. Viszont epoxi gyanta jó fogja a plexit és PVC csövet. A kimenő csonk ekkor is beragasztható, mert a hollander pvc és a tömlőcsatlakozó is és elég nagy a falvastagsága a hollandernek.
Remélek hasznos ötletek meríthetők eme szösszenetből...
Mivel a fűtő hálózati feszültséggel üzemel, kellő körültekintéssel kell eljárni a megépítés és későbbi használat során. Gyerekek ne férjenek hozzá!
Áramütésért vagy elázásokból eredő problémákért, károkért nem vállalok felelősséget!
Mindenki saját felelősségére használja fel megvalósítási ötleteimet!
Üdv.
DR