1. Ez a weboldal cookie-t használ. Az új EU szabályozásnak megfelelően ez az üzenet az első látogatáskor megjelenik.
    A weblap további használatával automatikusan elfogadod, hogy az Akvakertész.hu Fórum cookie-t használ.
    Az Akvakertész Fórum csapata Learn More.
  2. Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

    Értesítés elrejtése

CO2 low profile... pro kit

Kategória: 'Szén-Dioxid (CO2)', témanyitó: Killer81, téma nyitása: Júli 27, 2013.

  1. Killer81
    Épp nem fórumozik ...

    Killer81 Kertész segéd

    Tag:
    Febr 17, 2012
    Hozzászólások:
    29
    Kedvelik:
    78
    DIY CO2 low profile – pro kit… avagy az élesztő kiváltása
    Sziasztok !

    Aki jár az akvarista.hu-ra az CO2 „rendszerekkel” kapcsolatos erőfeszítéseimet az utóbbi időben már láthatta. Kisebb finomításokkal és néhány újítással véleményem szerint az élesztős módszer elérte a használhatóság szintjét. Kevésbé igényes növények esetén kimondottan az ajánlott kategóriában van. A nagynyomású rendszerekkel összehasonlítva sajnos méretes szakadék mutatkozik. Úgy tűnik a kettő között nem volt semmi használható. Beleásva magam a témába úgy tűnik, hogy talán mégis…

    Sajnos az akvakertészes adminnal sikerült már összerúgnom a port, mely kissé szíven ütött. Azóta a lábam
    sem tettem be ide. A mostani írásom célja, hogy megosszak egy közérdekű "felfedezést". Csupán csak azért, hogy jót tegyek a kollégákkal, akik szépet szeretnének alkotni szűkebb anyagi keretükből is.

    Az aukciós link moderálva-en kotorászva a CO2 témakörben többször földobott a kereső egy házi CO2 szettet. A képen gyakorlatilag 2db masszív pet palack kupak látható 2-2 nagynyomású cső kivezetéssel, egy nyomásmérő óra, egy tűszelep, néhány CO2 cső és kisebb kiegészítők, illetve van még 2 csomag rejtélyes por is. Néhány helyen por nincs is…annyit ír, hogy vegyél hozzá a szupermarketben.

    Nem kevesebbet ígérnek, mint egy félautomata nagynyomású CO2 szettet, mellyel az élesztős módszer örökre a múlté. Mindezt 20 dollárért.
    Kisebb fordítgatás, tanulmányozás és a látottak értelmezése után megnéztem, mit lehet erről megtudni a hazai oldalakon. A válasz meglepett, mert gyakorlatilag semmit. Ha egy-egy fórumon föl is dobta valaki a témát, akkor kb. a reakció annyi volt, hogy „az hülyeség kérem szépen, különben is aztat Én nem tudom”. Sehogy sem értem. Véleményem szerint ez egy marha jó találmány.
    Csak arra tudok gondolni, hogy senki nem vette a fáradtságot, hogy megértse hogyan is működik teljes egészében vagy komolytalannak tűnt a tejporos flakont setén rázogató fószer.

    Elnézést kérek a szájbarágós magyarázatért. Bízom benne, hogy ez a témában laikusabbakkal is megérteti a dolog lényegét.

    A szerkezet lelke két kémiai anyag azonnali reakciója. A két anyag a szódabikarbóna és a citromsav. Reakciójuk egyetlen légnemű mellékterméke tiszta és nagy mennyiségű széndioxid. Mit érdemes a két anyagról tudni.

    sz%25C3%25B3dabikarb%25C3%25B3na.

    Szódabikarbóna: Nátrium-hidrogénkarbonát, NaHCO3. Fehér színű por. Ránézésre a súrolóporra hasonlít. Enyhén lúgos és elvileg a vízben jól oldódik.
    Gyakorlatilag annyira nem. A savakkal reakcióba lép…semlegesíti őket. Eközben CO2 szabadul föl. Egyébként a szódagyártás és néhány vegyipari folyamat mellékterméke. A környezetére ártalmatlan. Gyógyszertárakban és néhány Bio boltban kapható. Körülbelül 350Ft / kg. Könnyedén sikerült is vennem 1 kilót már másnap.

    VSpgM-gkuJ_MvZh1E92c93DIsRJD8zFW27DpMgidrJ4=w1496-h671-no.

    Citromsav: Hidrogén-citrát, C6H8O7. Áttetsző granulátum. Leginkább a kristálycukorra hasonlít, csak ennek kerekek a szemcséi. Szerves sav. Előállításához zömében félig érett citromot használnak. Vízben a cukorhoz hasonlóan könnyen oldódik. Fémek közül a vasat és az alumíniumot is képes megmarni. Többek között vízkőoldásra is kiváló. A szódabikarbónával kiválóan reakcióba lép. 800Ft / kg átlagárban kapható. Én Magyar aukciós oldalon találtam ennyiért a lakhelyem közelében. Szintén másnap be is szereztem 1 kilót. Savnak sav ugyan, de a vizes oldata csak simán marha savanyú. A kezemet percek után sem "marta" össze.

    Egyébként 1-1 kg-al a szerkezetet 5x üzembe lehet állítani, így igazából nem is drága a hajtóanyag.

    Tehát adott két anyagunk, melyeket ha vízben külön föloldunk és egymáshoz öntünk, akkor erőteljesen pezsegni kezdenek. Eközben rengeteg széndioxid gáz szabadul föl.

    pezsg%25C3%25A9s.

    A szerkezet dolga az, hogy a citromsavas vizet kis adagokban a szódabikarbónás vízhez juttassa és ezzel körülbelül 2 BAR-os CO2 gáznyomást hozzon létre.
    Amikor elkezdjük használni a gázt és csökken a nyomásunk, azt a szerkezetnek utánpótolnia kell úgy, hogy további citromsavas vizet csepegtet a szódabikarbónába. Ettől friss CO2 keletkezik, mely fönntartja a körülbelül 2 bar-os nyomást egészen addig, míg ki nem fogy a citromsavas víz a palackból vagy el nem veszíti a szódabikarbóna a reakciós képességét.
    Nos minderre ez a pofon egyszerű eszköz képes !

    Úgy vélem megéri az aukciós link moderálva-es árát az eszköz, bár nem kívánom senki portékáját népszerűsíteni. Már csak azért is, mert gyakorlatilag többe kerül megcsinálni, mint megvenni. És sok bosszúságot okoz egy jól működő szett elkészítése.
    Utólagosan két gyári kupakot rendeltem hozzá, mert ezzel szívtam a legtöbbet.
    1600Ft-ot megér nekem a kettő.
    Mivel képtelen vagyok Hong-Kong-ra várni 2 hetet, így ettől függetlenül addig megcsináltam házilag is.

    A szett részei:

    - két darab 1,5 vagy 2 literes pet palack. Lehetőleg az erősebb fajta. Én Romániából való 2 literes szódavizes palackot vettem. Butál erős vastag falú.
    500Ft volt a kettő darab. Az aggodalmaskodók megnyugtatása végett utána néztem a pet palackok nyomástűrő képességeinek. 6 BAR-ig mindegyik bírja.
    8-9 fele pukkannak el…igaz akkorát szólnak, mint egy ágyú. Nekünk max. 2-3 BAR-t kell kibírjon.
    - két darab pet palack kupak. Ebből az aukciós link moderálva-es gyári 2-2 kivezetéssel 1600Ft. De meg lehet csinálni a sima kupakból is csak nehéz, mert szivárog
    - kb. 3 méter 6/4-es CO2 cső. Én SERA CO2 csövet használtam. 1500Ft / 3m
    - egy kis porlasztókő, ami befér egy pet palack száján. 150Ft.
    - egy (gáz)nyomásmérő óra, ami legalább 6 BAR-ig mér. 1000Ft-ért vettem Vateráról egy kicsi FESTO órát. 400Ft volt a kis csonk, ami átalakítja a csatlakozóját, hogy passzoljon a CO2 csőhöz.(pneumatikai bolt)
    -„Y” elágazó a CO2 csőhöz. A gagyi is jó. Ennek fontos szerepe lesz a működés szempontjából. Be kell férjen a pet palack száján. Én csináltam egyet hozzá, ami megfelel az igényeimnek. Amúgy az ára kb. 250Ft.
    - visszafolyás gátló. Nyomástűrő legyen, ami jó CO2-höz is. Kb. 5-800Ft. Az üvegverzió akár 2-2500Ft is lehet. Leginkább most arra való, hogy megvédjük a tűszelepünket, hogy visszafolyjon bele esetleg az akvárium vize.
    - precíziós CO2 tűszelep. A csőbe iktatható változat a nyerő. 3500Ft. aukciós link moderálva, aukciós link moderálva.
    - 1kg szódabikarbóna. Gyógyszertár, bio bolt. 350Ft / kg. 1 töltet 70Ft-ba esik.
    - 1kg citromsav. Google a barátod. 800Ft / kg. Egy töltet 160Ft-ba esik.

    Gyorsmatek: ha az egész DIY és csak azt vesszük, amit muszáj, valamint csak 1 töltettel számolunk, abban az esetben:

    1500+150+1000+400+250+800+3500+70+160
    ---------------------------------------------------------
    7830Ft

    cuccok.

    A buborékszámlálót és a CO2 reaktort vagy porlasztót nem sorolom ide, mert a szerkezet működéséhez nem szükséges. Egyébként is a széndioxid beoldásának módszere az akvárium vizébe az egyén választása. Aki élesztőzött, annak talán még van is hozzá eleve ez-az.

    A szerkezet összeállításának elve:
    final.

    Adott a 2db pet palackunk. A könnyebb érthetőség végett ezentúl „A” és „B”-nek fogom nevezni őket.
     
    ZaCK és bringas kedvelik.
  2. Killer81
    Épp nem fórumozik ...

    Killer81 Kertész segéd

    Tag:
    Febr 17, 2012
    Hozzászólások:
    29
    Kedvelik:
    78
    Én két Romániából származó, extra vastag falú, nyomófejes, 2 literes, szódavizes palackot szereztem be erre a célra. Jó rájuk a pet kupakja is...bár nem mindegyik fajta.

    [​IMG]

    Az „A” palackra és a „B” palackra is kerül egy-egy kupak. Mindkét kupakon 2 lyuknak kell lennie. 5mm-es átmérőjű fúróheggyel fúrjuk ki őket. Belülről kifelé. A lyukak ne legyenek túl közel egymáshoz, de azért túl szélre se kerüljenek, mert ha behúzzuk rajtuk a csöveket, akkor nem lehet a kupakot a palackra csavarni.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Az „A” palack kupakjának egyik lyukába a 6/4-es CO2 csőből húzzunk be egy 10 centis darabot. Ezt könnyen úgy tehetjük meg, ha srégen levágunk a végéből egy darabot. Ezt átdugjuk a furaton és túloldalról egy kombinált fogóval a csücskét megragadva behúzzuk. A srégre vágott részt egyenesbe vághatjuk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sajnos több módszert is kipróbáltam a ragasztástól a cső végének műanyagcsöves bővítésén és ráhúzásán át. Egyik sem vált be.
    2 BAR-os nyomásnál kuncogva sziszeg elfelé a CO2 gáz a szettből.
    Márpedig ha bárhol ereszt, akkor GERONIMO nem ér az egész.
     
    nato kedveli.
  3. Killer81
    Épp nem fórumozik ...

    Killer81 Kertész segéd

    Tag:
    Febr 17, 2012
    Hozzászólások:
    29
    Kedvelik:
    78
    Itt külön felhívnám a figyelmet, hogy ha hanyagul raktuk össze és ereszt valahol, akkor nem fog rendeltetés szerűen működni és sokkal rövidebb ideig működik majd, mint kellene.

    Nagy nehezem megszületett a megoldás 3 kudarc után. Gyógyszertárban 15-20Ft-ért lehet kapni kis műanyag fecskendőt. A végéről le kell nyisszantani tapéta vágóval a kis műanyag kúpot, amire egyébként a tűt húzzák.

    P7030023.JPG

    P7030025.JPG

    P7030026.JPG

    P7030028.JPG

    P7030029.JPG

    Kb. 2cm-re húztam be a csövet a kupakba, majd belülről kifelé tolva bedugtam a kis csőkúpot egy vékony csillagcsavarhúzóval a csőbe. Feltoltam pont annyira, hogy a kupakon kívül és belül is ugyanannyi látszódjon ki belőle. Ehhez nem árt ha átlátszó a CO2 cső. :) Illetve ha erős és ügyes kezünk van. Ha lehet ne szúrjátok át a kezeteket, mert az GERONIMO érzés. Nem könnyű a helyére tolni, de pont ezért tömít majd jól.
    Ezáltal nem csak kívülről szorul a cső a kupakba, hanem belülről is meg van támasztva. Persze ez sem segít, ha idétlenül fúrtuk ki az 5mm-es átmérőjű lyukat és nem kerek vagy recés lett a széle.

    A képen a bal és a középső nem vált be. A jobb szélső kúpos volt a nyerő.

    cs%25C5%2591beh%25C3%25BAz%25C3%25A1s.
     
    bandras, bringas, Belovai és 2 mások kedvelik ezt.
  4. Killer81
    Épp nem fórumozik ...

    Killer81 Kertész segéd

    Tag:
    Febr 17, 2012
    Hozzászólások:
    29
    Kedvelik:
    78
    A továbbiakban ezt „kúpos beszorításként” fogom emlegetni.
    A palackon belül úgy 2cm lóg be, kifelé meg úgy 6cm. A külső részre dugjuk rá a nyomásmérő óránkat. Természetesen egy hosszabb CO2 csővel, akár messzebbre is elvezethetjük a mérőóránkat, hogy bármikor rápillanthassunk hogy állunk a nyomással.
    Az „A” palack kupakjának maradék furatába húzzunk bele egy másik csövet.
    Ezt is a tanult módon kúpos illesztéssel rögzítve. Ez a cső kb. 25 centi hosszú legyen és ez is 2 centire lógjon a palack belsejébe.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Belül dugjunk bele egy kis toldó műanyag csövecskét és ebbe toldjunk egy akkora csövet, hogy ha rá van téve a kupak a palackra, akkor pont leérjen az aljára. Ennek a végére nyomjuk rá a porlasztó kövünket. Először nem értettem mire jó a porlasztó kő. Végül rájöttem, hogy a porlasztó kő az utolsó csepp folyadékot is képes felszívni a csövön át, amihez még hozzá ér a kő. Ezt a jelenséget sem ismertem eddig. Tetszik. Nagyon fontos, hogy a toldásnál is légmentesen illeszkedjen a 2 cső a toldóba, mert különben nem fog tudni a citromsav után pótlódni a másik palackban lévő szódabikarbónába. Ezzel az "A" palackkal végeztünk is.
     
  5. Killer81
    Épp nem fórumozik ...

    Killer81 Kertész segéd

    Tag:
    Febr 17, 2012
    Hozzászólások:
    29
    Kedvelik:
    78
    Egy kis segítség így utólag az "A" összerakásához:

    A.

    Itt lesz a "B" logikai összeállítási elve is:

    B.

    A 25cm hosszú csövünk palackból kilógó végét húzzuk be a „B” palackunk kupakjának egyik furatába. Kúpos illesztéssel rögzítsük azt. Kb. 2cm-re lógjon a „B” palackba. Ebbe dugjunk egy kis műanyag csőtoldót és ebbe egy 6cm-es CO2 csövet. A 6cm-es csőbe dugjuk bele az „Y” elágazónk „ágasának” bal villáját. A jobb villájára dugjunk egy 3cm-es darab csövet. Ez fölfelé fog nézni.
    Ez úgy jó. Az „Y” elágazó alsó szárára dugjunk egy akkora csövet, hogy leérjen a „B” palack aljára.

    A boltban kapható teljesen szimmetrikus „Y” elosztó nem felelt meg az igényeimnek, ezért gyártottam magamnak egyet, ami pont kényelmesen befér a palackba.

    P6290002.JPG

    A „B” palack kupakjának maradék furatába húzzunk be egy 10 centis csövet kúpos illesztéssel. Kb. 2 cm-re lógjon be a palackba. A kívülre eső csőre dugjuk rá a visszafolyás gátlónkat, hogy innen kifelé engedje a CO2-t, de vissza a „B” palackba ne jöhessen semmi. A visszafolyás gátlóra dugjunk egy számunkra megfelelő hosszúságú CO2 csövet és erre jön a precíziós tűszelep.
    A tűszelepből halad tovább a cső a buborékszámlálóba és a CO2 diffúzorba vagy reaktorba. Ez a mi szempontunkból már lényegtelen, ugyanis a tűszeleptől az akváriumba haladó rész már semmiben sem különbözik egy költségesebb nagynyomású rendszerétől. Ugyanakkora stabil CO2 nyomás érkezik. Jó minőségű CO2 gázt termel. Ezzel a CO2 rendszerünk összeállításra került.
    Sajnos hogy hol hibáztunk… már ha hibáztunk, csak akkor derül ki, ha nyomás alá helyezzük a szettet. A robbanás monumentális lesz… elemeiben rázza meg az épületet. Hülyéskedek… csak sav priccol a szemünkbe és a szánkba. Viccelek ám. ;)

    A SZETT ÜZEMBE HELYEZÉSE:
    FONTOS SZABÁLY !
    A palackok mindig állítva legyenek. Se mi, se a macska, kutya, görény ne borítsa föl. Én külön kis tartót csináltam neki, ahol a helyére pattan. Rázáskor soha ne rázzuk úgy, hogy a felverődő folyadék a kupakig csapódjon, ezért javasolt a körkörös rázás. Értelem szerűen ha ezt nem fogadjuk meg, akkor tönkre megy a befolyt folyadéktól a nyomásmérőnk, a tűszelepünk és a visszafolyás gátlónk is.​
    Blog végén egy általam készített és összeállított kis videóval is összefuthattok majd. Üzembe helyezés a gyakorlatban és elvi működés egy műszaki jellegű ábrán.​
    P6300003.JPG
     
  6. Killer81
    Épp nem fórumozik ...

    Killer81 Kertész segéd

    Tag:
    Febr 17, 2012
    Hozzászólások:
    29
    Kedvelik:
    78
    Az üzemeltetés egy 1.0-ás receptjét fogom ismertetni. Ettől lényegében az összetevők arányaiban lehet eltérés a későbbiekben. Majd közzé teszek más recepteket is.

    final.

    Az 1.0-ás recept alapján tegyünk az „A” palackunkba 150g citromsavat (15dkg).
    Öntsünk hozzá 450ml vizet. Tegyünk rá egy sima kupakot és rázzuk addig, míg el nem olvad benne a citromsav. 1-2 perc.
    Most a „B” palackba tegyünk 150g szódabikarbónát (15dkg) és öntsünk rá 600ml vizet. Nem igazán akaródzik elolvadni és nem is fog, de körkörösen ezt is rázzuk vagy 1 percig. Az alján lerakódó szódabikarbóna ugyanúgy működni fog.
    A két palackra tekerjük rá a saját kupakját. (A citromsavas palackra a porlasztóköves kupakot, a szódabikarbónásra pedig az „Y” elágazóst.
    A kupakot fogjuk erősen és a palackot tekerjük bele, hogy ne barmoljuk össze a kupakba húzott csöveket. Jó erősen húzzuk meg. Ha kell egy ronggyal.

    Kössük ki a tűszelepből az egyik csövet. Azt amelyik az akvárium felé megy.
    Zárjuk el teljesen.

    Az üzembe helyezés 2 fázisból áll. A könnyebb hivatkozás végett nevet adok nekik.
    Az első fázis a „START”. Ekkor egy kezdeti nyomást adunk a rendszerünknek. A második fázis a „PUMP IT”. Itt termeljük föl a palackokban a nyomást 2 BAR-ra. Bonyolult leírni, de a videóban látni fogjátok, hogy rém enyszerű.
    A leírásom ne rémisszen meg senkit.

    START

    Fogjuk meg az „A” palackot két kézzel középen és szorítsuk össze jó erősen, amennyire bírjuk. Látni fogjuk hogy az „A” palackból megindul a citromsav a „B” palackba a kettejüket összekötő csövön. Amennyi citromsavas víz eljut az „Y” elágazón túl az már magától befolyik a „B” palackba és megindul a reakció.
    Hirtelen CO2 gáz termelődik, ami az „Y” elágazó feletti részben lévő folyadékot az összekötő csövön keresztül visszatolja az „A” flakonba. Nem pocsékol. :) Eközben kiegyenlítődik a nyomás a két flakon között. Ha megfigyeljük az „Y” elágazó fontos feladata, hogy az „A” flakonból a citromsav átmehet a „B”-be, de a „B”-ből nem jöhet szódabikarbóna az „A”-ba. Illetve a fel nem használódott citromsav visszaömlik az „A” palackba valamint a „B”-ben keletkező CO2 gáz fele. Ismételjük meg a START fázist még 2x, ha bírjuk nyomó erővel.

    Mindkét flakonunkban azonos lesz a gáznyomás, ami ugyan még kicsi, de ahhoz elég, hogy megkezdjük a gáznyomás 2 BAR-ra termelését. Ehhez figyelem és kis kézügyesség szükségeltetik. Segíthet a megértésében a blog végi videó is.
     
    bringas és Gegob kedvelik.
  7. Killer81
    Épp nem fórumozik ...

    Killer81 Kertész segéd

    Tag:
    Febr 17, 2012
    Hozzászólások:
    29
    Kedvelik:
    78
    PUMP IT

    Két-három nagy tekeréssel nyissuk ki a tűszelepünket. Ekkor a „B” palackból elkezd szökni a CO2. Ezt az „A” palackban lévő gáznyomás megpróbálja visszapótolni úgy, hogy kénytelen az összekötő csövön keresztül újabb adag citromsavas vizet nyomni a „B” palackba. Azt fogjuk látni, hogy az „A”-ból átszalad egy adag citromsav a „B”-be, majd a „B” hirtelen felpezsdül így ellennyomást termel és visszanyomja a citromsavat a csőből az „A”-ba.
    A visszafordulás pillanatában, tehát azonnal, ahogy látjuk, hogy a citromsav visszafordult a csőben és az "A" palack felé indult, gyorsan, de finoman zárjuk el a tűszelepet. A „B” palackot finoman, körkörösen 5 másodpercig lötyögtessük meg és tegyük le. Ilyenkor fokozzuk a "B" palackban a CO2 termelődés hatásfokát. Nézzük meg a nyomásmérő óránkat. Ha még nem érte el a körülbelül 2 BAR-os nyomást a mutató, akkor kezdjünk neki újra a PUMP IT fázisnak. (előre láthatóan 5-6 alkalom után már eléri a 2 BAR-t)

    Ha elértük a 2 BAR-t kössük vissza a tűszelepünket a CO2 csőre és kezdhetjük használni a CO2 szettet.

    Mi történi, ha buborékról-buborékra elkezd esni a nagyjából 2 BAR-os nyomásunk, mellyel az üzembe helyezéskor bajlódtunk ?
    Úgy is kérdezhetném, hogy mitől fog fönnmaradni a 2 BAR CO2 nyomásunk ?
    Nos ez az, ami nagyszerűvé teszi ezt a DIY szettet és szerintem ennek meg nem értése akadályozta meg azt, hogy az eszköz szélesebb népszerűségre tegyen szert.
    Én azt hittem eleinte, hogy ha elfogy a feltermelt gáz, akkor újra szarakodnom kell a nyomás feltermelésével...hogy naponta rá kell szánjak majd pár percet. Tévedtem !
    Ha elkezd fogyni a CO2 gáz a „B”-ből, az arra kényszeríti a rendszert, hogy lassan milliméterről-milliméterre elkezdje tolni a citromsavat az „A”-ból az összekötő csövön a „B” felé. Mire leesik a nyomás mondjuk 1.9 BAR-ra az első citromsav cseppek elkezdenek esni a szódabikarbónára, mely pezsegve pótolni kezdi az elhasznál CO2 gázt és visszaerősödik a gáznyomás kb. 2 BAR-ra. Amint eléri a 2 BAR-t nem csepeg tovább a citromsav, mert a „B”-ben keletkező ellennyomás megállítja azt és visszafordítja azt az "Y" elosztónál.
    Csak annyi citromsavat használ föl, amennyi a nyomás fönntartásához kell.
    Magyarra lefordítva, míg el nem fogy a citromsav az „A” flakonból vagy reakció képtelenné nem válik a „B”-ben lévő szódabikarbóna, addig a rendszer nyomása önfenntartó. Pontos becslést nem tudok adni, hogy meddig bírja újabb töltet bekeverés nélkül…ugyanis ez függ attól is mennyi széndioxidot használunk föl és milyen recepttel dolgozunk, de már van egy rendszerem beizzítva 1 bubi / 3 másodperc szisztémában. Azért ennyi mert ennyit igényel az 50L-es akvárium, amiben van. Így van zöldben a tartós teszt. A változásokat dokumentálom.
    Egyenlőre úgy tűnik, hogy köbö 1mm-t csökken a citromsav szintje a palackban naponta. Mivel ez 4-5 centi, így durva becsléssel 2 hónapig is bírhatja a szett egy töltéssel. Éjszakára sajnos csak mágnes szeleppel lehetne elzárni a CO2 gázt automatán. Viszont az drágább lenne mint az egész szett. Így tovább is bírhatná. Sajnos éjjel nappal megy. Többektől hallottam, hogy jobb lenne éjjelre elzárni, de nem fogok minden nap buborék számot állítani és igazából az éjjeli elzárásnak is CO2 takarékossági oka van, ugyanis a növényeket éjjel egy értelmes beállítás mellett nem igazán befolyásolja. (tudtommal)

    A szett eleinte eresztett. 3x kellett szétszedjem mire stabilizálódott végre a kúpos illesztésnek köszönhetően. A 3. feltöltéskor már a receptet is finomítottam egy hatékonyabb ajánlás szerint.

    „A” = 400ml víz + 200g citromsav
    „B” = 200ml víz + 200g szódabikarbóna

    Ha beváltva a hozzá fűzött reményeket legalább körülbelül egy hónapig vagy azt meghaladó időtartamban működne gond nélkül, akkor nagyságrendekkel magasabb színvonalra hozhatná a relatíve kis költségvetéssel dolgozó akvaristák erőfeszítéseit. A magam példájából kiindulva nem engedhetem meg magamnak egy nagynyomású rendszer megvásárlását. Illetve rengeteg dolog van még, amire egy növényes akvárium összeállításánál költeni lehet.
    Gondoljunk bele mennyivel több, jobb és szebb összehozható, ha esetleg a megspórolt 20-30 ezret talajra, fára, kőre, növényre, világításra vagy élőlényre költhetnénk. Nagyon remélem, hogy senkiben nem szólal meg a „nekem már nagynyomású rendszerem van… kit érdekel ez a hülyeség” feeling… gondolva azokra akiknek még nincs. Vagy mondjuk egy távolabbi helyiségben vagy a munkahelyen 8-10eFt-ból összedobható általa egy ilyen CO2 technika.

    Tapasztalatok, trükkök, tippek:

    - A szivárgást legkönnyebb keresni folyékony szappanos vízzel és egy ecsettel.
    - Ha föltermeltük a nyomás és elzártuk a tűszelepet teljesen, nézzük meg a nyomásmérő óra állását. Ha 3 óra múlva azt látjuk, hogy csökkent, akkor valahol szökik a CO2. Keressük meg és szedjük szét. Javítsuk.
    - Ha 12 óra alatt nem változik a nyomás miközben a tűszelep zárva van és a porlasztó kő sem bubizik az „A” alján, akkor szuperül sikerült a szett illesztése.
    - Ha elzártuk a tűszelepet és 2-3 órával később azt látjuk, hogy megy átfele a citromsav „A”-ból „B”-be, akkor „B” ágon van a hiba a „B” kupak illesztésén, a visszafolyás gátlón vagy a tűszelep becsatlakozásánál.
    - Ha elzártuk a csapot és 3 óra múlva azt látjuk, hogy esett a nyomás illetve buborékok jönnek a porlasztó kövön az „A” alján, akkor valószínűleg az „A” kupakillesztésnél vagy a nyomásmérőnél van szivárgás.
    - Ha szivárog az „A” ág eltűnhet a nyomás úgy, hogy a reagensek megmaradnak.
    - Ha szivárog a „B” ág, a szett utánpótolja magát, de pocsékba megy a töltet és kevesebb ideig működik.
    - Ha valami oknál fogva szét kell szedni a szettet, soha ne a tűszeleppel engedjük el a nyomást és véletlen se a „B”-ről tekerjük le a kupakot. Óvatosan lazítsuk meg az „A” kupakját és eresszük le a gázt, aztán szedhetjük szét. Ilyenkor megy legkevésbé pocsékba a töltet.

    - Ha üzembe helyeztük a szettet és elértük a kívánt nyomást, ne rázogassuk, lötyögtessük. Az készülék CO2 utánpótlásának lényege, hogy szépen nyugodtan magának kompenzálja a gáznyomás pótlását, külső behatás nélkül.

    Az ígért videó itt lesz:


    A töltet kifutása:
    00. nap 2013.07.02. 2.0 bar 23 bubi / perc 6.4mm
    01. nap 2013.07.03. 2.0 bar 23 bubi / perc 6.4mm
    02. nap 2013.07.04. 2.0 bar 24 bubi / perc 6.3mm
    03. nap 2013.07.05. 2.0 bar 23 bubi / perc 6.2mm
    04. nap 2013.07.06. 2.0 bar 23 bubi / perc 6.1mm
    05. nap 2013.07.07. 2.0 bar 24 bubi / perc 6.0mm
    06. nap 2013.07.08. 2.0 bar 24 bubi / perc 5.9mm
    07. nap 2013.07.09. 2.0 bar 32 bubi / perc 5.8mm
    (elengedte a tapadó korong a tűszelep csövét és leesett, kicsit elállítódott, visszaállítottam nagy nehezen)
    08. nap 2013.07.10. 2.0 bar 23 bubi / perc 5.7mm
    09. nap 2013.07.11. 2.0 bar 25 bubi / perc 5.6mm
    10. nap 2013.07.12. 2.0 bar 24 bubi / perc 5.6mm
    11. nap 2013.07.13. 2.0 bar 23 bubi / perc 5.5mm
    12. nap 2013.07.14. 2.0 bar 22 bubi / perc 5.4mm
    13. nap 2013.07.15. 2.0 bar 22 bubi / perc 5.2mm
    14. nap 2013.07.16. 2.0 bar 24 bubi / perc 5.1mm
    15. nap 2013.07.17. 2.0 bar 23 bubi / perc 5.0mm
    16. nap 2013.07.18. 2.0 bar 23 bubi / perc 4.9mm
    17. nap 2013.07.19. 1.95 bar 24 bubi / perc 4.7mm
    (újabb malőrt követtem el, de nem baj, mert ennek ez a lényege, hogy kiderüljön, ha stikli van, hogy tanuljunk belőle. Szóval felírtam a napi adatokat, de láttam, hogy fél tizedet esett a gáznyomás... gondoltam picit megrázom és rendben is vagyunk... én oktondi jószág. Rögtön fölugrott a nyomás 2.2 BAR-ra és ezáltal a bubiszám 24-ről 30-ra. Nem tragédia, de NEM SZABAD RÁZOGATNI, ha beindult. Hagyjuk hogy magában tartsa fönt az egyensúlyt az eszköz. Ez a fél tizedes nyomás esés 2 hét alatt elenyésző. Most állíthattam picit a tűszelepen, hogy újra 23-24 bubi legyen a fogyasztása)
    18. nap 2013.07.20. 2.2 bar 23 bubi / perc 4.5mm
    19. nap 2013.07.21. 2.2 bar 24 bubi / perc 4.3mm
    (úgy tűnik a korábbi rázogatás meglódította a fogyasztást is egy pár napig)
    20. nap 2013.07.22. 2.2 bar 23 bubi / perc 4.1mm
    21. nap 2013.07.23. 2.1 bar 24 bubi / perc 4.1mm
    22. nap 2013.07.24. 2.1 bar 22 bubi / perc 4.0mm
    23. nap 2013.07.25. 2.1 bar 23 bubi / perc 4.0mm
    (itt meg kevesebbet fogyaszt, visszajön az amivel meglódult, úgy tűnik az átlagot tartja így is)
     
    bringas, Visitor, Sancho és 12 mások kedvelik ezt.
  8. Killer81
    Épp nem fórumozik ...

    Killer81 Kertész segéd

    Tag:
    Febr 17, 2012
    Hozzászólások:
    29
    Kedvelik:
    78
  9. Killer81
    Épp nem fórumozik ...

    Killer81 Kertész segéd

    Tag:
    Febr 17, 2012
    Hozzászólások:
    29
    Kedvelik:
    78
    Egy kis kupak UPGRADE !
    - 5mm-es külső átmérőjű műanyag cső a régi pipaszűrőből kiszedve
    - Coca Cola kupak
    - kétkomponensű műgyanta + barna porfesték (mert csak ilyenem van)
    - co2 tablettás műanyag pikli öntősablonnak
    - pillanat ragasztó
    - csiszoló vászon
    - ragasztó szalag

    [​IMG]

    Megjelölöm a kupakon a 2 lyuk helyét és kifúrom forró dróttal:
    [​IMG]

    Utána átfúrom 5-ös fúróheggyel, majd átcsiszolom a kupak teljes külsejét közepesen durva vászonnal:
    [​IMG]

    2 db 30mm hosszú darabot vágok a műanyag csőből és a közepén kimaszkolok ragasztó szalaggal egy 6mm-es sávot,
    majd óvatosan körbecsiszolom, hogy érdes legyen. Jól ragad, majd hozzá az epoxi és feszgetéskor sem válik el tőle.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ezt követően felülről befelé koppanásig betolom a 2 csövet a kupakba. Pici pillanat ragasztóval stabilizálom a helyét.
    [​IMG]

    [​IMG]

    A Neptun-os műanyag tégelyt kb. 25mm alacsonyra vágom. A tégely oldalát egy vonalban behasítom és ragasztószalaggal kívülről beragasztom.
    Így könyebb lesz a formából kivenni a kész kupakot.
    A Coca kupak peremét finoman körberagasztózva a tégely aljába ragasztom.
    [​IMG]

    Megkeverek 10ml epoxit egy csapott kávéskanál porfestékkel majd hozzáadok 8 csepp edzőt és újra alaposan elkeverem.
    [​IMG]

    Kiöntöm epoxival a tégelyt, majd olyan helyre teszem, ahol ha gond van sem folyik szét mindenre.
    [​IMG]
     
  10. Killer81
    Épp nem fórumozik ...

    Killer81 Kertész segéd

    Tag:
    Febr 17, 2012
    Hozzászólások:
    29
    Kedvelik:
    78
    ZRCtNZsAWvOYvRwIj4Ori37cESrwPGsCqr4emp_bUsk=w268-h200-p-no.

    2 óra múlva megköt:
    4bLhH_Nd2SSwkFBmIPu2kfKmMSpgYmLS68CaPFR2h-E=w268-h200-p-no.

    Leveszem a ragasztó szalagot és kipattintom a formából:
    LyEx0P-c53Bb4wCZzuJ2hZ7-1pzdEkXi8Ww8oDuXqGI=w276-h207-p-no.

    Nyomástesztnek vetem alá úgy, hogy először is egy csővel rövidre zárom a kupak két kivezetését.
    1-1 púpos teáskanál szódabikarbónát és citromsavat teszek a flakonba és 2dl vizet öntök rá majd gyorsan rátekerem a kupakot.
    A termelődő nyomás még nem bírja tönkretenni a kupakot, de tetemes túlnyomást képez.
    Ráfordítok a flakonra egy pohár vizet és nézem ereszt e.
    Az epoxi egyik érdekes tulajdonsága, hogy bár egyes felületekhez nem kimondottan ragad hozzá, de kötéskor 5-8%-ot zsugorodik,
    ezért ha körülölel dolgokat, akkor nagyon durván rá tud szorítani.
    HUeXqk2sKu7ktj4cgn8DYPr3MhTJN9VAaVqriCUVGik=w173-h229-p-no.

    Uay8a7mO45NvrJ7mcUWeZgz4gSeV6Ufy5Yze-Me4tQA=w173-h229-p-no.

    Nem ereszt sehol...csinálok még egy párat.
    HLIyiIRjRfJYWqS8jz9MbdYm8rRoF8laSxZ49UyAxrs=w276-h207-p-no.
     
    bringas, Belovai, Sancho és 2 mások kedvelik ezt.
  11. Killer81
    Épp nem fórumozik ...

    Killer81 Kertész segéd

    Tag:
    Febr 17, 2012
    Hozzászólások:
    29
    Kedvelik:
    78
    Íme egy darab, amit egy ismerősömnek készítettem. Önköltségi ára bolti nyomásmérővel kb. 12-13eFt.
    Egy kis fazonírozás után. Alsó csatlakozós nyomásmérő óra, merevebb tömlőn megáll magától.
    A szódás flakon másfajta és nitrohígítóval lejön róla a felirat is. Epoxis kupak öntvény.

    final02.

    final01.
     
  12. Killer81
    Épp nem fórumozik ...

    Killer81 Kertész segéd

    Tag:
    Febr 17, 2012
    Hozzászólások:
    29
    Kedvelik:
    78
  13. gézsé
    Épp nem fórumozik ...

    gézsé Főkertész

    Tag:
    Nov 26, 2010
    Hozzászólások:
    611
    Kedvelik:
    355
    Hely:
    Bonyhád
    ,Diy szaki' címet neki!(y)
     
  14. Killer81
    Épp nem fórumozik ...

    Killer81 Kertész segéd

    Tag:
    Febr 17, 2012
    Hozzászólások:
    29
    Kedvelik:
    78
    Készítettem 5mm átmérőjű üveg csonkokkal is kupakokat. Sajnos az üvegműves kis 35mm hosszú csonkok darabját adja 100Ft-ért...
    számomra érthetetlen okból. Tisztelem az idősebbet, ezért nem firtatom a dolgot. Itt más az öntőforma is.

    [​IMG]
     
    letsgodisco kedveli.
  15. Killer81
    Épp nem fórumozik ...

    Killer81 Kertész segéd

    Tag:
    Febr 17, 2012
    Hozzászólások:
    29
    Kedvelik:
    78
    Megérkezett Hong-Kong-ból a gyári kupak is. Most már értem miért van az e b a y-en a kupak nyurgára nagyítva, míg a többi alkatrész normál képarányú.
    Mert egy gagyi fos. Egyre többe nézem, amit én csinálok.

    [​IMG]
     
  16. Killer81
    Épp nem fórumozik ...

    Killer81 Kertész segéd

    Tag:
    Febr 17, 2012
    Hozzászólások:
    29
    Kedvelik:
    78
  17. Klusi
    Épp nem fórumozik ...

    Klusi Kertész tanonc

    Tag:
    Szept 14, 2012
    Hozzászólások:
    49
    Kedvelik:
    9
    Hely:
    Miskolc
    De azért kipróbálod "gyári" kupakkal is ugye? Épp rendelés előtt vagyok és ha nem ereszt illetve nem törik le a csatlakozásnál amikor rádugja az ember a CO2 csövet, akkor ez a "gagyi fos" egyenlőre megfelel a célnak. :)
     
  18. Killer81
    Épp nem fórumozik ...

    Killer81 Kertész segéd

    Tag:
    Febr 17, 2012
    Hozzászólások:
    29
    Kedvelik:
    78
    Nyugodtan rendeld meg. Mindössze úgy értettem, hogy mocskos üzletpolitika szándékosan masszvíbbnak ábrázolni a terméket a kép torzításával.
    A többi képet meg véletlenül nem torzítani. Nincs ezzel baj... bírni fogja.
     
  19. Joci01.14
    Épp nem fórumozik ...

    Joci01.14 Főkertész

    Tag:
    Dec 23, 2012
    Hozzászólások:
    915
    Kedvelik:
    539
    Hely:
    Nagykőrös
    Szia. Miért van a visszafolyásgátló a tűszelep mögött? Nem annak kéne a legutolsónak lenni a rendszerben, hogy megvédje a tűszelepet az akvárium vízétől? Mert gondolom a "B" palackból ha ügyes vagyok csak gáz jut ki. Vagy lehet, hogy én nem olvastam elég figyelmesen? Amúgy nagyon király kis cucc, lehet nekem is váltanom kéne:rolleyes:. Köszi a részletező és jól illusztrált leírást.
     
  20. zegigyerek
    Épp nem fórumozik ...

    zegigyerek Főkertész

    Tag:
    Júni 19, 2012
    Hozzászólások:
    656
    Kedvelik:
    317
    Hely:
    Zalaegerszeg
    A visszafolyásgátló a mágnesszelepet kell, hogy megvédje a víztől, mert az tönkremegy, ha víz éri.
     
    The7up és viktorlantos kedvelik.

Aktuális oldal megosztása