viktorlantos said:
Lámpával együtt fel és le. (...) Amano és az ADA az utóbbi módszerben hisz. Ők azt mondják hogy a co2 szinted 6-8 órával lámpák felkapcsolása után a legmagasabb.
A növények fotoszintézise rendkívül gyorsan képes beindulni és leállni. Csak figyeld meg, hogy ha pl. egy
növény oxigénbuborékokat ereget sűrű egymásutánban a foto időszak közepén (amikor az oxigén szaturáció már elég magas az akváriumban ahhoz, hogy ne tudjon megfelelően gyorsan beoldódni a vízbe) és hirtelen lekapcsolod a lámpát, akkor mennyi idő után áll le... Néhány másodperc alatt, egy percen belül. Utána kapcsold vissza a fényeket és figyeld meg, hogy mennyi idő alatt indul újra az oxigéntermelés. Szinte azonnal.
A fotoszintézis tehát másodpercek alatt gyorsul 100-ra. A szénigény ezzel párhuzamosan szinte ugyanúgy. A CO2 szint viszont - Amanoék mérése szerint is - rendkívül lassan kúszik fel az ideális értékre. Ez általában 1-2 óra (általában nem több). Könnyű kiszámolni mi történik, ha a fények felkapcsolásakkor egy hirtelen gyorsuló CO2 igényre nem jön pozitív visszajelzés azonnal. Leáll - akadozni kezd - a növények szénfelvételi folyamata.
A szénfelvételi folyamat - mérések alapján - viszont nem egy olyan dolog amit a
növény a fotoszintézishez hasonlóan ki-bekapcsolni tudna gyorsan. Ezért van az, hogy a CO2 hiány miatt a
növény szenvedni kezd és a helyi ammónia-képződés miatt megjelenik a
fonalalga.
Én tehát határozottan nem javasolom a fényekkel együtt történő CO2 felkapcsolást. Zárójelben jegyzem meg, hogy a mért CO2 szint az Amano akikban azért a legmagasabb a lámpák felkapcsolása utáni 6-8. órában, mert addigra egy stabilan tartott befecskendezési szint mellett a növények szénigénye a foto időszak vége felé már határozottan csökken, tehát nem veszik fel a korábbi (foto időszak eleje felé mért) mennyiséget.
A 24 órás CO2 befecskendezés szinte ugyanebből az okból nem javasolom. A legtöbb akvarista gigászi harcot vív azzal, hogy legalább a foto időszak alatt mefelelő mennyiségű CO2 legyen a vízben - mert látják a fonalagát mindenfele. Az eredmény az, hogy a lehető legjobban feltekerjük a buborékszámot egészen majdnem addig, amíg a halak a viselkedésükkel el nem kezdik jelezni, hogy túl sok. Könnyű belátni, hogy mi történik az akváriumban ha a fotoszintézis lassulása és az éjszakai szénfelvételi folyamat természetes leállása - sőt megfordulása - miatt CO2-t bocsátanak ki a növények és ez még hozzáadódik a szinthez. Baj.
Természetesen a magasabb CO2 szintet magasabb O2 szint mellett az élőlények könnyebben elviselik. Nappal ezért jobb a helyzet. Éjszaka pedig a levegőztetés és a szűrőcső esetleges megemelése miatt sok CO2-t kihajtunk a vízből, de nekem akkor is túl nagy a veszély és túl kicsi a mozgástér ezzel a megoldással... Egyébként is ki a fene fog szűrőcsövet emelgetni minden este az ADA-n kívül?
A lényeg: a 24 órás befecskendezéssel általában nem engedheted meg magadnak, hogy olyan magasra tekerd a szintet, mint az időkapcsoló használatával.
pataslo said:
Sajnos a mérés jó volt. KH=7, pH=6.5. Mérem sűrűn ma Tetra Co2-teszttel.
Biztos, hogy nem jó a mérésed :!: Nincs olyan, hogy 80ppm CO2 (a víz tetején úszna hassal felfele az összes halad).
A CO2 eloszlása az akváriumban igen változó (olyan, mint egy felhő) és csak pH független módszerekkel, igen drága berendezéssel lehet pontosan mérni. A pH és
drop checker alapú mérések csak jó támpontot szolgáltatnak, a számokat azonban nem szabad elhinni és főleg nem szabad elégedetten hátradőlni a látványukra. Figyeld a növényeidet, az eloszlást és a reakciókat. Egyébként a CO2 fluktuáció normális - a természetben is előforduló - jelenség. Az időzítése azonban nem mindegy.