Lángi Dávid
Kertész szaki
a difit amúgy melyik oldalra érdemes tenni? az esőztetővel szembe vagy az alá?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
Regisztrációs korlátozások
a difit amúgy melyik oldalra érdemes tenni? az esőztetővel szembe vagy az alá?
Állandó téma a megfelelő beoldás és a legjobb porlasztás. Gondoltam bedobok egy összegzést a saját tapasztalatok alapján, mert sok az új ember mostanság illetve aki most ismerkedik a növényezéssel.
Üveg diffúzorok:
Az ADA fertőzte meg a világot ezzel a beoldási módszerrel. Leginkább a szépségéért választjuk ezt a módszert. Valamiért a felszálló buborékok látványa és a tiszta üveg látványa legalább egyszer megigéz minden akvakertészt.
Néhány ezertől már hozzá lehet jutni ezekhez a difikhez. Óriási előnye, hogy 1.5-1.7 bar környékén működnek, így élesztős rendszerhez is használhatjuk őket.
Nem érdemes a kerámia méretén spórolni. A túl kicsi kerámia hamar elkoszolódik, ezért állandóan ingadozni fog a beoldás.
Általában 2 hetente áztató folyadékban meg kell tisztítani őket, akkor is ha még nem teljesen zöld a kerámia!
A drágább üveg porlasztók még szebb üvegből készülnek, formájuk is kecsesebb, de ami ennél is fontosabb a kerámia minőségi a sorozatgyártott termékekkel szemben. Magyarul sokkal jobban és finomabban porlasztanak.
Az ilyen beoldásnál még inkább figyelni kell arra, hogy a CO2 MINDEN helyre eljusson! Nem elég, hogy jól porlaszt a diffúzor. Ha nem jut el az akvárium minden pontjára, jönnek az algák, a növények nem fejlődnek elég jól ezeken a részeken. Ha a szűrőd nem forgat eleget, használj áramoltatót, hogy besegíts a szűrődnek.
Akril difik:
Jó hír azok számára, akik rendszeresen törik az üveget, hogy léteznek akril difik is. Akik a belső porlasztás látványát nem akarják feladni ez is egy jó megoldás lehet. A választék ezen a téren azért meglehetősen limitált és csak sorozatgyártott darabok léteznek belőlük (értsd átlagos kerámia betétes porlasztók)
Atomizerek:
Akik nagynyomású palackos rendszert használnak a következő generációs porlasztók is szóba jöhetnek. Sajnos itt 2 bar vagy ennél nagyobb nyomás kell, ami rendesen próbára teszi a korábban talán tökéletesen üzemelő CO2 rendszerünket is.
Az akvriumba helyezhető atomizerek speciális kerámia betéttel rendelkeznek, ami még apróbb porlasztást tesz lehetővé. Sajnos a nagy nyomás miatt sokkal hamarabb hibásodnak meg, mint üveg társaik.
In Line diffúzorok:
A reaktorok hatékony működését alkalmazva, de azok egyik problémáját kiküszöbölve születtek meg ezek a porlasztók. A CO2-t a szűrőcsövekbe vezetve apróbb buborékok érhetők el, de mégsem ez az igazi előnyük. A szűrőcsőbe porlasztva a szűrő azonnal szinte mindenhova eljuttatja a CO2-t a vízforgatással. Sokkal kevesebb a CO2 veszteség, stabilabb a rendszer. Ha a szűrőcsövezéshez megfelelő méretű porlasztót választunk, akkor nem lesz teljesítményveszteség a szűrőnél, ami szintén előny.
Hátrány leginkább a takarítása. A buborékok nem láthatatlanok. Legtöbbnél sűrű apró buborékokkal nyomja tele az akváriumot, ami időnként zavaró. 2 bar nyomás vagy ennél több kell nekik.
A kerámia miatt takarítani kell azért időnként, ha nem is olyan sűrűn mint az akváriumi kerámiákat, de néhány havonta mindenképp érdemes.
Külső reaktorok:
Szerintem még mindig a legjobb beporlasztási módszer. Ha nem szereted az akváriumban lévő technika látványát, nem szeretnél sűrűn takarítani, egy jó megoldás lehet. Láthatatlan buborékokra porlasztja a CO2-t amit egyetlen más módszer sem tud alapból.
Hátránya, hogy kicsit megfogja a szűrést. Viszont az így beoldott CO2 sokkal tovább marad a vízben és a szűrő áramlással könnyen eljuttatható mindenhova. Takarítás ebben az esetben a legritkább. És hatalmas előnye, hogy nagyméretű akváriumokhoz is alkalmazható.
Reaktorok között nagy különbségek vannak, ezért érdemes jobb minőségűt választani, mert az olcsóbb típusok hangosabbak, és összeszerelésük nem annyira jó.
Ha most ismerkedsz a CO2-vel és kis vagy közepes méretű akváriumod van szerintem kezd el a kerámia porlasztókkal.
Ha már megismerted a CO2 működését és némi gyakorlattal már rendelkezel, kipróbálhatod a középutat, az in-line difiket.
Ha nagy akváriumod van, és nem szereted az akváriumban lévő technikát mindenképp külső reaktort javaslok.
Ha fontos az esztétika és megengedhetsz magadnak egy kis luxust, akkor kipróbálhatod a minőségi üveg kerámiákat.
A megfelelő CO2 keringetéshez pedig vagy szűrőt érdemes fejleszteni (nagyobb teljesítmény, jobb forgatás), vagy keringetőt (esetleg több keringetőt) érdemes betenni.
Egy 60Literes aksiba érdemes külső reaktort beiktatni és ha igen milyet rakjak...
Lehet 60 literbe is reaktort tenni. Nekem 72 literben volt és jól működött.
Milyen visszafolyásgátlót használsz hozzá? Mert légpumpához való nem jó, nem elég erősen zár, CO2 hoz való kell, ami annyira erősen zár, hogy szájjal alig lehet átfújni rajta a levegőt. Ha ez OK, akkor még lehet, hogy a bubiszámláló folyadéknak használt víz párolog be az akváriumba, erre használhatsz spec folydékot:
Green Aqua buborékszámláló folyadék - 30 ml. most csak 690 Ft -
vagy babaolajat
Szia!
Ezt használom: ADA CO2 visszafolyásgátló szelep most csak 2 100 Ft -
Az olaj nem tömíti el a kerámiát?
Viktor is azt mondta tegnap, hogy csak be kell tenni a vízbe és feltölti magát vízzel
Sajnos ezt a difit nem nagyon használtuk korábban. Legalábbis a bubiszámláló részét. De biztos van a fórumon aki igen.
Az első kivételnél vagy berakásnál odalöttyinteném az olajat a kerámiáhozmivel nem párolog így elméletileg nem juthat el a kerámiáig.
HELP
Vettem egy ilyet: Sera Flore diffúzor és buborékszámláló - akril most csak 5 600 Ft -
Az a bajom, hogy elvileg csak beledobom a víz alá és belemegy annyi víz, amennyi kell a bubiszámláláshoz. Na nekem nem ment bele semmi, ezért feltöltöttem tegnap. Na mára az sincs benne amit beleöntöttem(n)
Amúgy szépen dolgozik,de minden reggel töltsem fel?