• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Növényes 275cm-es, L-alakú, lépcsőzetes mélységű és szuperkeskeny - igazi kihívás...

Nekem egy halpenészt sikerült szépen összeszednem egy hidegebb vízcserekor õsszel... Azóta mindig pár órára berakom a flakonokat a cserèpkályha közelébe, mert sajna Még palackos-csapivìzes csere van heti 80 literre, de legalább a hômérsékleten ne múljon...

Tapatalkkal küldve az én SM-G935F eszközömről
 
Télidőben érdemes fokozottan figyelni a vízhőfokra! Cserevíznél egy picit hidegebb víz 20 fok alatt pl simán okozhat ilyesmit. Nem öntötted nyakon a halakat egy 18-as cserevízzel? Vagy hideg RO-val?
Szoktam mérni a hőfokot a bemenő víznél, és az akváriumit is. 23 fokon fut az akvárium, 21-22 között mozgott feltöltéskor. Annyi előfordulhatott, hogy 1-2 percig hidegebb víz ment bele, mert idő, mire beáll a kevert víz hőfoka. Egyébként jó a gondolat, mert épp egy hete volt, hogy nem engedtem 3 percig a csatornába a vizet, hogy stabil hőmérséklete legyen. A korábbi tapasztaltok szerint fokozatosan állítottam be arra az állásra a csapot, amivel mindig töltöm (jelölés is van a csapon már erre a célra). Ebben ott a lehetősége 1-2 perc 18 fokos víznek is :(

Mondjuk, hogy az ok megvan. A kezelésére van esetleg javaslatod? Milyen szereket és hogyan lehet alkalmazni - itt a CRS garnélám a problémás, ill. állítólag a talaj / növények miatt is aggódhatok?
 
Szoktam mérni a hőfokot a bemenő víznél, és az akváriumit is. 23 fokon fut az akvárium, 21-22 között mozgott feltöltéskor. Annyi előfordulhatott, hogy 1-2 percig hidegebb víz ment bele, mert idő, mire beáll a kevert víz hőfoka. Egyébként jó a gondolat, mert épp egy hete volt, hogy nem engedtem 3 percig a csatornába a vizet, hogy stabil hőmérséklete legyen. A korábbi tapasztaltok szerint fokozatosan állítottam be arra az állásra a csapot, amivel mindig töltöm (jelölés is van a csapon már erre a célra). Ebben ott a lehetősége 1-2 perc 18 fokos víznek is :(

Mondjuk, hogy az ok megvan. A kezelésére van esetleg javaslatod? Milyen szereket és hogyan lehet alkalmazni - itt a CRS garnélám a problémás, ill. állítólag a talaj / növények miatt is aggódhatok?
Ez darakór,ahogy @Z1234 kolléga is írta. Nézd meg a halbetegségek topikot,ott többféle módszer is le van írva. Minél hamarabb kezeled,annál jobbak az esélyeid. Mindig van új a nap alatt...pláne halbetegségek kapcsán.
Egyébként véleményem szerint a 21-22-23 fok alacsony, még vízcserekor is. De ez az én véleményem...
 
Találtam egy érdekes cikket: http://www.americanaquariumproducts.com/Aquarium_Ich.html
Itt azt írja, hogy
1. a közhiedelemmel szemben a malachitzöld nem mérgező a gerinctelenekre feltéve, hogy cink mentes ("Malachite Green is generally safe (so long as it is zinc free) for shrimp, crabs, & snails. Be careful with Copper, and prolonged exposure to Methylene Blue.")
2. a malachitzöld + formalin kombinációk a leggyakrabban használt és leghatékonyabb közepes és erős fertőzések esetén ("For freshwater, a Malachite Green/ Formalin combination has generally been the most effective for moderate to severe infestations.")
3. A szerző tudományos igényű kísérleteket végzett, az általa javasolt gyógyszer a Seachem Paraguard - főleg érzékeny halaknál.

A gond csak abban áll, hogy Paraguardot nem találtam a magyar weben, a malachit tartalmúakról meg nem derül ki, hogy cink mentesek-e...
 
Utoljára módosított:
Találtam egy érdekes cikket: http://www.americanaquariumproducts.com/Aquarium_Ich.html
Itt azt írja, hogy
1. a közhiedelemmel szemben a malachitzöld nem mérgező a gerinctelenekre feltéve, hogy cink mentes ("Malachite Green is generally safe (so long as it is zinc free) for shrimp, crabs, & snails. Be careful with Copper, and prolonged exposure to Methylene Blue.")
2. a malachitzöld + formalin kombinációk a leggyakrabban használt és leghatékonyabb közepes és erős fertőzések esetén ("For freshwater, a Malachite Green/ Formalin combination has generally been the most effective for moderate to severe infestations.")
3. A szerző tudományos igényű kísérleteket végzett, az általa javasolt gyógyszer a Seachem Paraguard - főleg érzékeny halaknál.

A gond csak abban áll, hogy Paraguardot nem találtam a magyar weben, a malachit tartalmúakról meg nem derül ki, hogy cink mentesek-e...

Malachit zöldről itt van még infó:

https://www.researchgate.net/publication/8575534_Toxicological_Effects_of_Malachite_Green
https://www.vri.cz/docs/vetmed/52-12-527.pdf

Érdemes végigolvasni ezeket. A másodikban van egy alternatív kezelés, nagyon macerás. Halak ide-oda rakosgatása, úgy, hogy darakór életciklusából adódóan elfogyjon.

"Malachite green is highly toxic to fish. Lethal concentrations for fish and recommended therapeutic concentrations are sometimes very close to each other"

Vörösfejű pontylazac elég érzékeny, nem biztos, hogy jól bírja a kiképzést.
Malachit zöld megszínezheti az akváriumot, szilikont. Szerintem nem jó ötlet növényes, talajos akváriumba beleönteni. Szűrőnek sem jó a malachitzöld.

Pár ezer forintért tudsz szerezni egy nagyobb műanyag hordót, már talán az is jobb. Én lehet, hogy alternatív kezelés után néznék. Látom vannak Neonjaid, azok sem szeretik a malachitzöldet. Ezenkívül pl botia sem.
 
Utoljára módosított:
Ha nem akarsz malachitzöldet használni,alternatív módszer a hőmérséklet emelése 30 fokig, mellette só hozzádása.
Egyéb a @Z1234 kolléga által említett ún. áthelyezéses módszer,ahol legalább 4 medence szükséges, és 12 órás ritmusokban helyezik át a halakat...utóbbi komplikált is, és óriási stressz a halaknak. Marad az alternatív vagy valamelyik vegyszeres módszer. Nem legyőzhetetlen betegség,a legjobbakat neked!
 
Malachit zöld megszínezheti az akváriumot, szilikont. Szerintem nem jó ötlet növényes, talajos akváriumba beleönteni. Szűrőnek sem jó a malachitzöld.
Ezeket tanusíthatom sajnos saját tapasztalatból...
Még a kicsöppent malachitos víz is szinte levakarhatatlan a bútorról.

Nálam a malachitzöldes kezelés nem vezetett semmire, az összes halam elpusztult (Razbóra, Hamisneon, Oto). Ha tudsz, akkor próbálj meg alternatív kezelést.
És mindenképp javaslom, hogy a halakat külön tartályban (direkt nem írok akit) kezeld, hogy még véletlenül se nyírd ki az akváriumban lévő hasznos bacikat! Ha a halak nincsenek benne egy darabig (1-2 hét), akkor az abban lévő parazita az életciklusa miatt magától kipusztul.
És ne késlekedj a kezelés elkezdésével!
 
Amin csodálkozok, hogy miért kellett 6 hét, mire a tünetek előjöttek. Nem lehet, hogy korábban is volt csak nem vetted észre?

https://www.researchgate.net/public...two_serotypes_of_Ichthyophthirius_multifiliis

Vagy esetleg valami lelassította a fertőzést? (glutaraldehyde, carbo? Csak tippelek, fogalmam sincs, hogy számíthat-e)

Próbáltam megkeresni, hogy hány fokos hőmérsékleten pusztulnak el, de nem igazán sikerült. Amiket láttam, az 30 fok és felettiek voltak. Ha jól tudom, neon természetes élőhelyén tipikusan 20-26 fokos vízben van. Nem tudom, hogy jó ötlet-e, de ketté lehet választani a halakat attól függően, mennyire bírják a meleg vizet?

"The life cycle of I. multifiliis is influenced by water temperature. A single round of replication occurs in 4-5 days at water temperatures of 20-24 C (59). The parasite cannot survive in water temperature greater than 30 C. At colder temperatures (<10 C) parasite development is slowed and this phenomenon has been used for long-term propagation under laboratory conditions (131)".
 
Utoljára módosított:
Amin csodálkozok, hogy miért kellett 6 hét, mire a tünetek előjöttek. Nem lehet, hogy korábban is volt csak nem vetted észre?

https://www.researchgate.net/public...two_serotypes_of_Ichthyophthirius_multifiliis

Vagy esetleg valami lelassította a fertőzést? (glutaraldehyde, carbo? Csak tippelek, fogalmam sincs, hogy számíthat-e)

Próbáltam megkeresni, hogy hány fokos hőmérsékleten pusztulnak el, de nem igazán sikerült. Amiket láttam, az 30 fok és felettiek voltak. Ha jól tudom, neon természetes élőhelyén tipikusan 20-26 fokos vízben van. Nem tudom, hogy jó ötlet-e, de ketté lehet választani a halakat attól függően, mennyire bírják a meleg vizet?

"The life cycle of I. multifiliis is influenced by water temperature. A single round of replication occurs in 4-5 days at water temperatures of 20-24 C (59). The parasite cannot survive in water temperature greater than 30 C. At colder temperatures (<10 C) parasite development is slowed and this phenomenon has been used for long-term propagation under laboratory conditions (131)".
Egy korabbi hozzaszolasomban mar irtam, hogy akar a 34°C-ot is tulelheti, az Ichthyo..., legalabbis ott ilyen tapasztalat volt egy forumon, amikor kiderült, hogy van ujabb törzse (több is) is az Ichthyonak, mely maskeppen reagal akar a kezelesekre is. Ha jol emlekszem, ez egy cseh tenyeszet altal szallitott halak vasarlasat követöen kirobbant fertözesi hullamban volt tapasztalhato, ök a szallitmanyt pedig valahonnan Azsiabol kaptak.
Itt talalsz meg alternativ kezelesekre peldat.
Emlitik a napi! 80% vizcseret-akar 90%-ot is, mint hatekony modszert, emellett az UV-C lampa hasznalatat, illetve meg a diatoma szüröt is, es homokszüröt is.
http://aquamax.de/index.php/alternative-therapien.html
 
Köszönöm tippeket!

Amilyen konklúzióra jutottam a darakór kezeléséről a webes / telefonos tájékozódás után a sok - gyakran ellentmondó - vélemények, állítások után:
  • a cink és a réz veszélyes a gerinctelenekre és porcos halakra;
  • a vízhőfok emelése lehet megoldás, de nem minden törzs ellen --- én 28-ig feltolom, mert erősíti a szerek hatását (gyorsítja az "ich" parazita életciklusát);
  • a halak kiemeléséről vannak pro és kontra érvek --- egy kutatás a konklúziójában azt javasolta (és ezt fogadtam meg én is), hogy a halakat a saját medencéjükben kell kezelni (egyébként több termékleírás is ezt javasolja);
  • több tízéves tapasztalatok alapján a malachitzöld + formalin többnyire hatásos --- én is ezt választottam végül, mert minden kereskedésben ismerték, használták, merték saját tapasztalatból is ajánlani;
  • a malachitzöld + formalin nem károsítja a bio szűrőt, nem szennyezi a talajt;
  • UV szűrőt (nekem nincs), és kémiai szűrőt (pl. aktív szén, Seachem Purigen) nem szabad használni, de a szűrés menjen;
  • növények tápozása, világítása, stb. maradhat a szokásos, bár a fény a malachitzöld bomlását gyorsítja --- valahol a sötétítést ajánlják a gyógyszer mellé, de a növények miatt ezt nem kockáztatom most;
  • a halakat lehet etetni - vannak ellenkező gyártói ajánlások, de ha abból indulok ki, hogy az immungyengeség az oka a parazita elszaporodásának, akkor szerintem a táplálék elvonása nem segít az alapproblémán;
  • nem igaz, hogy nem lehet örökre megszabadulni tőle;
  • gyógyszerek:
    • "no name" malachitzöld / metilénkék cseppek: ezek olcsók, de nem derül ki, hogy cinktartalmúak-e, ill. a kombinációs készítményekkel szemben kevésbé hatékonyak (és talán tavaly év végével be is tiltották őket?!);
    • Parakill és Parakill Turbo: utóbbira nincs ráírva az összetétele, előbbiben a malachit mellett réz is van - emiatt nálam kizárva; egyébként a népi interneten sokan panaszkodnak, hogy sok/minden haluk elpusztult (messze többen, mint más szerekre - még akkor is, ha úgy veszem, hogy 10-ből 6-an ezt használják idehaza);
    • Sera Costapur: ez jó lehet (malachitzöld + formalin kombinációs), jókat olvastam, úgy fest, réz / cink nincs benne, garnélások írták többen, hogy túlélték a kis barátaik a kezelést. A leírás ennek ellenére egyértelműen kizárja a gerincteleneket és porcos halakat ("veszélyes rájuk nézve");
    • Tetra Contralck: hasonló, szintén kombinációs (malachitzöld + formalin); ennek a leírása szerint"nincs ismert ellenjavallat vagy mellékhatás", ami persze nem szó szerint azonos a "nyugodtan használja garnélák és porcos halak esetében is" állítással;
    • Seachem Paraguard: ez mindent visz - parazita, baktérium, vírus és gomba ellen is jó; aldehyde hatóanyagú; leírása nem zárja ki az érzékeny halakat ("kísérd fokozott figyelemmel őket"), de egyértelműen kizárja a gerincteleneket; a korábban nevezett tanulmány mondjuk állítja, hogy "lényegében csiga és garnéla biztos" a termék, és abszolút No1-ként említi.
Végül én a Tetrát vettem. Hatóanyag kombinációja a tanulmányok és a kiskereskedők tapasztalatai szerint is működik, (elvileg) nem veszélyes a gerinctelenekre, a gyártó sem zár ki semmilyen állatot, és nem utolsó sorban elég széles körben használják idehaza is (vs. Paraguard).

A hőfokot 22,5-ről tegnap óta fokozatosan emelem. Délre már 25 fokos volt, és látványosan mozgékonyabbak is lettek a halak (jobb kedvűnek tűnnek). Délben beleöntöttem; érdemben nem színezte el a vizet, amúgy semmi látványos változás (még?). Majd megírom, mi lett a vége...

T506796_9651.jpg paraguard3tn.jpg sera-costapur-50-ml_top.jpg
 
a fenti gondolatmenethez egy apró kiegészítés:
A halaknak lehet, hogy jobb, ha saját helyükön kezeled őket, viszont a növényeid nem fogják tolerálni a 28 fokot. 3-4 nap után látványos stagnálásba vagy akár elhalásba kezdhetnek. Ezért nagyon ritka a növényes-diszkoszos akvárium, nagyon kevés növény bírja ezt a meleget. Én kivenném a halakat és külön kezelném őket, mert mire jobban lesznek a növényeid fognak szenvedni és el fog lepni az alga.
 
a fenti gondolatmenethez egy apró kiegészítés:
A halaknak lehet, hogy jobb, ha saját helyükön kezeled őket, viszont a növényeid nem fogják tolerálni a 28 fokot. 3-4 nap után látványos stagnálásba vagy akár elhalásba kezdhetnek. Ezért nagyon ritka a növényes-diszkoszos akvárium, nagyon kevés növény bírja ezt a meleget. Én kivenném a halakat és külön kezelném őket, mert mire jobban lesznek a növényeid fognak szenvedni és el fog lepni az alga.
Kösz. Akkor marad 26 fok.
Egyébként mennyi lenne nálam az ideális hőfok (neon, vörösorrú, razbóra, oto / CRS, amano / parvula, moha, tenellus, micranthemum,...)? Azt mondták, kevés a 22 a vörösorrúaknak...
 
Kösz. Akkor marad 26 fok.
Egyébként mennyi lenne nálam az ideális hőfok (neon, vörösorrú, razbóra, oto / CRS, amano / parvula, moha, tenellus, micranthemum,...)? Azt mondták, kevés a 22 a vörösorrúaknak...
Én 22-23 körül tartanám. A CRS-ek 25 fölött pusztulni fognak, hacsak nem valami golyóálló állományból vannak, láttunk már ilyet is. A növények és a garnélák sokkal kényesebbek a hőfokra, mint a halak.
 
Ilyen kezelésnél szokták javasolni, hogy extra levegőztetés menjen... Ez lehet, hogy nem rossz ötlet, bár elég nagy az akváriumod és gondolom vízkeringetés is megy.

Malachit zöld + formalin nagyon hatásos a darakór ellen, csak a művészet benne az, hogy a dózis elég legyen a paraziták elpusztítására, viszont az érzékeny halak túléljék. Ha a kezelés nem tart elég ideig, akkor lehet, hogy minden kezdődik szép lassan elölről. Bizontos halak tényleg nem szeretik ezt, sajnos lehet, hogy pl egy este még relatíve jól kinéző neon másnap reggel már hassal felfelé úszik. :(

Szerintem tényleg érdemes átnézni a linket amit korábban küldtem, például szerepel benne, hogy milyen tényezők befolyásolják (pl Ca tartalom), hogy mennyire mérgező a szer.
a malachitzöld + formalin nem károsítja a bio szűrőt, nem szennyezi a talajt;
Ez meglep engem, biztos, hogy így van?

A hőfokot 22,5-ről tegnap óta fokozatosan emelem. Délre már 25 fokos volt, és látványosan mozgékonyabbak is lettek a halak (jobb kedvűnek tűnnek).

Mitől mozognak többet a halak, az nem mindig jó jel... Pl. enyhén réz mérgezés alatt levő halaknál kimutatták, hogy többet mozognak. (Ha érdekel előkeresem a forrást, a Walstad könyvben van egy grafikon erre)
 
Utoljára módosított:
Ilyen kezelésnél szokták javasolni, hogy extra levegőztetés menjen...

Mitől mozognak többet a halak, az nem mindig jó jel... Pl. enyhén réz mérgezés alatt levő halaknál kimutatták, hogy többet mozognak. (Ha érdekel előkeresem a forrást, a Walstad könyvben van egy grafikon erre)

Kosz.

A levegot megoldottam azzal, hogy kiemeltem a vizbefolyokat, es azok igy extra levegot is beforgatnak.

Meg a szer beadasa elott, csak a magasabb hore kezdtek el elenkebben mozogni.

A malachit+formaldehid kombo hamarabb eri el a toxikus szintet a savasabb vizben, ill. en is olvastam, hogy lehet csokkenteni a toxikus hatast bizonyos anyagokkal (talan kalciumot olvastam). Egyelore ennyire nem vettem komolyan az ugyet.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
A levegot megoldottam azzal, hogy kiemeltem a vizbefolyokat, es azok igy extra levegot is beforgatnak.
ezzel meg kihajtod a co2-t a vízből, megint a növényeidet és a garnélákat veszélyeztetve, illetve jó esélyt adva az algáknak. tényleg nem értem, mi értelme az akváriumban kezelni a halakat.
 
Back
Oldal tetejére